Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
manuel lysmåling
Fra : Magnus S

Dato : 19-09-01 11:21

Hej NG

Jeg har fået mig en elektronisk manuel lysmåler (Vivitar 130 LX)
Der er en "kontakt" man kan klikke med ... og en hvid kappe - vist til
difus-måling

Hvordan bruger man den ?
Skal man ikke bare trykke på knappen og aflæse på displayet,
dreje på skiven så tallet, som blev vist står ud for den hvide pil?

Når man så har indstillet ens filmhastighed korrekt kan man se,
at tallet 10 giver: Blænder 11 ved 1/4 sek. med en 400 ASA/ISO film

Der er også nogle romertal - I II III ... VIII IX mon dét ikke er til
"ZONER" (gråværdier)

men hvad betyder EV så ?
Hér er en skala som er ca. een værdi mindre end vist på displayet -
enhederne i EV er delt i 3.

Magnus

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-09-01 12:28

Magnus S <Soren_Sivsko@mail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ba87172$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg har fået mig en elektronisk manuel lysmåler (Vivitar 130 LX)
> Der er en "kontakt" man kan klikke med ... og en hvid kappe - vist til

Man holder lysmåleren, så lyset falder på "domen" eller kappen på
samme måde som på motivet og trykker på knappen.
Knappen slippes uden at flytte måleren og pilen holdes fast
på måleresultatet, som herefter kan aflæses.

> Skal man ikke bare trykke på knappen og aflæse på displayet,
> dreje på skiven så tallet, som blev vist står ud for den hvide pil?

Jo, altså forudsat du holder måleren rigtigt, mens du måler lyset.

> [...]
> at tallet 10 giver: Blænder 11 ved 1/4 sek. med en 400 ASA/ISO film
>
> Der er også nogle romertal - I II III ... VIII IX mon dét ikke er til

Ved ikke hvad romertallene står for...

> men hvad betyder EV så ?
> Hér er en skala som er ca. een værdi mindre end vist på displayet -
> enhederne i EV er delt i 3.

"Exposure value" eller lysværdi. Visse typer mellemformatkameraer
har stadig en EV-skala. Man indstiller kameraet på en given
lysværdi, som kan bevares, hvis man f.eks. blænder eet trin ned
og samtidig fordobler eksponeringstiden.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk