Sterilisation af tæve
Fra : Millie

Dato : 20-09-01 21:45

...hvornår vil I anbefale, at man lader sin tæve sterilisere?
Foreløbig er hun kun 5 måneder, men det er for at være sikker på det helt
rigtige tidspunkt. Vi ønsker ingen "hovsahvalpe"!
Hilsen Millie

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-09-01 23:01

"Millie" <beks@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
helt
> rigtige tidspunkt. Vi ønsker ingen "hovsahvalpe"!

Det helt rigtige tidspunkt er .. har jeg ladet mig fortælle .. og det
har også vist sig at passe efter først løbetid .. og midt mellem
første og anden løbetid .. men generelt skal sterilisering/kastrattion
af tæver altid finden sted midt mellem to løbetider hvor hunden er
mest i balance ... mvh Ami

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 21-09-01 00:42

Hej Millie

Hvorfor dog sterilisere hende? Hvis du holder et godt øje med din hund,
skulle det ikke være nødvendigt. Iøvrigt er der alternativer, som f.eks. en
p-pille (sprøjte).

Jeg kan ikke anbefale en sterilvision før hunden er mindst 8 år gammel. Og
der kan også være uønskede komplikationer, som f.eks. at de blive meget
madfikseret.

M.v.h.

Jesper

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-09-01 06:56

"Reichenbach & Hammer" <hamreich@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hund,
> skulle det ikke være nødvendigt. Iøvrigt er der alternativer, som

Kan bestemt ikke anbefale p-sprøjte som alternativ til
sterilisering/kastration idet p-sprøjten giver risiko for udvikling af
ondartede svulster i underlivet på hunden .. så for mig vil kastration
være og er den absolut for hunden bedste løsning .. ikke mindst
prismæssigt vil kastration af hunden være den billigste løsning på
lang sigt ...og skal da gerne indrømme at begge mine tæver er
kastreret .. og blev det for den enes vedkommende mellem første og
anden løbetid for genbrugshundens vedkommende så hurtigt det kunne
lade sig gøre efter jeg havde fået den .. dvs . mellem 2. og 3.
løbetid ..

MVH Ami

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 22-09-01 07:45

Hej Anne-Marie

Jeg kender en som har brugt p-sprøjte på sine tæver i årevis, og han har
aldrig haft problemer eller komplikationer af nogen art. Men derfor kan det
jo godt være at der er nogle få der er uheldig, men sådan er det med så
meget. Der er også mennesker der får blodpropper af p-piller.

Hilsen

Jesper

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-09-01 08:39

> [...]
> jo godt være at der er nogle få der er uheldig, men sådan er det med

> meget. Der er også mennesker der får blodpropper af p-piller.

At du kender en som har været heldig beviser jo intet.. og jeg kender
mange som faktisk har måttet lade deres hunde operere/aflive netop på
grund af ondartede svulstedannelser ... så det er jo nok ikke for
sjovt at dyrlægerne faktisk gør opmærksom på at p-sprøjten kan give
disse virkninger .... og faktisk er det jo underligt at folk gennem
hele en hunds liv benytter p-sprøjten når en kastration bestemt havde
været den bedste løsning for hunden og den billigste for ejeren ...
Havengodlørdaghils fra Ami