Brune "spiral snegle"
Fra : Søren Solhøj

Dato : 19-09-01 09:36

Hej

Vi har sådanne små brune snegle, deres hus er nærmest en spiral.
Gør de nogen gavn eller skade? Skal jeg fjerne dem? Vi har et par
akvariebøger, men jeg kan ikke finde noget om sneglene der. Er der
nogen der har nogle links, til noget om dem, på nettet?

Søren Solhøj

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-09-01 10:17

Søren Solhøj <Soeren@fjerndette.solhoej.dk> skrev i en
> [...]
> akvariebøger, men jeg kan ikke finde noget om sneglene der. Er der
> nogen der har nogle links, til noget om dem, på nettet?

Det er formentlig dem der kaldes tårnsnegle som i har fået ind.

Hvis de ikke er der i milloinvis, gør de ingen skade, faktisk er de gode
for bundlaget.
de graver sig frem gennem bundlaget og får på den måde "motioneret" det,
så at det ikke
pakker sammen som en betonklods. Samtidigt spiser de en del at det affald
som er faldet ned mellem
stenene.

Hvis/når de bliver alt for mange, kan du fjerne dem med
"kartoffelkuren".
En kartoffel skive lægges på en underkop, som placeres på bunden i
akvariet, umiddelbart inden
lyset slukkes, underkoppen med kartoffelskiven, fjernes fra akvariet
morgenen efter inden lyset tændes.
Nu skulle kartoffelskiven, gerne være tæt besat med snegle. "Kuren" kan
gentages så længe i orker det.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-09-01 11:06

> En kartoffel skive lægges på en underkop, som placeres på bunden i
> akvariet, umiddelbart inden

den skal ikke skoldes først?

Iøvrigt vil der nok være nogle som anbefaler en agurkeskive. Du vil nok
være fristet til at smide mange i for at få så mange snegle med ad
gangen. Lad være! Der går ikke mange timer inden at dine fisk (og
snegle) patter i overfladen, som følge af forhøjet nitrit. Det er blot
min erfaring.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-09-01 17:03

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet_takethis.dk> wrote in message news:t4_p7.1$t8.28@news010.worldonline.dk...

> gangen. Lad være! Der går ikke mange timer inden at dine fisk (og
> snegle) patter i overfladen, som følge af forhøjet nitrit.

Det tror jeg ikke på!
Jo, at de patter i overfladen - men ikke pga. af forhøjet nitrit, nærmere et lavt iltindhold foranlediget af den store mængde COD,
BOD, BI5 eller hvilket udtryk du nu vil vælge. Alt i alt betyder det at du tilfører en masse stivelse, der er guf for de
iltforbrugende mikroorganismer, der nyder at nedbryde slige sager.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-09-01 17:56

> [...]
at du tilfører en masse stivelse, der er guf for de
> iltforbrugende mikroorganismer, der nyder at nedbryde slige sager.

Jo, netop pga. forhøjet nitrit. Nitritværdien blev målt til 2.0 ppm, som
er for højt, mod 0 normalt. Om det er stivelsen, eller for lidt ilt der
indirekte har øget nitritmængden, ved jeg ikke, jeg tror mere på at
agurken må frigive noget som indirekte hæmmer omdannelsen af nitrit
eller andet i N-cyklus, idet jeg proppede en del skiver i (ikke for
smart, jeg ved det). Iøvrigt var der tilført rigelig med ilt, filteret
var lige renset, så diffusoren sugede max. ilt ned i vandet. Til sidst
tror jeg ikke at agurkerne indeholder særlig meget stivelse (du mener
måske kartofler, som har ca. 16 g kulhydrat/100g), da agurker er et
vandlager (95% vand, 33 kJ/100g, 1 g kulhydrat pr. 100g, kilde:
Kosttabeller, Ankerhus, 1993, 7. udg.)

Fra : Søren Solhøj

Dato : 19-09-01 17:26

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>så at det ikke pakker sammen som en betonklods. Samtidigt spiser
>de en del at det affald som er faldet ned mellem stenene.

Nu er jeg ikke så meget nervøs over tårnsneglene.

> [...]
>morgenen efter inden lyset tændes.
>Nu skulle kartoffelskiven, gerne være tæt besat med snegle. "Kuren" kan

Og jeg som troede kartoffelkuren, var noget helt andet.
Mange tak for forklaringen.

> Carsten

Søren Solhøj

Fra : Søren Solhøj

Dato : 21-09-01 18:07

> [...]
> morgenen efter inden lyset tændes.
> Nu skulle kartoffelskiven, gerne være tæt besat med snegle. "Kuren"

Gælder det kun tårnsnegle eller gælder det alle snegle??

Søren

Fra : Søren Solhøj

Dato : 23-09-01 20:28