Hjælp til privat netværk ?!?
Fra : Michael Andersen

Dato : 19-09-01 09:01

Kan nogen hjælpe med svar på nedenstående, vil jeg være meget taknemmelig.

Jeg vil etablere et netværk i min bolig, og har følgende ønsker:

Der er tale om 4 - 5 pc'ere i hver sit lokale, der skal forbindes således at
der er mulighed for deling af filer, drev og printere. Jeg vil gerne have
dem forbundet med Kat.5 kabler med RJ45 stik.
Er det muligt at opsætte ledningsudtag i væggen i de enkelte rum, således at
man kan koble en pc til stikket i væggen ? eller skal der løbe kabel direkte
fra netkort til netkort ? Jeg havde ikke tænkt mig at gøre brug af router
eller hub, men ved ikke om det kan lade sig gøre uden ??
Der må selvfølgelig gerne tænkes lidt fremad, f.eks. at det vil være muligt
senere at dele en evt. fast forbindelse til Internettet.

Jeg vil være glad for besvarelser

--
Med venlig hilsen / Best regards

Michael Andersen

Fra : Nikolas

Dato : 19-09-01 09:27

se tråden kabling i boligblok fra den 15-09-01 kl 20:09

Men du skal bruge en hub eller switch, hvordan vil du ellers sætte 3
computer sammen.
(eller måske tokenring)

Nikolas

Fra : Mogens

Dato : 19-09-01 09:25

On Wed, 19 Sep 2001 10:01:08 +0200, "Michael Andersen" <man@amr.dk>
wrote:

> [...]
>Der må selvfølgelig gerne tænkes lidt fremad, f.eks. at det vil være muligt
>senere at dele en evt. fast forbindelse til Internettet.

Hej

Du blever altså nødt til at placere en hub eller en switch i centrum
af dit netværk når du vil bruge RJ45 stik. Det var kun med det
gamle coaxial kabel at man kunne forbinde mere end 2 maskiner
uden en hub. Til gengæld er dit net jo så klar til en evt. Internet
forbindelse senere hen.

Mvh Mogens

Fra : Arne Keller

Dato : 19-09-01 18:55

wrote:

> [...]
>Der må selvfølgelig gerne tænkes lidt fremad, f.eks. at det vil være muligt
>senere at dele en evt. fast forbindelse til Internettet.

Gå mindst efter et komplet Cat 5E system, dvs. alle produkter fra
samme producent.
Jeg ville selv vælge en Cat 6 løsning da prisforskellen er marginal.

Placer vægudtag hvor du har behov og lav et krydsfelt et centralt sted
hvor du kan tåle larm fra blæsere m.m. og hvor du kan få din telefon
og internet forbindelse frem til.
Dette krydsfelt kan etableres med 19" paneler eller en boks med med
det rigtige antal udtag.

Læs evt. mere på www.kabling.dk
under hjemmet hvor der findes en udførlig forklaring.

>Jeg vil være glad for besvarelser

Er du glad nu ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.