Overlappende java.awt.Panel's
Fra : Martin Ry

Dato : 20-09-01 12:15

Hej ng,

Jeg har tilføjet nogle java.awt.Panel's til en Container. Det Panel som er
tilføjet først ligger øverst. Hvordan for jeg et af de andre Panel'er til at
ligge øverst??? (jdk1.1.8)

Martin

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-09-01 12:19

On Thu, 20 Sep 2001 13:14:57 +0200, "Martin Ry" <martin@rybyte.dk>
wrote:

>Jeg har tilføjet nogle java.awt.Panel's til en Container. Det Panel som er
>tilføjet først ligger øverst. Hvordan for jeg et af de andre Panel'er til at
>ligge øverst??? (jdk1.1.8)

Tilføjer dem i anderledes rækkefølge?

du kan også bruge

public Component add(Component comp,int index)

(definer så selv index).
--
Guideix Martin Mouritzen Phone +45 43270524
Ringager 2A, 1. Java Developer Fax +45 43270556

Fra : Martin Ry

Dato : 20-09-01 12:39

Rækkefølgen er i starten god nok. Disse Panel'er simulerer nogle maskiner,
som i nogle tilfælde kan overlappe hinanden. Panel'erne kan flyttes med
musen. Det betyder at hver gang et Panel flyttes med musen, skal det være
over de andre. Jeg har brug for en måde til at få flyttet et hvilket som
helst Panel til top, altså over alle de andre.

Martin

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-09-01 12:50

On Thu, 20 Sep 2001 13:38:31 +0200, "Martin Ry" <martin@rybyte.dk>
wrote:

> [...]
>over de andre. Jeg har brug for en måde til at få flyttet et hvilket som
>helst Panel til top, altså over alle de andre.

hum.
Jeg ved det ikke helt.
En løsning er måske at fjerne det og tilføje det igen "på toppen" ?

Fra : Martin Ry

Dato : 20-09-01 12:56

Det er prøvet, og det virker faktiskt, men mine mouseListenere går mildest
talt amok.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-09-01 13:09

On Thu, 20 Sep 2001 13:56:10 +0200, "Martin Ry" <martin@rybyte.dk>
wrote:

>Det er prøvet, og det virker faktiskt, men mine mouseListenere går mildest
>talt amok.

Den løsning jeg ville have valgt fra starten ville nok have været at
have et enkelt panel hvor jeg tegner på. I stedet for at have et panel
pr. component som man kan flytte rundt.

Fra : Martin Ry

Dato : 20-09-01 13:26

Sjovt at du nævner det. Jeg er ved at afprøve det lige nu.

Fra : Martin Ry

Dato : 20-09-01 13:51

Nu tegner jeg al grafikken i et Panel, men nu flimrer det hele når der
repaintes. Det ser ikke særlig smart ud. Kan det undgås??

Fra : Soeren Degn Jahns

Dato : 20-09-01 14:01

Du kunne lave en løsning hvor du konstant repainter skærmen (ala hvert 30'
millisekund) i en tråd og så bruge double buffering...

// Soeren

Fra : Martin Ry

Dato : 20-09-01 15:03

"Soeren Degn Jahns" <sdjahns@digiquant.com> skrev i en meddelelse

> Du kunne lave en løsning hvor du konstant repainter skærmen (ala hvert 30'
> millisekund) i en tråd og så bruge double buffering...

Jeg mener ikke at jdk1.1.8 understøtter double buffering.

Martin

Fra : Soeren Degn Jahns

Dato : 20-09-01 15:26

Hej Martin,

Nej det mener jeg heller ikke at den gør. Nu da jeg læser dit første indlæg
igen kan jeg se at du skrev 1.1.8 -Sorry

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-09-01 15:42

On Thu, 20 Sep 2001 16:03:05 +0200, "Martin Ry" <martin@rybyte.dk>
wrote:

>Jeg mener ikke at jdk1.1.8 understøtter double buffering.

Ørhm. Du kan bare implementere det selv. Det tager ikke lang tid.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-09-01 14:05

On Thu, 20 Sep 2001 14:50:36 +0200, "Martin Ry" <martin@rybyte.dk>
wrote:

>Nu tegner jeg al grafikken i et Panel, men nu flimrer det hele når der
>repaintes. Det ser ikke særlig smart ud. Kan det undgås??

Bruger du double buffering (gemmer alting på et billede før du tegner
til skærmen?) - Hvornår repainter du?
Prøv evt. også at bruge update(getGraphics()); de steder hvor du
bruger repaint.

og overskriv update metod til

public void update(Graphics g) {
paint(g);
}

p.s. Quote venligst lidt pænere (Under teksten) på det du svarer på. -
Så kan du også forvente yderligere svar fra mig.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-09-01 14:08

On Thu, 20 Sep 2001 15:05:24 +0200, Martin Mouritzen <mm@guideix.com>
wrote:

>Prøv evt. også at bruge update(getGraphics()); de steder hvor du
>bruger repaint.

Bare for at fjerne misforståelser.
Jeg mente selvfølgelig "i stedet for".
Altså prøv at bruge update(getGraphics() i stedet for repaint()

Fra : Martin Ry

Dato : 20-09-01 15:01

> Bruger du double buffering (gemmer alting på et billede før du tegner
> til skærmen?)

Nej, kan man det med jdk1.1.8 med awt? Er det ikke swing?

>Hvornår repainter du?

Hver gang jeg har flyttet en grafikdel.

> Prøv evt. også at bruge update(getGraphics()); de steder hvor du
> bruger repaint.

Det virker rimeligt fornuftigt med update metoden. Men man skal bare være
opmærksom på, at man ikke farver hele skærmen.

Martin
PS. Hvilken newsreader kan anbefales?

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-09-01 15:47

On Thu, 20 Sep 2001 16:00:44 +0200, "Martin Ry" <martin@rybyte.dk>
wrote:

>Nej, kan man det med jdk1.1.8 med awt? Er det ikke swing?

Ja, du kan implementere det selv.
Der er meget information på nettet om det, her er de 2 første links
jeg lige fandt, kig evt. selv for mere.
http://developer.java.sun.com/developer/technicalArticles/Interviews/DoubleBuffering/
http://developer.java.sun.com/developer/technicalArticles/Interviews/DoubleBuffering/d-buffer.txt

>Hver gang jeg har flyttet en grafikdel.

Okay, fair nok. - Det er lidt svært at bestemme om du gør noget
forkert uden at se noget kode. - Men prøv at implementere double
buffering, det skulle bestemt hjælpe.

>PS. Hvilken newsreader kan anbefales?

Tjaeh,
Forte Agent syntes jeg er god. - Den findes også i en (begrænset)
gratis udgave.
Jeg har ikke rigtigt kigget på så mange andre er jeg bange for.

Fra : Martin Ry

Dato : 20-09-01 17:45

"Martin Mouritzen" <mm@guideix.com> skrev i en meddelelse > Ja, du kan
implementere det selv.

> Der er meget information på nettet om det, her er de 2 første links
> [...]

Det var bare helt ok. Nu flimrer det ikke mere.

Martin