Problemer i agility...
Fra : JANNIE SØRENSEN

Dato : 07-01-01 14:48

Hej NG!

Jeg har to dejlige han-vapsere, en Labrador-X (på 4½) og en Flatcoated
Retriever (på 3½).

Min Labser har jeg haft fra hvalp, den anden fra han var 13 mdr.

Labseren har gået til lydighed (og jagttræning) siden hvalp, og da jeg fik
min flatter, skulle han jo også gå til lydighed. Han havde dog haft et
skrækkeligt liv indtil jeg fik ham, så han var ikke meget begejstret for at
skulle "væk" fra mig (f.eks. i en rondering), så jeg besluttede mig for at
starte til agility med ham (det var i efteråret 1999) - og DET var noget der
gav ham selvtillid

Han eeeeeeeeelsker at springe, løbe igennem tunnelen, over A-brædtet,
vippen, balancen o.s.v. - INTET kan slå den lille fyr ud af kurs...

Min labser virkede efterhånden træt af lydigheden, så jeg tog også ham med
til agility. Han syntes også det var evig sjovt med afvekslingen og lærte
lynhurtigt kommandoerne (det er jo en fordel, når han har været jagttrænet,
der bruger man også "venstre", "højre").

Jeg startede fra bunden med ham og lærte ham først springene, tunnelen og
A-brædtet (som han kendte fra lydigheden bare i et lavere format!).

En dag var han overmodig og fræsede selv hen på vippen med det resultat, at
han fløj ned... Havde det været min flatter, så havde det ikke slået ham ud
af kurs, men min labser er i dag overbevist om, at han falder ned hver gang
han skal på vippen.

På balancen har han haft lidt af samme problem, han vil ikke rigtig op, men
jeg hjælper ham lidt på vej (han går sidenlæns op med bagbenene på jorden,
så løfter jeg ham op og så fortsætter han selv).

Er der nogen som har nogle gode træningstips til, hvordan jeg kan indlære
ham vippen korrekt? Jeg har prøvet i selskab med trænere etc. at hjælpe ham
op på vippen (hvor vi står på hver side af ham), men han gør sig tung og
nægter! Han er dog ikke panisk angst, for han står og logrer og er ellevild,
når det lykkedes og vi kommer ned på den anden side, men kunsten er jo at
lære ham SELV at tage den... Han vejer 35 kg., så han er jo ikke den
nemmeste at holde på vippen når han gør sig tung og læner ud til en af
siderne...

Det skal lige siges, at jeg ikke "kyser" ham med "nååååå kom såååååå" når
han skal op på vippen, men alm. kommandoer og "hujeri" og han logrer mere og
mere jo mere jeg siger, men rokker sig ikke ud af stedet.

Jannie

Fra : Jesper Krogholt

Dato : 08-01-01 14:09

Hej Jannie

Dejligt at hører at både dig og dine hunde har glæde af agility.

Mht til vippen vil jeg foreslå godbidder og atter godbidder af den mest
lækre slags. Han skal lære at blive fortrolig med vippen, at synes om den.
Han må aldrig presses, kun lokkes. Bed én, han er fortrolig med, om at holde
vippen, så den langsomt føres ned - og ikke giver noget bump. Det skal komme
langsomt. Små skridt er vejen frem.

Hvis han slet ikke vil over, så pres ham ikke. I starten, så gør ham glad
for at være så langt fremme på vippen, som han selv vil. Og når han har det
godt med at være der, så lok ham lidt længere frem... Han skal have
godbider undervejs - ikke bare en, men mange ("tilstrækkelig"). Når det
begynder at lykkes, så nedtrap godbiderne og giv ham mere bump, når vippen
lander på jorden - men langsomt. Når vippen er helt nede, så få ham til at
sætte sig helt ude på feltet. Det er denne plads han først og fremmest skal
komme til at nyde (-;

Opgangen til balancen ligner for hunden en vippe, og derfor vil problemer på
den ene forhindring ofte forplante sig til den anden. Det gælder for
balancen, som med vippen, at hunden ikke må presses, han skal selv
frivilligt gå på balancen, fordi han kan lide den (i starten = godbidder).

Sørg for selv at være på begge sider af vippen, når du indøver dette, for at
han ikke skal få nogen preferencer for din placering. Det gælder alt
indlæring i agility. Pas på at ikke at træne det for meget, så han bliver
træt af øvelsen. Stop altid med success.

Jeg har selv en Sheltie, som er ret forsigtig. Jeg havde presset ham for
meget på vippen - lokket ham for hurtigt for langt frem for at få
hastigheden op - og det resulterede i, at han en overgang var bange for
vippen. Men jeg kunne lokke ham over ved at føre ham over med godbidder
foran snuden (så han i starten dårligt nok opdagede det var vippen), mens
han hele tiden fik en ny godbid at spise. Måske 10 godbidder... (-;
Samtidig havde jeg én til at holde vippen for mig...

Med venlig hilsen

Jesper Krogholt
www.strauss.f2s.com