Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera. Olympus C200/C2040
Fra : Jesper FA

Dato : 19-09-01 16:00

Jeg havde kig på en Olympus C200 zoom, men kom så til at se et C2040 zoom,
som bla. har manuel fokusering. Er det brugbart på et digital kamera?
Lukketid og blænde giver vel samme muligheder som på et normalt
spejlreflekskamera?
Dvs. er de ting 2040 kan brugbare, eller er C200 god nok?
Er 2040 et godt valg, eller findes der bedre uden det koster mere?

Er der nogen der har en anelse om hvad de makro o.l. linser man kan få til
den koster og hvad kvaliteten af billederne bliver?

--
Jesper

Fra : Fototal.dk

Dato : 19-09-01 16:23

> Lukketid og blænde giver vel samme muligheder som på et
> normalt spejlreflekskamera?

Overhovedet ikke - desværre.
Indstilling af blænden er imho stort set værdiløs i forhold til 35 mm.
På grund af de små digitales konstruktion (lille billedchip) er
dybdeskarpheden meget større end 35 mm ved samme blænde + relative
brændvidde.
Dermed mister du stort set de kreative fotografiske muligheder som en lille
dybdeskarphed kan give dig.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-09-01 17:15

"Fototal.dk" <use133@fototal.dk> wrote in message news:AJ2q7.7392$lk7.126819@news.get2net.dk...

> Dermed mister du stort set de kreative fotografiske muligheder som en lille
> dybdeskarphed kan give dig.

....og får de kreative fotografiske muligheder som en stor dybdeskarphed kan give dig

mvh
jan

Fra : Fototal.dk

Dato : 19-09-01 18:11

> ...og får de kreative fotografiske muligheder som en stor dybdeskarphed
kan give dig

Nåh, ja. På højde med den smukke effekt ved JPG-komprimering.

Nej, seriøst så mener jeg at den store dybdeskarphed klart er nr. 1 ulempe
ved de små digitale i dag. Langt foran manglende opløsning, forsinket
udløsning, komprimeringen o.s.v.

Det gælder dog ikke ved macro, hvor jeg normalt synes det er dejligt med
lidt ekstra dybdeskarphed uden at skulle blænde ned til et knappenålshoved.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-09-01 17:44

"Fototal.dk" <use133@fototal.dk> wrote in message news:Sq4q7.7410$lk7.127261@news.get2net.dk...

[klip lidt idiosynkrasier]

> Det gælder dog ikke ved macro, hvor jeg normalt synes det er dejligt med
> lidt ekstra dybdeskarphed uden at skulle blænde ned til et knappenålshoved.

Nu er den lille dybdeskarphed ikke noget man benytter på alle billeder. I min SLR-tid synes jeg faktisk langt oftere jeg har døjet
med en for lille dybdeskarphed end det modsatte. Nu må jeg så i samme åndedrag indrømme at jeg aldrig har gjort meget ud af
portræt/menneskefoto - men derimod masser af naturbilleder. Og det er kanonlækkert at kunne få både forgrund og total skarp på samme
tid.
Mon ikke man er tilbøjelig til altid at fokusere på de mangler, man oplever fremfor fordelene. Men der er altså som regel mere end
en side af en sag.

mvh
Jan