LAN og Telefon i samme CAT-5 kabel
Fra : Jesper Noer

Dato : 18-09-01 23:10

Hej!

Jeg har læst et sted at det er muligt at bruge det samme 8 ledede kabel til
både LAN og telefon - er det korrekt??

I så fald, hvilket par kan man tage ud af RJ45-stikket og bruge til telefon,
og hvilke par er reserverede til LAN?

...Jespre Noer

Fra : alwresuihalert

Dato : 18-09-01 23:23

> [...]
til
> både LAN og telefon - er det korrekt??
>
> I så fald, hvilket par kan man tage ud af RJ45-stikket og bruge til

Jeg ved ikke om man kan køre det samtidigt. Men i cat5 kabler er der kobber
som i så mange andre og telefonkabler kræves der ikke specielt meget af. Så
det er vel bare at tage to ledere og huske farven på dem. Ved ISDN hvor man
har samme stik, er det vist de to grønne (halvfarvet og fuldfarvet) og
brune - jeg ved ikke om det er standard. Med analog telefon har jeg ikke
prøvet det.

Hvis der er nogle standard farver man bruger til telefon, vil jeg da gerne
vide det.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-09-01 23:29

"Jesper Noer" <jordNOSPAM@image.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Jeg har læst et sted at det er muligt at bruge det samme 8 ledede kabel
til
> både LAN og telefon - er det korrekt??

Ja..
Men det kan gå ind og forstyre så meget så du ikke kan opnå fuld hastighed
på dit LAN, men det er jo blot at prøve sig frem..

> I så fald, hvilket par kan man tage ud af RJ45-stikket og bruge til
telefon,
> og hvilke par er reserverede til LAN?

www.kabling.dk der er ganske glimragende oversigt over hvilke par der kører
hvad i..

/Dennis

Fra : Arne Keller

Dato : 19-09-01 18:17

On Wed, 19 Sep 2001 00:28:45 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@FJERNDETTEdaydreamer.dk> wrote:

> [...]
>Men det kan gå ind og forstyre så meget så du ikke kan opnå fuld hastighed
>på dit LAN, men det er jo blot at prøve sig frem..

Cat 5E produkter burde kunne klare det.
Nogle producenter garanterer at dette virker, men det kan din
leverandør fortælle dig mere om.

Tak
Den findes på:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

POTS betyder analog telefoni.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 19-09-01 20:28

Jeg kører selv 10 mbit netværk og telefon igennem samme cat3 kabel (godkendt
til 10 mbit). Så mon ikke også du kan få dit til at virke !!!

Fra : Jesper Noer

Dato : 19-09-01 21:13

Okay... det vil jeg så prøve!

Tak til alle der svarede...