MP3 Pro
Fra : zcully

Dato : 19-09-01 19:33

Uha uha.

Ja, hvad er det??
Det skulle efter sigende være lige så godt som alm. MP3 filer men fylde
mindre!! Kan det passe? Jeg har nemlig bemærket at Kbps kun ligger omkring
de 79-96?? Hvordan konverterer man så om til cd format??

/zcully

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 19-09-01 19:54

"zcully" <zcully@hotmail.com> wrote in message
> Ja, hvad er det??

Endnu et fil-komprimeringsformat :)

> Det skulle efter sigende være lige så godt som alm. MP3 filer men fylde
> mindre!! Kan det passe?

Det er som sådan ganske sandsynligt. MP3 er ved at være noget gammelt noget,
og nyere formater vil alt andet lige være bedre. Efter sigende skulle WMA
også give bedre lyd ved samme bitrate. Imidlertid bør man altid være
forsigtig mht. ny teknologi. Jeg har ikke fulgt så meget med i debatten, men
sådanne nye sager har ofte små eller store skavanker (børnesygdomme) som
bliver rettet henad vejen.

> Jeg har nemlig bemærket at Kbps kun ligger omkring
> de 79-96??

Ikke usandsynligt. WMA ligger vist ofte omkring de 64 kbps. Det betyder
imidlertid ikke, at en MP3Pro på 79 kbps er lige så god som en ordentlig Mp3
på 192 eller 256 kbps. Det er ikke usandsynligt, at disse bitrater er fuldt
på højde med MP3'er på 128-160 kbps. Det skal siges, at jeg ikke har leget
så meget med de andre formater og ikke har fået A/B-testet dem (blindtest på
et ordentligt anlæg er nok mere pålidelig end diverse eksperters påstande)
så jeg ved ikke, hvor stor forskellen er.

> Hvordan konverterer man så om til cd format??

Alt andet lige på samme måde som med alm. MP3'er: Du skal have filerne
konverteret til .wav og derefter brændt (medmindre et brænder-program kan
gøre det direkte). Hvis du kan finde en MP3Pro-afspiller, der kan spytte
musik ud i .wav er det nok det smarteste. Ellers må du lave noget fusk med
at sætte en optager (f.eks. CoolEdit) til at optage lyden fra afspilleren.

Bemærk: Så vidt jeg har forstået kan MP3Pro-filer afspilles af alm.
MP3-afspillere, men det skulle ikke give et videre godt resultat.

XFUT: dk.teknik.lyd eftersom denne diskussion er af teknisk karakter.

/Nikolaj

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-09-01 20:46

Kik i dk.teknik.lyd hvor debatten høre hjemme og køre for fuldt blus!

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : John K

Dato : 19-09-01 21:08

> [...]
omkring
> de 79-96?? Hvordan konverterer man så om til cd format??

Jeg havde fornøjelsen af at lytte til wave, MP3 og MP3 Pro sat op mod
hinanden på IFA-messen i Berlin.

Der var blandt andet MP3 i 256 kbit/s mod 128 kbits/s MP3 Pro og jeg syntes
ikke der var de helt store forskelle, dog mener jeg MP3 i 256 kbit/s lød en
anelse bedre.

Du kan evt. prøve at kigge i dk.teknik.lyd, hvor MP3 også bliver diskuteret.

Mvh

John K

--
Tel(NO)more - much more trouble...

Fra : zcully

Dato : 19-09-01 21:59

Tak skal i have. Jeg prøver at kigge der *S*

Og undskyld hvis jeg lagde det et forkert sted??