Hvalpefoder - hvor længe?
Fra : Gitte Larsen

Dato : 06-01-01 15:35

Vores lille lækre uldtot, en mellempuddel er nu 8 mdr. og har siden vi
fik ham fået Royal Canin, Size Nutrition Mini Junior (tørfoder)

Han får ikke andet, og trives fint.

Men jeg syntes ikke han ligefrem kaster sig over madskålen når det er
spisetid, men han er ikke interesseret i andre mærker.

Den eneste gang jeg har set ham kaste sig glubende over noget, var da
han var på besøg et sted, hvor der stod en madskål fremme med dåsemad
til katte - han åd rub og stub i løbet af ingen tid. *tyveknægt*

Den tørkost han får, har han fået lov at "vælge selv"
I butikken hvor vi skulle købe mad første gang, åbnede de 5 -6
forskellige slags foder, og han fik serveret små bunker af hver slags,
og han valgte hele tiden denne slags.

Er det snart tid til at skifte til et andet foder, eller skal
hvalpefoderet fortsætte lidt endnu?

mvh Gitte Larsen

Fra : N/A

Dato : 06-01-01 17:53

Fra : Gitte Larsen

Dato : 06-01-01 17:53

Jannie skrev:

>men jeg er af den opfattelse, at dåsemad ikke er det
>bedste man kan give sin hund (eller katte!). De får nemmere tandsten,

Ja, det er også grunden til at vores får tørkost.
Han har nemlig underbid, så dyrlægen anbefalede tørkost netop fordi
hunde med underbid, nemmere får tandsten.

> Ved tørkost bruger hunden (og katten) sine tænder og man kan se
>på afføringen om de får dåsemad eller tørkost...

Hans afføring er da også fin nok, en lille "cigar"!
(som jeg desværre stadig af og til møder på gulvtæppet)

Mvh Gitte Larsen

Fra : Bettina

Dato : 07-01-01 14:00

øh
ja det kan godt være det ikke har noget med dit spørgsmål at gøre, men det
sprang lige i øjnene på mig:
lod du din hund selv vælge sit foder?
Er det ikke lidt det samme som at spørge sit 5-årige barn hvad han helst vil
have at spise? hvor mange mon svarer: "lad mig få et varieret udvalg af
grøntsager, fiberprodukter og proteiner, og helst ikke for meget fedt" ?
Mon ikke ejeren bør være den bedste til at vurdere, hvilke foder der er
sammensat fornugtigt. Det er da vanvid at lade hunden udpege det selv!

(jaja, bliv bare sur, men det er altså min mening).

Bettina

Fra : Søren Petersen

Dato : 07-01-01 14:47

> [...]
> Mon ikke ejeren bør være den bedste til at vurdere, hvilke foder der er
> sammensat fornugtigt. Det er da vanvid at lade hunden udpege det selv!

jeg synes da ikke at det er vanvid at lade hunden udpege selv. Hvis man
f.eks. har 5 slags kvalitets-hundefoder, så gør det da ikke noget, hvis
hunden selv kan vælge. Igen så kommer det jo også an på hvilken hund man
har. Jeg har selv en labrador, og han æder jo hvad som helst, så i det
tilfælde er det jo ikke nødvendigt at lade ham vælge. Men nogle hunde er
kræsne, og hvis de bedre kan lide noget bestemt hundefoder, så lad dem da få
det.

hehe, din sammenligning med det 5-årige barn er ikke helt så god, synes jeg.
Jeg ved godt at nogle personificerer deres hund (ja - det gør jeg også selv
en gang imellem), men direkte at sammenligne, hmmmm..... Problemet er bare
at børn ikke selv kan finde ud af det, det er jo de voksen som nærmest skal
tvinge børnene til at spise de grøntsager (kan stadig huske, hvordan jeg
lærte mig selv ikke at trække vejret gennem næsen, når jeg spiste kål, så
jeg ikke kunne smage det). I naturen er det jo også moderen som via
modermælken giver hvalpene de nødvendige vitaminer.

Jeg tror ikke at de 5 slags hundefoder, som hunden fik at vælge imellem var
tørfoder, pølser, hundekiks, en saftig bøf og lever. Men derimod 5 slags
foder, som allesammen havde det i sig som hundefoder skal have.

>(jaja, blivbare sur, men det er altså min mening).

Jeg tror da ikke at nogen bliver sure over det, det er da fint at have sin
egen mening, hvor ville verden da ellers blive kedelig at leve i. Så længe
jeg har labrador, så får min hund da heller ikke lov til at vælge, i så fald
ville han jo æde samtlige 5 smagsprøver, og så ville jeg jo være nået lige
langt, hehe.

Mvh
Søren og Timi (superstøvsugeren, når jeg taber noget spiseligt på gulvet
*GG*)

Fra : Gitte Larsen

Dato : 07-01-01 15:21

Bettina skrev :

> lod du din hund selv vælge sit foder?

Ja, fordi vi ville have at han skulle have et fuldfoder hvor alle
næringsstoffer var i orden.

Vi fandt frem til 5 mærker der var OK, og så fik han lov at vælge den
han helst ville have.
I øvrigt er det stadig det mærke han foretrækker.
Vi fik forskellige prøver af dyrlægen, og stadig vælger han det fra
Royal Canin. (meget uhøfligt da dyrlægen ikke forhandler det.)

> Er det ikke lidt det samme som at spørge sit 5-årige barn
>hvad han helst vil have at spise?

Nej, det er ikke det samme!

> Mon ikke ejeren bør være den bedste til at vurdere, hvilke foder
>der er sammensat fornugtigt.

Dem han valgte i mellem, var alle i orden.

>Det er da vanvid at lade hunden udpege det selv!

Det syntes jeg ikke, men måske misforstod du hvad jeg mente, med at
vælge selv?

> (jaja, bliv bare sur, men det er altså min mening).

Jeg bliver ikke sur, for hvis jeg ikke havde været opmærksom på
næringssammensætningen, ville jeg være enig med dig!

Mvh Gitte

Fra : Ole Heegaard

Dato : 07-01-01 14:35

Hej Gitte,

Vi havde samme problem med Bell vedrørende interessen for maden, men nu har
vi intet problem "jet" og hun er 10 mdr.

Vi fik af vide at Bell skulle have hvalpefoder til hun var et år gammel pga.
kalium. Når hun var et år ville hun ikke have det store behov for kalk
tilskud.

Vi brugte også Royal Canin til stor hunde indtil hun var 9 mdr. men er nu
gået over til Ekunuba Adult 1+ years pga. der er lige så meget kalk i som
Royal Canin " ifølge vores dyrlæge".

Håber at du finder noget tilsvarende.
Held og Lykke.
Mvh. Tina

Fra : Gitte Larsen

Dato : 07-01-01 15:25

Tina skrev :

> Vi brugte også Royal Canin til stor hunde indtil hun var 9 mdr. men
>er nu gået over til Ekunuba Adult 1+ years pga. der er lige så meget
>kalk i som Royal Canin " ifølge vores dyrlæge".

Er Ekunuba bedre end Royal Canin?
Hvorfor skiftede du?

Dvs. at vi bare kan fortsætte med hvalpefoderet til han er 1 år?

Mvh Gitte