Printerspecifikke printopsætninger huskes ~
Fra : Mikkel Walde

Dato : 19-09-01 08:19

Hej!

Jeg har et problem i Excel/Word som er ret irriterende. I det følgende
eksempel benytter jeg Excel - Word giver dog lign. problemer.

Når jeg anvender Excel med mange ark, som skal printes på forskellige måder
(valg af bakke i
printeren, duplex osv.) gemmes informationerne fra de PRINTERSPECIFIKKE dele
(fx. duplex og valg af bakke i Excel, duplex i Word osv.) af printjobbet kun
pr. bruger.

Hvis jeg angiver at ark1 skal printes med duplex fra PC1, gemmer dokumentet,
åbner
det fra en anden PC/Bruger og printer det, er det ikke på duplex. Åbner jeg
dokumentet på den første PC igen, printes jobbet på duplex.

Hvis jeg fra PC2 angiver at der skal printes duplex fra ark1 og gemmer, kan
både PC1 og PC2 nu printe duplex uden at brugeren skal foretage yderligere
valg. En tilfældig tredje PC kan dog stadig ikke printe duplex før man har
valgt det, og gemt filen igen. Og så fremdeles..

Jeg vil gerne kunne "overskrive" alle brugeres printindstillinger pr. ark på
én gang, da det er et helvede at vælge bakke, duplex, margner osv. for hver
bruger! (Mange ark, mange XLS-filer, mange brugere => spild af meget tid!).

Jeg har testet det samme fra Word med duplex, som er det samme problem! Igen
skal HVER bruger angive hvordan printjobbet skal behandles fra
printerdriveren.

/Walde

Fra : pre

Dato : 19-09-01 19:32

Simpel logik:
Din fil indeholder margener, typografi mm. Ønsker du det med i udfilen, så
gå over til PostScript. Der er så mange printere med så mange forskellige
muligheder/indstillinger, så mange forskellige papirformater, så mange
forskellige printerdrivere, at vi nok skal være glade for Word's
flexibilitet.

Og skulle du finde på at sende mig en Word fil, ville jeg gerne selv vælge
hvordan og hvorledes den skal printes.
pre

Tip: Skriv en makro der automatisk finder modtagerens printeregenskaber -
og vælger mellem evt.flere printere. Den bli´r nok lidt halvstor, men kan
sagtens vedhæftes dokumentet.

Fra : Mikkel Walde

Dato : 23-09-01 13:55

"pre" <send@ingen.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligheder/indstillinger, så mange forskellige papirformater, så mange
> forskellige printerdrivere, at vi nok skal være glade for Word's

Jeg tror ikke helt du har luret spørgsmålets indhold... Konceptet er at
oprette en skabelon som bliver brugt i tilbudsgivning af mange brugere.

> Og skulle du finde på at sende mig en Word fil, ville jeg gerne selv vælge
> hvordan og hvorledes den skal printes.

Nu ligger landet sådan, at brugerne IKKE selv vil/må/skal kunne vælge
hvordan jobbet skal printes, da der skal være en ensartethed i det som
sendes ud til kunder.

Jeg er klar over, at der findes x tusinde printer med mindst lige så mange
indstillinger, men her benytter alle bruger den samme centrale
printkopimaskine, hvilket gør jobbet en del nemmere.

Excel-arket indholder omkring 20 ark, nogle er til internt brug som skal
duplexes, andre er selve tilbudsdelen som sendes til kunden, her bruges
brevpapir, sidst men ikke mindst er der nogle som bare skal ud på hvidt
papir.
Fra Excel er noget så simelt som valg af bakke IKKE en del af Excel (som det
er i Word), så det er også en printerspecifik del her, hvorfor det også skal
vælges pr. bruger.

At oprette en makro er totalt langsommeligt i forhold til at kunne angive
duplex/papirvalg et eller andet sted, men er p.t. den eneste løsning jeg har
kunnet finde.

Jeg vil stadig meget gerne høre fra nogle som har lign. problemer med
Word/Excel/Andre programmer...

/Walde

Fra : pre

Dato : 23-09-01 19:13

Ta´ en tur på nettet og se hvad andre gør. Opfindsomheden er stor, især hos
f. eks. MS. Enklere, prøv af trække pdf filer til Word, der er mange andre
muligheder. Begrebet skabelon implicerer normalt form felter som kan
sikres. Løsninger er ganske enkelt at finde en måde til at gøre det "man
normalt ikke kan".

Logikken er at filens indhold kan styres så siderne ikke ændres, men at
styre andres printere kræver en meget stor og intelligent makro.
pre