Mat til valper
Fra : STIG ATLE HAAKULL

Dato : 08-01-01 22:13

Har noen av dere der ute hørt det samme som meg når deg gjelder for til
valper? Oppdretterne som jeg kjøpte av mente at vi ikke skulle bruke
valpefor men heller normalt for for voksne hunder under oppveksten. Da fikk
hunden utvikle seg fysisk over lang tid, i stedet for å vokse mye og raskt.
Det ville begrense mulighetene for HD o.l.

PS: Min hund, som er en 2 år gammel Flatcoat type hannkjønn, fikk voksen for
under hele valpetiden og er blitt en kraftig og flott eksemplar av rasen.

Mvh

Stig

Fra : Johnny

Dato : 09-01-01 00:28

Hej Stig
Jeg har hørt det første gang hos en dyrlæge tilbage i 1987, min Labrador
havde fået HD D2-E1.
Det samme forældre par var blevet parret 5 gange resultat ca. 35 hvalpe,
ingen andre end min havde HD
Han teori var, da jeg havde op fodre hvalpen med valpefoder med et meget
stort indhold af protein, havde jeg opbyggede hvalpen på samme måde som man
opbygger en bodybuilder, men da hvalpen knogler ikke udvikler sig lige så
hurtigt som musklerne, så vil musklerne trække så kraftig at der sker skade
på de bløde knogler.
Så derfor brugte jeg kun et godt voksenfoder, til min næste Labrador. Nu har
jeg så en hvalp på snart 5 mdr. og den har fået hvalpefoder, der er beregned
til store hunderacer >25kg , og det ser ud til at være et godt resultat, men
min endelige anbefaling vil jeg først komme med om godt 7 mdr. når vi skal
op og fotograferes.
Hilsen
johnny@kdj.dk
http://home.worldonline.dk/~hkh/candy/

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-01-01 10:21

> [...]
for
> under hele valpetiden og er blitt en kraftig og flott eksemplar av rasen.

Ja jeg har faktisk hørt det samme som du - at hunden altid vil ende som
færdig "størrelse" på punktet "Y" og at der bare er tale om at udviklingen
sker langsommere ved at give hvalpen voksenfoder under hele opvæksten -
Personligt hælder jeg dog som Jannie til at der er en grund til at der er
hvalpe og voksenfoder.

Jeg har lærte i forbindelse med at min nu 6 årige hund (som 10 mdr. gammel )
fik vokseværk, at man når hunden er ca. 9 -10 mdr kan gå over til
voksenfoder for dermed at nedsætte vækst hastigheden (specielt gavnligt ved
store racer - idet vokseværk jo opstår ved for hurtigt vækst -) Du beviser
jo faktisk med det du fortæller om din egen hund at hunden altid vil nå frem
til punktet Y - uanset om du bruger voksen eller hvalpefoder. Når jeg næste
gang skal fodre en hvalp op fra 8 uger og til voksen størrelse vil jeg vælge
hvalpefoder til den er ca. 6- mdr. og så for at undgå vokseværk i ca. 1½
mdr. køre så jeg øger mængden af voksenfoder til halvt af hvert - og
fortsat langsomt øge mængden af voksenfoder så den som 8 - 9 mdr. gammel
hvalp lever alene af voksenfoder.

Jeg ved ikke om mine dispositioner er rigtige - men det er mit svar til
dig - så kan du jo selv kassere eller godtage.

Mvh Anne-Marie

Fra : Aino

Dato : 10-01-01 09:31

Jeg troede egentlig, at hele fidusen ved hvalpefoder var, at det var
tilpasset til at hunden skulle vokse med den rigtige hastighed. Large
breed hvalpefoder til store racer, der skulle vokse langsommere.

Hvad går foder specielt til hvalpe ellers ud på?

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley