hvor lang tid tager det?
Fra : Bettina

Dato : 20-12-00 08:36

Nu er der ved at være lidt længe siden jeg sidst havde hundehvalp, og derfor
føles mange af tignene der følger med, som førstegangs-prøvelser.
Da vi fik Mocka for snart 4 uger siden, havde hun allerede lært hjemmefra at
tisse på aviserne i stedet for på gulvet.
Det gik også glimrende i starten.
Nu er vi så begyndt at fjerne aviserne når vi er hjemme, fo rman kan jo ikke
tillade sig at skælde hende ud når hun gør det der, men hvordan skal man så
ellers lære hende at sige til når hun vil ud, hvis hun har et sted indenfor
der er "lovligt"?
Det går som regel også ok, hun er begyndt at sove hele natten uden at lave
noget, og tisser 2 sekunder efter hun er kommet ud om morgenen.
MEN
så går jeg en lille tur med hende, og hun får gjort både det ene og det
andet .
Så kommer vi hjem og jeg går i bad.
Imellemtiden lykkes det hende at skide 2 steder og tisse 3.....alt sammen
under spisebordet (hvor jeg endnu ikke har fanget hende på fersk gerning).

Hvad hulen gør man ved det? Det er også der hun er begyndt at tisse når hun
er alene hjemme, selvom vi lægger aviser ude i gangen,-dem rører hun
overhovedet ikke....

Er det mig der gør noget galt? Må man skælde hende ud, når man ikke fanger
hende på fersk gerning? (ved at hive hende derhen og så skælde ud). Er jeg
for utålmodig og kommer det helt af sig selv senere?
Jeg har lidt på fornemmelsen, at især det om morgenen er mest i protest over
at hun ikke må komme med ud på badeværelset, og ikke fordi hun er trængende,
da hun jo lige har været ude.
Hun har lidt primadonnanykker og bliver enormt utilfreds hvis tingene ikke
lige går efter hendes hoved. Efter 3 uger med nøjagtig samme morgenritual,
begynder hun stadig at pive når jeg går i bad og når jeg går op på 1. sal
for at vække "far" og i det hele taget når vi ikke lige gør det hun synes vi
skal gøre. (det skal nok lige tilføjes at hun stort set aldrig får sin vilje
så længe hun piverpå den måde.)

Det kan godt være jeg husker forkert, men jeg synes min sidste hvalp blev
renlig på 14 dage (altså når vi var i nærheden), men der boede vi også i en
1-værelses lejlighed, så der var ikke nogen steder han lige ku smutte hen
mens vi kiggede den anden vej.
Jeg gør meget ud af at gå med hende tit og regelmæssigt, selvom det ikke
lige passer fruen, da det jo er forbandet koldt for en lille ridgeback der
helle vil ligge inde under et tæppe sofaen.

Er der nogen der har gode forslag? det plejer der jo at være

tak
Bettina

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 20-12-00 10:00

Kære Bettina

"Same shit at my house". Ja, det var sådan jeg havde lyst til at svare
dig.
Jeg havde akkurat samme problem som dig, så jeg måtte lægge alle
morgenritualer om.

Jeg gjorde følgende for at afhjælpe problemet:

* Sætter vækkeuret en halv time før jeg plejer
* Jeg lufter hvalpen lige når jeg står op
* Jeg tar hvalpen med på badeværelset, når jeg er i bad
* Jeg lufter hvalpen igen efter badet

Det kan måske hjælpe.

Hvorfor må din hvalp ikke komme i badeværelset ?

Kærlig hilsen Lone og ....Frøken

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Bettina

Dato : 20-12-00 11:23

<makkerlone@my-deja.com> wrote in message

> Jeg gjorde følgende for at afhjælpe problemet:
>
> * Sætter vækkeuret en halv time før jeg plejer

det gør jeg

> * Jeg lufter hvalpen lige når jeg står op

det gør jeg også

> * Jeg tar hvalpen med på badeværelset, når jeg er i bad¨

> * Jeg lufter hvalpen igen efter badet
>
> Det kan måske hjælpe.
>
> Hvorfor må din hvalp ikke komme i badeværelset ?

hmmmmmm.......
jamen hun skal da også være i stand til at befinde sig i et andet lokale end
mig, vil jeg mene.
Men det er da forsøget værd.

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 11:21

Fra : Bettina

Dato : 20-12-00 11:21

Jeg var skam også hjemme de første 14 dage og gjorde alt det "rigtige".
Roser hende stadig heeelt vildt når hun tisser udenfor, men lige lidt
hjælper det...
og som sagt bruger hun ikke aviserne længere når hun er alene
hjemme....selvom de ligger der...

Michael - DK <m.lauth"nospam"@get2net.dk> wrote in message
> Hej Bettina,
>
> Vi rev en uge ud af kalenderen hvor vi luftede Teddy hver 3. time. Ja også
> om natten. Hver gang han så besørgede udenfor, så fik han så meget ros, at
> jeg tror at naboerne anså os for at være parate til indlæggelse.
>
> Da vi så startede med at arbejde igen, og han skulle være alene hjemme, så
> lagde vi aviser ét sted, hvor han så gjorde hvad han "følte trang til".
Det

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 20-12-00 12:34

Det tager 8 mdr

Et lille hurra herfra, da Rinic ikke har tisset inde i 14 dage nu

Med sådanne (manglende) resultater er jeg nok ikke den rette til at give
gode råd. Det skal dog siges at Rinic startede med urinvejsinfektion,
smerter grundet HD og så løbetid (som perler på en snor). Da det var værst
med smerterne lavede hun stort inde 2 gange i løbet af et par dage, men har
i øvrigt ellers kun forretet sin flydende nødtørft inden, og dette har
været smuttere en enkelt gang eller to pr. uge.

Næst efter egen succes er andres ulykke ikke at foragte - så jeg håber at
ovenstående kan give dig lidt mere mod.

Vi har ellers sværget til at rose (og gør det stadig, da hun først lige er
blevet renlig - 7, 9, 13) Rinic når hun besørger ude, og ingen skældud når
hun har gjort det inde. Den opmærksomme læser vil sige at vi har jo bevist
at denne taktik ikke virker, men jeg er overbevist om at det er de
ovennævnte årsager der er skyld i det.

Mvh Steen

Fra : Martin Olsen

Dato : 20-12-00 16:44

Hej Steen & Rinic,
tålmodighed tålmodighed og atter tålmodighed ;c)
Det var godt nok en meget "sej" start på tilværelsen som din hund har fået.
Ingen tvivl om at det er andre omstændigheder der er "skyld" i at Rinic
først nu er ved at blive renlig inden døre.
Men det luner sgisme, at i har holdt ud og haft den tålmodighed der skulle
til, pragtfuldt at læse og høre om :c)
Masser af hundehilsener og ønsket om en God Jul til jer.
Martin & Rumhunden Laika ;c)
PS: Med det i har været igennem, MÅ du da være den rette til at komme med
gode råd ;c)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-12-00 15:44

Hej Bettina

Læg avisen, hvor hun besørger og flyt den så 10 cm om ugen indtil den er
helt ude af huset.

Hvis du skælder ud når du griber den på fersk gerning, kan den let misforstå
og tro den ikke må tisse. I stedet skal du stille og roligt vende bunden i
vejret på den, bringe den udenfor og så rose mens den gør det ude.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Bettina

Dato : 21-12-00 08:27

Nina El Falaki <feca@edb.dk>

> [...]
> og tro den ikke må tisse. I stedet skal du stille og roligt vende bunden i
> vejret på den, bringe den udenfor og så rose mens den gør det ude.

OK, det vil jeg prøve igen, selvom de gange jeg har gjort det, sætter hun
sig bare ned og kigger på mig når vi kommer ud, for hun er jo ikke trængende
mere. og så kan vi stå der i en evighed og kigge på hinanden.
(og bare lige vende bunden i vejret..puhha det er ikke nemt med en hvalp på
11 kilo..min ryg protesterer allerede. Jeg håber da hun når at blive renlig
mens jeg stadig er i stand til at løfte hende fra gulvet *G*)

Fra : Pouline

Dato : 23-12-00 20:54

Bettina skrev i meddelelsen ...
> [...]
>tillade sig at skælde hende ud når hun gør det der, men hvordan skal man så
>ellers lære hende at sige til når hun vil ud, hvis hun har et sted
I skulle nok ikke have fjernet aviserne!

>Hvad hulen gør man ved det? Det er også der hun er begyndt at tisse når hun
>er alene hjemme, selvom vi lægger aviser ude i gangen,-dem rører hun
>overhovedet ikke....
Selvfølgelig - I har jo "omprogrammeret" hende; når jeg er tryg og glad (på
hundesprog = når min familie er omkring mig og vejleder mig i hvad jeg skal
gøre) er de her aviser her ikke, så nu skal jeg nok bare lade som ingenting.
Det er da noget, at hun ikke bider dem istykker og spreder dem over det hele

>Er det mig der gør noget galt? Må man skælde hende ud, når man ikke fanger
>hende på fersk gerning? (ved at hive hende derhen og så skælde ud).
Nej siger de fleste kloge...jeg har selv haft erfaring med at tage hunden
til den nu kolde "plet" eller "knold" stikken dens hoved ned til (ikke ned
i) og sige i et bebredende tonefald, at det vist ikke var så godt - så
slippe den og ikke gøre med ud af det - andet end at tørre op osv.

>Er jeg for utålmodig og kommer det helt af sig selv senere?
Som een skriver til kommen tar senere; den kommer efter 8 måneder - det har
jeg også oplevet med 3 hunde (de tre første) - de var urenlige både i mit
hus og i deres eget til 8 måneder - og puff så var de renlige....

> [...]
over
>at hun ikke må komme med ud på badeværelset, og ikke fordi hun er
Du skriver senere, at hun ikke må komme med for at lære at være alene - kan
du ikke godt selv se, at det måske kunne trænes mere hensigtsmæssigt. Nu har
jeg ikke nogen børn (før til maj - juhuu), men der er vel visse
paraleller?! En pædagog eller lign. sagde engang, at lærdom for princippet
om lærdomsskyld ikke gavner. Hvis det er princippet i, at lære hunden at
være i et andet rum end dig, så lær den det på en anden måde, eller måske
bedre; vent. Hunden skal ikke lære det hele på een gang... Det vigtigste
istarten er at lære den at lære - og så kan man altså godt lære gammel hund
nye kunster.

> [...]
vi
>skal gøre. (det skal nok lige tilføjes at hun stort set aldrig får sin

Nu spørger jeg lige rigtigt dumt; hvordan kan du vide hvorfor hun piver? Jeg
spørger, fordi jeg selvfølgelig selv "besjæler" mine hunde og bliver spurgt
hvordan jeg kan vide hvad den "siger", så føler jeg mig lidt dum og vender
lige tanken engang; kunne der være noget andet??

Det var lidt af de tanker din historie vækker i mig. Det er ikke ment som
kritik, men som reflektion <|>>
Mange jule hilsner til NG'en, dig og alle jeres dejlige, uregerlige, lydige,
skønne, vapsede, små, store, perfekte, trælse, gøende, snusende, slikkende,
kælne, bløde, stritørede, flapørede osv. hunde!!!
Pouline