Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
teleconverter
Fra : Caz

Dato : 20-09-01 14:17

Jeg har et Canon G1 digi kamera- og kunne godt tænke mig noget ekstraudstyr.

I den forbindelse er jeg stødt på: en teleconverter ? hvad er det i gode
danske ord?

Samtidig kunne jeg godt tænke mig et zoom optik, jeg er stødt på:

Canon EF 28-200mm f/3.5-5.6 USM Lens, samt en
Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 III Lens

Hvorfor er først nævnte næsten 200$ dyrere end sidstnævnte??
Er der nogen der kan knytte nogle ord på de date der er opgivet for de to
optikker?

På forhånd tak
Carsten D.

Fra : Amund Johansen

Dato : 20-09-01 18:54

Caz wrote:

> [...]
>
> Hvorfor er først nævnte næsten 200$ dyrere end sidstnævnte??
> Er der nogen der kan knytte nogle ord på de date der er opgivet for de to

   Hei,
EF optikk er beregnt for Canon's EOS speilreflekser ! Det er nok
teleconverteren også. Teleconvertere øker brennvidden på optikk
med 1,4 og 2 ggr.

Hva er det du lurer på ang. optikken ?

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Caz

Dato : 21-09-01 12:44

Hej

> Hei,
> EF optikk er beregnt for Canon's EOS speilreflekser ! Det er nok
> teleconverteren også. Teleconvertere øker brennvidden på optikk
> med 1,4 og 2 ggr.

.... jeg er ren uvidende om dette: brændvidde?? altså den vinkel optikket kan
se? lidt li'som "wideangle"?

> Hva er det du lurer på ang. optikken ?

jeg kunne godt tænke mig en Zoom evt. med macro-funktion. De jeg nævnte
specielt den dyreste havde disse funktion såvidt jeg kunne se.

Jeg ved der til Canon G1 kan fåes en adaptor- så der kan sættes andre
optikker på- det var det jeg tænkte på om disse så kunne bruges.

jeg så dem på http://www.urban-computer.com/digcamac.html

kikkede under: "Canon Accessories " http://www.urban-computer.com/canac.html

her fandt jeg optikkerne.

Mvh

Carsten

Kunne du anbefale en "forstå let bog" omkring foto optik osv.?

Fra : Pia

Dato : 21-09-01 13:01

der findes så vidt jeg er orienteret 2-3 tele og vidvinkel forsats"ting"
beregnet til G1, som ganske rigtigt kan skrues udenpå.

Men jeg er ret sikker på, du ikke kan bruge optikker beregnet til
spejlrefleks, G1 har ingen mulighed for at styre blænde og fokus, ligesom du
heller ikke selv kan benytte fokus eftersom du jo ikke kan se ud gennem
linsen på dette digital kamera.

Og fatningen kommer nok heller ikke til at passe.

Brændvidde er hvor "lang" optikken er, altså tele, vidvinkel osv.

:Pia

Fra : Caz

Dato : 21-09-01 13:47

Hej Pia
"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> heller ikke selv kan benytte fokus eftersom du jo ikke kan se ud gennem

Så vidt jeg ved... uden reelt at vide det hæ hæ, så kan jeg manuelt styre
blænden og f.eks. lukketid. Der er manuelt focus på, men jeg er ikke lige
helt klar over hvordan det virker, men det kunne jeg jo finde ud af.
Faktisk ser man udgennem linsen. G1 har en LCD skærm på, der ser hvad
CCD-chippen ser. Så den del burde kunne virke.

> Og fatningen kommer nok heller ikke til at passe.

Til skruefatningen findes der forskellige adaptorer..... tror jeg!

> Brændvidde er hvor "lang" optikken er, altså tele, vidvinkel osv.

Okay.. og tak!

Carsten

Fra : Pia

Dato : 21-09-01 14:35

> Til skruefatningen findes der forskellige adaptorer..... tror jeg!

det er jo netop en skruefatning - uden nogen elektroniske funktioner. Men på
en optik til spejlrefleks sidder blænden i optikken, og for at kameraet skal
kunne styre denne, må der nødvendigvis være elektronisk kontakt mellem de 2.
Så jeg tror stadig jeg har ret :)

Noget helt andet er, at en 300 mm zoom altså vejer 3-4 gange så meget som
selve G1. Det ville nok være svært at balancere!

:Pia

Fra : caz

Dato : 21-09-01 16:27

">
> [...]

skal
> kunne styre denne, må der nødvendigvis være elektronisk kontakt mellem de

.... ok ok.... det begynder at sive ind!!
> Noget helt andet er, at en 300 mm zoom altså vejer 3-4 gange så meget som
> selve G1. Det ville nok være svært at balancere!

..... ja man kunne nok få en del "jordfotos"..... alligevel tak for dialogen!

Jeg vender tilbage hvis jeg finder nogle gode "ting"

Mvh
Carsten

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 21-09-01 16:00

> Kunne du anbefale en "forstå let bog" omkring foto optik osv.?

Prøv at læse Politikens fotobog, der står en masse grundlæggende om
fotografering, og i den nye version er der også et par kapitler omkring
digital fotografering. Kan varmt anbefales.

--
// Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Fra : caz

Dato : 21-09-01 16:28

"Søren Hjelholt" <hjelholt@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Tak den vil jeg få fat i!

Mvh
Carsten

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 21-09-01 16:59

"Caz" <security_50@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved der til Canon G1 kan fåes en adaptor- så der kan sættes andre
> optikker på- det var det jeg tænkte på om disse så kunne bruges.

> [...]

Hej

Den side, du henviser til, er noget roderi, så der er ikke noget at sige
til, at du bliver forvirret. EF optik er, som også andre har nævnt beregnet
til EOS spejlreflekskameraer og kan ikke bruges på et G1 med fast optik.

I et spejlreflekskamera vil man normalt sætte en evt. telekonverter bagved
optikken, men det kan ikke lade sig gøre med et kamera med fast optik. Der
må man skrue en adapter i filtergevindet. Det er sådan nogle adaptere, man
kan få til G1 - og løsningen er optisk bestemt ikke optimal. Desuden er
forøgelsen beskeden.

G1 rækker fra 34 - 102 mm. Vidvinkeladapteren kan bringe dig ned på ca. 27
mm og teleadapteren op på 150. D.v.s 5,5X zoom istedet for 3X. Jeg
indrømmer, at det er et brændviddeområde, der dækker væsentligt bedre end
34 - 102 mm, men det koster også. Med udgangspunkt i den side, du selv
henviser til, er det USD 100 for teleforlængeren = 1000 kr. incl. moms. Og
for vidvinkelforsatsen er det USD 150, dvs. 1500 kr. Derudover skal du bruge
en adapter til USD 27.

Det forventede kvalitetstab taget i betragtning, tror jeg ikke, at det er
pengene værd. Men det kommer selvfølgelig an på, hvor kritisk du er - og
hvor godt Canon har skilt sig fra opgaven med at konstruere forsatserne.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Pia

Dato : 21-09-01 17:05

endelig er der Lensmate, som Asger spurgte om forleden, som skulle være
billigere, den er jeg også interesseret i at vide noget om, hvis jeg skulle
gå hen og købe et G1. Den kunne du jo prøve at kigge på Carsten.

:Pia

Fra : Caz

Dato : 24-09-01 13:38

"Pia" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
skulle
> gå hen og købe et G1. Den kunne du jo prøve at kigge på Carsten.

Jeg har netop været på Lensmates homepage ( ...en af dem!!)- det ser jo
lovende ud- måske man skulle prøve det!

Igen tak for svarende, også til dig Jens

Mvh

Carsten

Fra : J@N

Dato : 29-09-01 08:17

Hej
Jeg har også kigget på forskellige muligheder for forsatslinser
til min G1, og der findes desværre ikke så mange forsatsoptikker
som til f.eks. Nikon coolpix. Årsagen er at Canon med en LensMate
har en gevinddiameter på 49 mm mod Nikons 28 mm og det gør
at der kommer en sort 'sørgekant' rundt om billedet, ligesom
man ofte ser ved mikroskopfotos. Og hvis du ønsker større
zoom f.eks 5-30x, så køb et nyt kamera f.eks. Nikon CP995!
Jeg ved at alle ornitologer bruger Nikon pga. de store udstyrs-
muligheder.

Jan

Prøv disse links for mere info:

http://www.ckcpower.com/