Bange hund
Fra : Hanne Jensen

Dato : 25-12-00 20:04

Er der nogen som har erfaring med stesolid til en hund som er meget bange
for nytårsskyderi, har prøvet forskellige andre medikamenter, menintet har
hjulpet!
m.v.h.
Hanne

Fra : Henning Lysdal

Dato : 28-12-00 10:58

Hej Hanne,

Lad være med selv at dosere så stærk medicin til din hund. Du risikerer at
slå den ihjel.

Du kan læse forskellige muligheder i en brochure fra dyrenes beskyttelse om
"angst for fyrværkeri". Den kan bestilles på www.dyrenes-beskyttelse.dk
ind under "om dyrenes beskyttelse" og vælg "bestil materiale".

Jeg ved godt det er lidt sent i år, så her er et par råd

1) luft hun i god tid inden aften - gå en god lang tur
2) lad være med at tage hunden med til fest (berusede mennesker virker
"mærkelige" på hunden, så den bliver urolig)
3) lad være med at vise hunden fyrværkeri
4) prøv om du selv kan lade være med at blive forskrækket eller begejstret
5) giv hunden en enkelt baldrian kapsel (husk at pille den ud af
plastik-kapslen først). Baldrian er et beroligende naturprodukt, der ikke
skader hunden så meget som fx stesolider.

Vh.

Henning

Fra : Mari

Dato : 28-12-00 20:58

"Hanne Jensen" <pollo@os.dk> skrev i en meddelelse news:9285oi$e7k$1@news.inet.tele.dk...
> Er der nogen som har erfaring med stesolid til en hund som er meget bange
> for nytårsskyderi, har prøvet forskellige andre medikamenter, menintet har
> hjulpet!

Ja, men et stesolid-lignende præparat (dyrlægen). Jeg har gennemprøvet alle andre muligheder - men intet kan dæmpe angsten.

Sidste år, hvor jeg forventede et inferno af bulder, brag og blinklys - så valgte jeg at bede dyrlægen om beroligende medicin.
Sovemedicin vil jeg ALDRIG vælge, fordi det ikke er alle hunde der falder i søvn, og nogle af disse bliver paniske over at have
mistet deres sansers fulde brug.
Det vil jeg vælge medicinen igen i år - for det var en perfekt løsning. Jeg giver kun tabletterne til den angste hund - de andre
kan vi sagtens komme i kontakt med - og berolige.

De foregående 3 år har vi pakket en "hyggekurv", og har sat os ud i bilen ved 23-tiden. Vi kører langt udenfor bebyggede områder
med hundene - og der kigger vi på nattehimlen og raketter i det fjerne - mens vi hygger med kurvens indhold.
Fordi vi er indstillet på, at det er sådan vores hunde kommer bedst igennem "rædselsnatten" - ja, så synes vi faktisk også at det
er en hyggelig måde at fejre nytår.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : N/A

Dato : 31-12-00 05:38

Fra : Mari

Dato : 31-12-00 05:38

"JANNIE SØRENSEN" <jannie.s@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:Fcu36.403$KI3.8295@news.get2net.dk...
> Jeg har læst på nettet, at mange giver hundene Plegasil. Dette middel er dog
> ikke angstdæmpende - kun sløvende - hvorfor det jo ikke er ideelt. Jeg læste
> samme sted, at man kan give hunden Stesolid (som man køber hos dyrlægen), da
> det er et angstdæmpende middel.

[Citat fra Medicinhåndbogen, på http://www.apoteket.dk ]
PLEGICIL
Middel mod angst samt mod hikke og kvalme.
Virksomt stof: Acepromazin

ANVENDES
langt overvejende som beroligende og angstdæmpende middel,
men kan også anvendes til behandling af sjælelige sygdomme
(psykoser), dog ikke depressioner, samt mod hikke og kvalme.
VIRKER
beroligende, men virkningen mod psykoser er usikker.
Virkningen ved hikke og kvalme indtræder i løbet af ½-1 time efter
indtagelse af tabletterne og 15-30 minutter efter indtagelsen af miksturen
[Citat slut]