Flue på bobleflåd
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-09-01 13:54

Hej venner

Jeg er blot en middelmådig fluefisker og har derfor svært ved at nå ret
langt ud, når jeg vadefisker.

Flere har i den forbindelse anbefalet flue på bobleflåd tacklet nogenlunde
således:

- på hovedline monteres svirvel
- på svirvel monteres ca. 30 cm. mono line 0,30 mm.
- bobleflåd trækkes på denne korte line
- for enden af mono linen monteres ligeledes svirvel
- på denne svirvel monteres ca. 4 m. mono line ca. 0,25 mm
- ... og for enden af denne monteres fluen (selvsagt)

Det lyder umiddelbart som en ganske brugbar løsning.

Mit spørgsmål er nu:

Hvis man har held til at kroge en ørred; hvordan fighter man den så, når man
i alle tænkelige situationer altid vil have ca. 4 meter line fra stangspids
til flue/fisk?

Jeg kan forestille mig, at det kan være svært at kane fisken hen over
ketsjeren med mindre stangen er 3 - 4 meter lang.

Jeg synes selv, det er et yderst relevant spørgsmål - og jeg forsøger ikke
metoden, før jeg har fået et godt og brugbart svar.

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : news.tele.dk

Dato : 19-09-01 01:59

Det er ikke nødvendigt med 4 meter line bag bobleflådet. jeg har (med
succes) haft fra 1-2 m mellem flue og flåd.
Kim Nedergaard

Fra : Christian Skands

Dato : 19-09-01 15:40

"Jan Bang Jensby" <jensby@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes selv, det er et yderst relevant spørgsmål - og jeg forsøger ikke
> metoden, før jeg har fået et godt og brugbart svar.

Jeg gør således. Først bobleflådet, så en svirvel, en stanglængde line hvori
du binder fluen. At bobleflådet kan løbe frit på linen er ikke noget
problem, da der altid er træk på linen.

--
Med lystfiskerhilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : Henric

Dato : 20-09-01 10:13

Detta är nog den metod som jag sett mest och som jag själv alltid också
använder.
Har du lika lång tafs som spö går det ganska enkelt att landa öringen mha
håv.
Peka spötoppen uppåt för att få fisken inåt
/H

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-09-01 09:41

Jan Bang Jensby skrev...
> Hej venner
>
> Jeg er blot en middelmådig fluefisker og har derfor svært ved at nå ret
> langt ud, når jeg vadefisker.

De fleste af mine kystørreder er taget på under 1 meter vand...

> [...]
ikke
> metoden, før jeg har fået et godt og brugbart svar.

4 meter forfang er absolut maximum.
Længste brugbare forfang kan udregnes således:
stanglængde plus armlængde plus nettets skaftslængde plus
længden på armen der holder nettet, minus dét stangen bøjer
med en (forhåbentlig) stor fisk på. Træk så en halv meter
fra og du burde være på den sikre side.
Det er altså et kosteligt syn med én, der står
med en højt løftet stang mens en fisk fiser rundt, lige
præcis uden for rækkevidde
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Per Posselt

Dato : 19-09-01 18:50

Ja der er mange besværlige måder at gøre det på:

Jeg trækker linen gennem flodet og binder en stor svivel på linen. I svivlen
binder jeg så 0,25 i stangens længde og så bindes fluen på. På den måde er
bliver flodet i overfladen når fisken hugger og den mærker ikke flodets
modstand.

mvh Per

Fra : Jesper Kolding

Dato : 22-09-01 19:50

> [...]
> - ... og for enden af denne monteres fluen (selvsagt)
>
> Det lyder umiddelbart som en ganske brugbar løsning.

Jeg kan kun anbefale flue på bobleflod, jeg har fanget virkelig mange
fisk på denne måde. Og det sjove er at jeg har oplevet talrige gange at
denne metode har været lige det der skulle til når alt andet er slået
fejl.

Det største problem ved denne metode er som du selv nævner forholdet
mellem afstanden mellem fluen og flodet samt muligheden for at fighte
fisken. Jeg har oplevet at der er en kæmpe forskel på 2 meter line og 4
meter line mellem flue og flod, flodet skræmmer fiskene ved for kort
line. Det længste jeg kan håndtere på betryggende hvis er stangens
længde plus 1/2 meter. For at få den nødvendige længde mellem flue og
flod har jeg anskaffet mig en 11-fods stang til formålet, hvilket giver
mig ca. 3,5 meter mellem flue og flod.

Jeg er også begyndt at anvende denne metode til putt and take og jeg kan
godt afsløre folk glor på en som om man er sindsyg når man kommer
travende med en 11-fods stand til en lille sø og man så oven i købet
fisker med flue efter flod. Men jeg har da oplevet et par gange at en
hel putt and take sø har rigget om til dette opsæt efter jeg har fanget
et par fisk i en ellers død sø. Det er som regel midt i søen jeg har
held til denne metode.

Når dette er sagt så skal også sige at dette ikke er en mirakel måde at
fange fisk på, jeg bruger det som et suplement til det øvrige fiskeri.
Og jeg begynder som regel først at benytte denne metode når jeg har
forsøgt spinne og alm. flodfiskeri uden held.

Jeg forstår dog ikke hvorfor du og andre vil putte svirvler osv. på
linen ? Jeg putter et ganske alm. flod på min normale line og så en flue
på samme line. Linen er jo altid stram eftersom fluen skal bevæge sig
igennem vandet.

Et sidste råd: sørg for at spinne fluen ganske langsom ind så flodet
ikke laver for meget ravage. Jeg spinner typisk fluen ind i ca. 1/3 af
det tempo jeg benytter når jeg fisker med min fluestang.

Knæk og bræk

-Jesper

Fra : Frants

Dato : 24-09-01 13:08

Ang. uro i vandet ved brug af bobleflåd kan jeg varmt anbefale
"Bombarda"-flåde. Jeg bruger et 10g. i klar plast, det kaster godt og
laver næsten ingen "kælvand" selv ikke ved næsten havblik.

Frants

Fra : Christian Skands

Dato : 24-09-01 15:54

"Frants" <michael.f.jensen@dk.abb.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Bombarda"-flåde. Jeg bruger et 10g. i klar plast, det kaster godt og
> laver næsten ingen "kælvand" selv ikke ved næsten havblik.

Hvor har du købt bombarda flåddet? Er det flydende?

--
Med lystfiskerhilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : Frants

Dato : 25-09-01 07:40

Ja, det er flydende, og det fås i forskellige vægte og flyde/synke
udgaver. Men er vel egentilg en kastedup. Jeg har købt det via "Fun
Fishing" netshop (www.funfishing.dk.) Pris kr. 49.-

Frants

Fra : Frants

Dato : 28-09-01 07:48

Jeg har lige set at "Jan og Bo Lystfiskershop" har dem til 29.-

Frants

Fra : Christian Skands

Dato : 28-09-01 15:06

> Jeg har lige set at "Jan og Bo Lystfiskershop" har dem til 29.-
>
> Frants
Ikke i Helsingør. Den model de har i transperant er så absolut hverken
flydende eller langsomt synkende. De siger selv at den er perfekt til
Kronborgpynten med dybt vand og stærk strøm.

--
Med lystfiskerhilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : Thomas Dalsgaard

Dato : 01-10-01 09:44

Prøv i Bilka. Jeg ved ikke om det lige er Bombarda-flåd de har der, men der
er i hvert fald nogle flåd som er gode til fluefiskeri.

Thomas