1 hund, 2 hunde
Fra : Pia

Dato : 08-01-01 20:51

Hvad er folks erfaringer med opdragelse og 2 hunde? Hvad kan forskellen
være på at få 2 søskende eller vente 1-2 år med at få nr. 2?

Jeg arbejder pt hjemme.

Pia

Fra : N/A

Dato : 09-01-01 10:55

Fra : Ann K.

Dato : 09-01-01 10:55

Hejsa.
Vi har for 4 mdr. siden fået Dise, a.k.a "Terroristen", i huset. I forvejen
havde vi Sif, vores nu 8-årige lab-x....
Og det er da indtil videre gået over al forventning
Ganske vist er Sif nogen gange (især om morgenen - hun er morgensur, hi, hi)
endda _meget_ træt af den lille Hun skal jo hele tiden
lege/gnave/gnaske/bide og dét må være irriterende for en godmodig halvgammel
hund, som Sif, konstant at blive forstyrret i sine Cirkler.... Og der lyder
da også nogle gevaldige vrrruf ind i mellem
Vi mener at vi har haft en fordel ved at have en ældre hund sammen med
Dise... mange ting har det ganske enkelt ikke været nødvendigt for _os_ at
lære hende... det tog Sif sig af - eller hjalp med til Fx Ikke konstant
at gnaske i alt levende, eller at sige vov, når man vil ind fra haven...
Samtidig har Dise en god legekammerat....

Personligt ville jeg ikke bryde mig om at have to jævnaldrende hunde... Man
skal jo lige huske, at det pr. definition er komplet umuligt, at træne med
to hunde på samme tid!!! Dvs at det som tager en time med en hund, vil tage
to med 2 hunde... og lige netop i hvalpetiden er det med træningen jo basalt
Med to hunde på forskellig alder er det jo ikke de samme ting, som
trænes/leges, og den variation i mit samvær med hundene kan _jeg_ godt lide
(Fx _kan_ Sif gå et flot spor; udfordringen her er, at gøre det
svært!!! Mens Dise stadig ikke helt har fattet pointen med at rende rundt og
snuse i jorden... det er det samme vi træner (nemlig spor) men der er en
kæmpeforskel

Et eller andet sted har jeg også læst mig til en forsigtig advarsel mod at
have to søskende sammen... noget med deres evne/lyst til at skabe sociale
kontakter til andre mennesker/hunde skulle/kunne være mindre... men jeg kan
ikke lige huske hvor - og jeg ved heller ikke, om det er rigtigt! ?

Mvh Ann

Fra : Pia

Dato : 09-01-01 11:30

Det lyder som et godt argument mod at få søster med, i forbindelse med
mit senere spørgsmål angående temperament. Hvis den ene har tendens til
kæle og den anden ikke, så vil man sikkert meget nemt forstærke denne
uafhængighed?

M.h.t. border terrieren nævnt i mit andet spørgsmål, kan det have nogen
betydning at han først blev "leveret" som 10 ugers hvalp, og kan der
være en manglende prægning?

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-01-01 11:01

Pia <cantering@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A5A1A27.4DC76471@yahoo.com...
Hvad er folks erfaringer med opdragelse og 2 hunde? Hvad kan forskellen
være på at få 2 søskende eller vente 1-2 år med at få nr. 2?

Jeg har flere gange haft 2 hunde - både af hver sit køn og af samme køn og
min erfaring er at med hunde af hver sit køn er der ingen problemer.

Den ene gang hvor jeg havde 2 tæver var de vokset op sammen(fik dem begge
som hvalpe med en måneds mellemrum - men de var ikke søskende - der var
heller ikke på noget tidspunkt problemer af nogen art og de legede rigtig
godt sammen og havde meget glæde af hinanden.

Jeg har nu igen 2 tæver - Sandra på 6 år (steriliseret) og Wupper på 2 år
som jeg fik i marts 2000 da hun var 16 mdr.(genbrugshund, der blev
steriliseret i maj 2000). Der har mellem Sandra og Wupper været nogle 3
slagsmål inden wupper blev Steriliseret - hvorefter der på nær en gang har
været fred og fordragelighed -- og det regner jeg med der fortsat vil være!!

Min erfaring siger at hvad angår formning/opdragelse af hundene er det så
absolut lettest at der er 3-4 år i mellem dem - at stå med 2 hvalpe er et
kæmpe arbejde.

Du skal hvis du anskaffer dig hund nr. 2 være forberedt på at der er 2 hunde
der skal trænes - formes, motioneres osv. og jeg har valgt at gøre disse
ting med en hund ad gangen - det giver mig mulighed for at give hver af
hundene det lige netop den har behov for af kontakt og opdragelse mv. og
gør også at hundene er knyttet mere til mig end til hinanden.

MVH

Anne-Marie

--
der er ved at lave hjemmesidde på adr:
http://www.sanwoo.subnet.dk

Fra : Pia

Dato : 09-01-01 11:33

I øvrigt er det meningen at begge, om vi nu får en eller 2 skal
"neutraliseres" i passende alder. Da de jo er blandingshvalpe er der
ikke megen ide i at avle på dem, og så slipper man for PMS og andre
frustrationer. Der bliver næppe mangel på kæledyr i verden, så der er
ingen grund til at bevare dem intakte.

Pia

Fra : N/A

Dato : 09-01-01 18:53

Fra : N/A

Dato : 09-01-01 18:53

Fra : Pia

Dato : 09-01-01 18:53

Jeg ved nu, at Max' far er MEGET frustreret, når der er hunhunde i
løbetid. Render fra den ene dør til den anden derhjemme i flere dage.
Har også været oppe at slås om dem.

Jeg vil se, om Max fortsætter med at være en ædedolk og hvordan hans
vægt er, samt tage en snak med en dyrlæge eller 2. Labber har det jo med
at tage på nemt, og selvom jeg har planer om at cykle, ride og lege
agility med ham når han bliver større, så er vi ikke udprægede
sportsmennesker, så en hyperaktiv hund er egentlig ikke så interessant.
Jeg har også brug for at kunne arbejde uforstyrret i dagtimerne. (når
han er faldet til, naturligvis)

Du har ikke haft dine fra små, så vidt jeg husker, altså fået dem
samtidig? Det er navnlig den første prægning og træning i at høre efter,
som jeg er lidt mistænkelig ved. De skulle gerne binde sig til mig
primært, ikke hinanden. Jeg tror sagtens de kan lære at skiftes senere
hen. Det er bare en ekstra øvelse.

:Pia

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 09-01-01 12:31

In article <3A5A1A27.4DC76471@yahoo.com>,
Pia <cantering@yahoo.com> wrote:
> Hvad er folks erfaringer med opdragelse og 2 hunde? Hvad kan
forskellen
> v=E6re p=E5 at f=E5 2 s=F8skende eller vente 1-2 =E5r med at f=E5 nr.
2?

> Jeg arbejder pt hjemme.
>
> Pia

Jeg ville ikke vælge at få 2 hvalpe fra samme kuld. Jeg ville hellere
vente til der var minimum 1 år (alder) mellem hver hund. Ellers vil du
let kunne få problemer med slåskampe, da hundene altid vil kæmpe om at
blive overhund.
Hvis hundene har en (naturlig) aldersforskel, er sandsynligheden for
magtkampe formindsket.

Kærlig hilsen
Lone, som har 3 hunde.

se min hjemmeside