Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Hjælp: 19" samsung syncM hyler!
Fra : Asbjørn Hansen

Dato : 20-09-01 22:51

Jeg har købt en 19" Samsung SyncMaster 950p En dejlig skærm med en fejl.
Billedet fejler intet, men den hyler når den går i standby.
DVS, at når computeren har stået stille et stykke tid og slukker for
skærmudgangen så går skærmen i standby, og powerled'en blinker orange. Og så
er det at man hører en lille hylelyd omkring 17000Hz (ved ingen LEDlys) og
når led'en er orange er lyden ca. 18000HZ. Eller også er det modsat., nå men
så kan man jo bare slukke for skærmen på powerknappen, men den hyler stadig
ved de ca. 17kHz. Man kan få lyden væk ved at slukke på stikkontakten, men
jeg synes det er lidt træls at skulle det hver gang.
Lyden kan jeg let høre, men andre skal have hovedet ned til skærmen før at
de kan høre det.
Jeg går ud fra at det er et RC eller et CL -kredsløb der begynder at svinge,
er der nogen der har erfaring med dette?
Kan man sætte en plade metal eller skal det være bly ned mellem nogle
komponenter?
er der nogle der har fundet samme fejl ved deres skærm? Eller har jeg fået
en mandags model.
Al hjælp modtages.
Hilsen Asbjørn
Jeg går ud

Fra : SlowHand

Dato : 21-09-01 00:41

> Jeg har købt en 19" Samsung SyncMaster 950p En dejlig skærm med en fejl.
> Billedet fejler intet, men den hyler når den går i standby.

Flere af mine kammerater har samme problem med deres "Samsung SyncMaster
900SL+"
Lader til at det er et "problem"med Samsung skærme?!?

> Lyden kan jeg let høre, men andre skal have hovedet ned til skærmen før at
> de kan høre det.

Yepper, jeg irriteres også nemt over lyden.

> Jeg går ud

Ok, men tag dog din computer med :)

/SlowHand

Fra : Flemming Jonsson

Dato : 22-09-01 12:50

> [...]
> komponenter?
> er der nogle der har fundet samme fejl ved deres skærm? Eller har jeg fået

Jeg har engang haft en Philips 107B og den hylede i lave opløsninger så som
800x600 og 640x480. Da det var inden for garantiperioden blev den sendt til
eftersyn med en grundig fejlbeskrivelse.
Da den kom tilbage havde værkstedet omlakeret alle spoler i skærmen og
problemet var væk (som du selv foreslog var det et CL kredsløb der var
problemet).

Så lad være med at begynde med metalplader og bly, men prøv i stedet med
noget af det lak som elektronikfolk sprøjter/maler på deres print. Hvis du
stadig har garanti på skærmen så få dem til at kigge på den. Det er
selvfølgelig ikke noget skærmen må gøre - heller ikke i standby.

mvh
Flemming