Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode fotoalbums?
Fra : HelloKitty

Dato : 19-09-01 23:15

Hej,
jeg sidder i disse dage med et lille projekt, hvor jeg forsøger at
reorganisere familiens billeder (da de ligger hulter til bulter), og i den
forbindelse har jeg indtil videre købt tre albums (200 billeder per album)
på tilbud (hos Japan Photo). Men jeg kan se - og jeg ved - at billeder med
tiden mister deres farve. Jeg vil spørge om der er noget man kan gøre for at
"sløve" processen? Da det er gamle billeder, så ved jeg ikke om negativerne
stadig eksisterer, så jeg må forsøge at bevare dem bedste muligt. Har
fotoalbummet noget at skulle have sagt i denne forbindelse eller må man se
passivt på udviklingen? Eller sagt på anden måde: findes der "gode
fotoalbums" og hvordan er de gode? På forhånd tak. :)

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : HelloKitty

Dato : 20-09-01 00:11

Okay, jeg har læst lidt i Politikens nyeste udgave af Fotobog, og der står
at til standardbilleder "er det uhyre nærliggende at benytte
PVC-plastiklommer, men her et godt, gammeldags fotoalbum med kartonsider
klart at foretrække". Hvordan er det "gammeldags fotoalbum med kartonsider"
ser ud? Jeg har flere "gammeldags fotoalbum", og siderne virker meget tykke,
selv det "transparente papir", altså det papir som man "kigger på" mens man
ser billedet... De transparente papirer på de albums købt i Japan Photo er
meget tynde og kan let få skrammer.

Fra : Pia

Dato : 20-09-01 08:57

på mine gamle børnealbum er der ikke plast imellem siderne men et tyndt lag
"pergament" papir. Man limede billederne på og så dem ikke "gennem" et lag,
men direkte. Det kan da være, PVC udskiller et eller andet kemisk stof, som
nedbryder billeder?

:Pia

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 20-09-01 21:33

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Man limede billederne på og så dem ikke "gennem" et lag,
> men direkte. Det kan da være, PVC udskiller et eller andet kemisk stof,
som
> nedbryder billeder?

Det gør limen også, så det skal man også passe på med...
Man kan sløve prosessen, ved at lave en kopi af det gamle billede, eller ved
at få billederne lamineret ( ikke den blanke slags ) begge dele kan gøres
ved mange fotografer, nogle fotohandler kan måske også, men prøv en
fotograf, det behøver ikke være dyrt, specielt ikke hvis det er mange
billeder, vi snakker om..
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.com/cap/userhtml/next/winners.htm

Fra : HelloKitty

Dato : 20-09-01 22:43

Ja, det lyder ikke som en dårlig idé (til de ældste billeder), men jeg har
ikke i sinde at gøre det med samtlige billeder. Nu overvejer jeg dog om jeg
skal overføre nogle ældre billeder (højest 10 år gamle) i et nyt fotoalbum
eller lade dem blive i plastiklommerne... aner ikke om det er af PVC men
tykke er lommerne.

Fra : HelloKitty

Dato : 20-09-01 22:09

Hej Pia, de dér papirer er jeg absolut ikke særlig glade for... dels fordi
de er lidt "besværlige" at have med at gøre og fordi jeg kan lide orden. :)
Men du har ret, det kan være at PVC udskiller noget kemisk som fotobilleder
ikke er særlig glade. Og vi skal også være glade for at PVC ikke benyttes
længere... som jeg har forstået det.