Stadig brag !
Fra : Iben Holst

Dato : 18-12-00 15:01

Hej ...

Ja emnet er oppe lidt længere nede i debatten, men jeg tillader mig
alligevel at skrive et nyt hovedindlæg.

Min hund er også meget bange for fyrværkeri. I år har vi dog ikke haft 1/2
så meget bragen omkring os, fra efterårets start til nu, i forehold til
sidste år og det kan da også mærkes på ham, idet det skal være mindre end 10
km herfra før han bliver decideret ræd og ryster i hele kroppen i et væk.
Kan han "blot" høre det ude i ørekrogene gør han "kun" det, at han farer
rundt i hele huset og er totalt forvirret trods vi lader som ingenting og
bare fortsætter med det vi er i gang med.

Sidste år gav jeg ham piller fra dyrlægen, men gjorde nok den fejl at jeg
ikke gav ham alle de piller han skulle have haft i løbet af aftenen, fordi
jeg ikke kunne lide at se ham være så bedøvet. Det resulterede jo i, at da
det virkelig gik løs var hunden næsten (dog bestemt ikke helt!) lige så
bange som ellers uden pillerne.

I år ved jeg så at det skal gribes an lidt anderledes; han skal have de
døsende piller lidt tidligere hvor der skal være helt ro omkring ham og så
skal det holdes ved lige med x-antal timers mellemrum med stesolider. MEN
........ vi skal faktisk ikke være hjemme i år nytårsaften !! Og det piner
mig rigtig meget, for jeg kan kun se negative sider ved at tage ham med os -
ikke mindst fordi de har hund hvor vi skal være og de kender ikke hinanden.
Men kan jeg overhovedet tage fra ham, for meningen var jo så at jeg ville
tage hjem og være ved ham resten af aftenen fra omkring kl. 22.00 - 22.30!
Er jeg nød til at blive hjemme hele aftenen ??
Skal jeg tage hjem og se til ham et par gange inden jeg kommer hjem for at
blive - hvis jeg tager afsted - eller vil det skabe mere utryghed at jeg
tager fra ham igen ??

Jeg vil gerne have jeres meninger om dette.
Uanset hvad, skal han ikke være alene kl 24.00, trods jeg dog ikke har tænkt
mig at skulle sidde og trøste ham - ynke ham som nogle vil kalde det.

Iben

Fra : Ann K.

Dato : 18-12-00 23:55

Hejsa.

Nej, jeg mener _ikke_ at I kan være bekendt, at gå fra en så bange hund!!!!!
Og da slet ikke, hvis hunden samtidig er dopet fuld af beroligende medicin.
Medicinen kan nemlig have den stik modsatte effekt - altså den sløver godt
nok, men samtidig har hunden vanskeligt ved at fungere rent fysisk
(slingrende gang etc.) og det kan også virke skræmmende.... Prøv at
forestille dig, at du ikke har den fulde kontrol over din krop i en
situation, hvor alt siger, at du skal kunne flygte - skræmmende, ikke sandt?
Hvis du så oven i købet kommer og går flere gange i løbet af aftenen - jamen
så bliver han da helt forvirret...

Aflys jeres nytårsaften hos vennerne og hold jer hjemme....
Eller inviter vennerne over til jer - og introducer de to hunde for hinanden
på et par lufteture i dagene før.

Brug også den sidste tid inden d. 31 til at forsøge at vænne jeres hund til
lyden af brag, så han (måske) vil være lidt roligere....
Som beskrevet, virker det altså mægtig godt, at skyde samtidig med, at vovse
får tilbudt sin mad!!!
Vores lab-x var ved at udvikle skudangst... men nu er vi begyndt at dele
hendes mad i flere (meget) små portioner blandet med gulerodsskiver tørret i
mikrobølgeovnen... og hver gang der lyder et brag ude på gaden, skynder vi
os at smide en håndfuld på gulvet. Sif når kun lige at give et lille vruf
fra sig, inden hun er travlt optaget af at "støvsuge"
Og nogle af bragene er endda meget tæt på - igår skød vi en hundeproppistol
af ude i vores vindfang...
Før kunne hun begynde at gø helt ukontrollabelt i lang tid, men hun for
forvirret rundt i hele huset...
I kunne jo sagtens aftale at den ene skyder udendørs, mens den anden smider
foder indendørs - obs.! det er en stor fordel, hvis man kan se hinanden
gennem vinduerne

Indrømmet, det tager tid at afvænne hunden, men det er det værd

Det kan nok være at jeg lyder lidt hård, men her må man altså tænke på
hundens bedste.... Og vi har selv aflyst vores nytårsaften inde i København,
netop fordi vi ikke vil udsætte vores hund (og venner for mere støj end
højst nødvendigt!

Mvh Ann

Fra : Kirsten Olsen

Dato : 19-12-00 06:00

On Mon, 18 Dec 2000 23:54:38 +0100, "Ann K." <tsars@image.dk>
skrev:

>Nej, jeg mener _ikke_ at I kan være bekendt, at gå fra en så bange hund!!!!!

Det kan jeg kun tilslutte mig! Jo mere bedøvet din hund er, jo
lettere kan den komme til skade, hvis den tumler rundt.

Indtil min hund var tre år, var der ingen problemer med
fyrværkeri. For seks år siden kom jeg så hjem en morgen fra
arbejde til en hund, der lå og gemte sig under sofaen, og ikke
selv turde gå hen over stuegulvet.
Det var godt nok i en september måned, men naboerne kunne
fortælle, at der om natten var skudt nogle store kanonslag af
lige udenfor vores vindue.
Det var et arbejde bare at lokke hunden ud og hen over gulvet, og
siden har tiden op til nytår været en pestilens.

Hilsen Kirsten

Hunde-info´s Nytårs Tema med artikler og online-undersøgelse:
www.hunde-info.dk/nytaar.html

Fra : N/A

Dato : 19-12-00 19:41

Fra : Ann K.

Dato : 19-12-00 19:41

Hejsa.

Kirsten Olsen fortæller at hendes hund ikke tidligere havde været bange for
nytårsbrag - det samme gjaldt vores Sif!
Lige indtil sidste nytår, der som sædvanlig blev holdt på Østerbro i Kbh.
Der var naturligvis utroligt mange enorme brag, og en del af dem blev fyret
af lige udenfor den stuelejlighed, som Sif opholdt sig i... hun nærmest
panikkede!!! Vi fattede intet....
Og har først nu fået en mulig forklaring:
De store brag fra (ulovlige) kanonslag kan faktisk give voldsomme
øresmerter - en hund kan jo ikke, som vi, holde sig for ørene
Dvs. at Sif, hver gang hun hører et brag, forventer at få ondt!!!
Så tror da pokker at hunden begynder at reagere!!!

Jeg siger ikke at alle hunde får ondt... men det her kunne være en
forklaring på, hvorfor en hund lige pludselig bliver bange....

Mvh Ann

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-12-00 21:28

"Ann K." wrote:

> [...]
>
> Jeg siger ikke at alle hunde får ondt... men det her kunne være en
> forklaring på, hvorfor en hund lige pludselig bliver bange....

Måske, måske ikke.
Det samme burde jo så gøre sig gældende når en jagthund sidder mindre end en
meter fra en riffel der bliver affyret, og jeg kan godt love at en storkalibret
riffel giver et gigantisk brag.
Jeg har i alle mine år som jæger aldrig oplevet at en hund viste tegn på
smerter, selv ved de højeste knald.

Venlig hilsen
Alex linaa

Fra : Kirsten Olsen

Dato : 19-12-00 21:41

I år har dyrlægen anbefalet, at vi prøver Serene-um, et
naturprodukt bestående af vitaminer og mineraler.

Min cairn terrier, Mensa, startede i morges med det og har nået
at få det to gange i dag.
Jeg ved ikke, om det er tilfældigt, men det virker som om, at hun
falder betydeligt hurtigere til ro efter "efterskudepisoder" her
til aften.
Er der nogen af Jer, der har erfaring med Serene-um?

Hilsen Kirsten

En cairns billedbog:
www.hunde-info.dk/page6.html

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-12-00 23:03

> [...]
> skal det holdes ved lige med x-antal timers mellemrum med stesolider. MEN
> ....... vi skal faktisk ikke være hjemme i år nytårsaften !!

Jeg vælger at lade dyrene klare det selv, for jeg tror, at de er meget bedre
til at håndtere tingene hvis blot de får lov.
Lad hunden være alene, lad være med at dope den med et eller andet middel,
men giv den et godt tæppe at ligge på, og ros den når I kommer hjem.

Mvh Maria

Fra : Iben Holst

Dato : 22-12-00 11:05

Hej med jer ...

Tusinde tak for alle jeres besvarelser; nu har jeg lidt forskelligt at gå
efter og overveje - det er meget rart !!!

Har I mere at tilføje læser jeg det gladeligt ......

Iben