Mystisk oplevelse.
Fra : Tina

Dato : 07-12-00 17:22

Hej gruppe

Jeg har en Karelsk Bjørnehund på 10 mdr, Trunte hedder hun. I går var jeg
ude hos noget af min familie og havde min dejlige hund med. Efter at have
været ude og handle, havde jeg købt et frosset okseben til Trunte som hun
kunne hygge sig med, mens vi andre snakkede, og det blev jo "guffet" med
stor fornøjelse. Efter at hun havde kæmpet med benet i et par timer gik hun
hen under sofabordet, og her kommer det sjove. Hun gned hoved og mund mod
tæppet der lå under bordet, og det stod på i flere minutter, mens vi andre
så forundrede til. Jeg blev lidt bange for at det måske var en allergisk
reaktion over for benet hun havde ligget og gnavet i, men Trunte virkede
ikke syg eller noget. Hun har aldrig gjort det herhjemme, men vi har heller
ikke tæppe på andre steder end i soveværelset. Var det en form for
afmærkning, eller er har Trunte bare udviklet gode manerer med at tørre
mulen efter hun har spist???

Håber at der er nogle der kan give en naturlig forklaring

Med venlig hilsen

Tina og Trunte

Fra : Jan Christensen

Dato : 07-12-00 18:14

Hej Tina og Trunte.
Jeg har selv haft en Karelsk Bjørnehund ( En Tæve ) men har nu en Schæfer
Tæve lidt over 1 år gammel.
Min Schæfer hund gør tidt det der med at skulle tørre mule efter den har
spist, og helst op ad alle ting.
Den anden hund jeg havde gjorde det også men ikke lige så meget som den jeg
har nu.
Jeg går til hunde trænning med min Schæfer og der spurgte jeg engang om det
betød noget at den tørrede mule efter den havde spist og jeg fik at vide at
det gjorde mange hunde, fordi de Gotter sig efter deres mad.
Det var hvad jeg kunne hjælpe med.
Mvh. Jan.

Fra : Stine

Dato : 08-12-00 00:01

Hejsa )
Jeg kan fortælle at mine hunde også "gnubber mule". De gør det hver gang de
har fået mad , ben ell.lign. Min "gamle" tæve er "værst". Hun gnubber ikke
kun mule, men gnider hele krobben - og gerne op af en væg til afslutning,
med det resultat at mine vægge skal vaskes af mindst en gang om mdr. *SS*

Fra : vesterbo

Dato : 08-12-00 00:42

Hej Tina

Jeg har to mellemschnauzere. Den ene - en han - tørrer mule ( i gulvtæppet
og på siden af sofaen), efter han har drukket og f.eks. spist kødben eller
noget andet fedtet eller vådt. Jeg tror, at han simpelt hen tørrer mulen for
ikke at være våd eller fedtet i skægget - mellemschnauzere har jo meget
skæg. Han er meget pernitten med sig selv, og han kan også finde på at gnide
skægget mod et forben og derefter slikke benet tørt. Han er i det hele taget
ikke så glad for at være våd, så han bliver tørret grundigt, når han har
været ude i regnvejr- også med føntørrer (fra 75 cm afstand). Han gør det
ikke efter have spist tørfoder.

Den anden - en tæve - er ligeglad og drypper glad og fro over hele gulvet,
efter at have drukket vand. Hun tørrer stort set ikke mule - kun en gang i
mellem, hvis hun er fedtet i skægget.

Hilsen
Jette

Fra : N/A

Dato : 31-12-00 14:29

Fra : x Vuf x

Dato : 31-12-00 14:29

Sun, 31 Dec 2000 00:27:39 +0100, JANNIE SØRENSEN wrote:

>Man kan faktisk vende det om, og bruge det til noget positivt (hunde er jo
>kloge *SSS*) og min ældste hund har lært, at "tørre sig" - så derved kan jeg
>bruge det, når han f.eks. har været våd, så lægger jeg håndklæder ud på
>gulvet, holder fast i kanterne og så beder jeg ham om at tørre sig, og så
>kaster han sig ned på håndklæderne, kører hovedet og hele kroppen rundt, og
>voila! Hunden er ikke længere så våd og det er helt ved egen hjælp

Flot! Så er det altså ikke kun mig, der er tosset, som min datter hævder.

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de tre *
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : N/A

Dato : 03-01-01 00:15

Fra : x Vuf x

Dato : 03-01-01 00:15

Tue, 2 Jan 2001 22:16:04 +0100, JANNIE SØRENSEN wrote:
>x Vuf x <sonpet@***worldonline.dk> skrev...

>Nej da! *SSS*

Det beroliger mig uhyre meget... *G*

>Hunde kan jo lære alverdens ting og sager, og hvorfor ikke lære dem det? De
>elsker udfordringer, og "hjernegymnastikken" er sund for dem

<Seriøs>
Jannie, jeg kan godt li' dine kommentarer o.s.v. og er derfor ked af,
at du ikke svarer under dét, du vil svare på. Sådan som jeg her og
tidligere har forsøgt at vise dig. Det er ret forvirrende på den anden måde.

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 21:03

Fra : x Vuf x

Dato : 04-01-01 21:03

Thu, 4 Jan 2001 19:26:27 +0100, JANNIE SØRENSEN wrote:
>x Vuf x <sonpet@***worldonline.dk> skrev ...

>Hvad mener du helt præcist????
>At jeg skal skrive mine ord nederst i indlægget eller hvad?

Ja...Kan du ikke se, det er mindre forvirrende?
Der er orden og ro i indlægget, og alle kan se, hvem, der har
skrevet hvad.

Fra : Pouline

Dato : 05-01-01 16:12

.....men det er lidt irriterende, at man skal bladre, bladre og bladre - jeg
ved der er netikette, men man må vel også tænke selv ??
Så Jannie; jeg synes DU gør det rigtige, men vi var jo ikke med da
netiketten blev "opfundet".
Det gælder selvfølgelig kun når man giver en generel kommentar til et
indlæg, svarer man på specifikke linier eller passager, bør disse citeres -
synes jeg....
Pouline (en minianarkist
Uden variation er livet som et hjem uden en hund.
Rent, pænt og kedeligt!!!

Fra : N/A

Dato : 05-01-01 20:30

Fra : Mari

Dato : 05-01-01 20:30

"JANNIE SØRENSEN" <jannie.s@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:bho56.248$pO1.8695@news.get2net.dk...
> Jeg må nok indrømme (netetikette eller ej), at jeg selv syntes som Pouline,
> at det er drønirriterende, at man skal bladre og bladre i et indlæg, for at
> se hvad der er skrevet sidst
>
> Så mon ikke det er et spørgsmål om smag og behag, hvad man bedst syntes om?

Nej, det er det nu ikke i yderste konsekvens. Der er en styregruppe
på usenet, som regulerer hvordan man kan/må begå sig. Dem kan
man få i tale i news:dk.admin , hvis der noget i de vedtagne regler,
man vil have ændret.
Reglerne er blevet til på fuldt demokratisk vis - i den gruppe.

Og man skal slet ikke bladre og bladre. Man skal klippe alt det væk,
som man ikke svarer på, så det klart fremgår præcis, hvad det er,
man tager stilling til.
Se her, hvordan det bør gøres: http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Jf. Nina El Falaki's indlæg om "tonen", så kunne megen unødvendig
diskussion og mundhuggeri undgås, hvis citatteknikken er ensartet,
og man lader læseren læse hvad ser svares på, før der svares.

Når I har fået lidt mere rutine, så vil I også komme til at synes om citat-
teknikken. Den smitter )

uden FUT
--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Pouline

Dato : 07-01-01 15:09

JA for f-----, men det gør mange ikke!!!!

>Se her, hvordan det bør gøres: http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Det ved vi altså godt - har fået det at vide nogen gange..

>Når I har fået lidt mere rutine, så vil I også komme til at synes om citat-
>teknikken. Den smitter )

Ja, men hvormange år skal man være bruger for at være rutinere, har selv
haft pc i 11 år, hjemme pc, altså!
Været net bruger i 5, men jeg er måske ikke rutineret nok endnu - nej vi er
alle forskellige, men nettet er snart lige så konformt som EU

Jeg håber min citat tekning var den rette - den tog ihvertilfælde tid!!

Vuffer fra Pouline

"et hjem uden hund -
er ikke noget hjem"

Fra : Mari

Dato : 07-01-01 19:16

"Pouline" <m.p.gringer@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:OM_56.170$Yl4.3935@news.get2net.dk...
> JA for f-----, men det gør mange ikke!!!!

Forestil dig hvor mange Mb der svømmer rundt på nettet - helt unødvendigt.
Det er bl.a. pga. at disse Mb unødvendig tekst nedsætter hastigheden
på nettet - at man lavede nogle quote-regler mv.

> Været net bruger i 5, men jeg er måske ikke rutineret nok endnu - nej vi er
> alle forskellige, men nettet er snart lige så konformt som EU

For nogle er det ikke et spørgsmål om at lære - men om vilje til at
anvende metoder som gør det nemmere for andre. Når man læser
meget er det nemmere at læse, hvis der er en vis ensartethed
i det man læser. Derfor synes jeg reglerne er gode nok. De giver
mulighed for at følge en dialog.

F.eks kan man tydeligt se af de næste tre linier, at de stammer fra
tre foregående mails:

> Jamen, jeg har også lige vasket mine håndklæder.

Og når man efterlader den allerøverste linie, så kan læseren se, hvem
forfatteren til den sidste linie er, og man kan klikke på linket til indlægget
og læse hele ordlyden - så man kan forvisse sig om sammenhængen i, at
der er vasket håndklæder i anledning af at rugbrødspriserne er steget. Voila.

Forestil dig, at der skiftes typografi og redaktion på hver side i en avis.
Den ville ret hurtigt blive "irriterende" at forholde sig til.

Dem, der ikke anvender klip+quote anses for newbees ligeså længe
de ikke tager hensyn til, at al kommunikation sker på modtagerens
betingelser.

Ofte er et kort svar i toppen af et "meterlangt" indlæg det samme som
"goddav_mand_økseskaft" for den der læser det. Som læser ved man
overhovedet ikke præcis hvad det er, der svares på. Så indlægget
er spild af gode kræfter.

Men, man står jo også frit mht. at lade være med at åbne mails, som er
afsendt fra dem, der ikke vil klippe+quote. Såeee - det sker alligevel
på modtagers betingelser.

> Jeg håber min citat tekning var den rette - den tog ihvertilfælde tid!!

Den glæder i hvert fald mange - fordi vi ikke alle skal downloade
50 linier - hvoraf det kun er to, der skal læses. Så det er også både
hurtigere og billigere for os alle.

Det med tiden er er kun i begyndelsen - man bliver ret hurtigt god
til at klippe det fra, som man ikke svarer på.

Det giver også en chance for at læse det man svarer på een gang til,
så svarene er relevante i forhold til det man svarer på.

Glæder mig, at du var bare lidt quote-positiv alligevel )))))))
Jeg har ikke pindet det ud - alene for at beskrive for dig - andre
må gerne læse med.

Fra : Pouline

Dato : 07-01-01 19:40

Tak til Mari som
Mari skrev i meddelelsen <3r266.9118$%c2.369101@news010.worldonline.dk>...

>Forestil dig hvor mange Mb der svømmer rundt på nettet - helt unødvendigt.
>Det er bl.a. pga. at disse Mb unødvendig tekst nedsætter hastigheden
>på nettet - at man lavede nogle quote-regler mv.

klart, men problemet er stadig, at mange ikke "klipper", men blot skriver
løs midt i den meddelelse de svarer på. Og netop de mange Quotes (eller på
dansk; citater) fylder af h---- til.

> [...]
>
>Dem, der ikke anvender klip+quote anses for newbees ligeså længe
>de ikke tager hensyn til, at al kommunikation sker på modtagerens

Newbees??
Jeg har lige bestemt mig for at være sådan een resten af mit net liv.
Faktisk vil jeg begynde at skrive med store bogstaver, fordi jeg ikke kan
finde min "caps lock" knap - nej pjat - det er da et fedt udtryk, men herre
Gud, der er så mange ting her i livet man kan lære og er der een ting, man
kan være sikker på i en NG, er det, at der er nok, der er villige til at
lære dig det - og tak da for det....

> [...]
>"goddav_mand_økseskaft" for den der læser det. Som læser ved man
>overhovedet ikke præcis hvad det er, der svares på. Så indlægget

Men jeg har jo ofte lige læst det foregående indlæg!! Det er mig tidligere
kommet for øje, at nogle browsere ikke viser tidligere læste indlæg - men så
må de ligesom kunne indstilles til det?!

> [...]
>
>Den glæder i hvert fald mange - fordi vi ikke alle skal downloade
>50 linier - hvoraf det kun er to, der skal læses. Så det er også både
Men kun fordi jeg også bruger delete knappen....

>Det med tiden er er kun i begyndelsen - man bliver ret hurtigt god
>til at klippe det fra, som man ikke svarer på.

Jeg har ikke problemet - kan skrive med alle ni fingrer, men det er ulig
hurtigere ikke at skulle delete og klippe osv. når man blot har en lille
kommentar...hvad jeg altså ikke har denne gang heller, men jeg holder meget
at disse meningsudvekslinger...

>Det giver også en chance for at læse det man svarer på een gang til,
>så svarene er relevante i forhold til det man svarer på.

Ja, det gør det hvis man ikke lige kan huske.--

>Glæder mig, at du var bare lidt quote-positiv alligevel )))))))
Jeg vil ikke smides ud af denne dejlige NG, og man må jo hyle med de ulve
man er iblandt, men bare en gang imellem, please må jeg så ikke godt gøre
det der i den eene situation er det nemmeste -be be (baby på fransk)??

>Jeg har ikke pindet det ud - alene for at beskrive for dig - andre
>må gerne læse med.

jep

>--
>Venlig hilsen
>M a r i a n n e H a n s e n
>e-mail via URL: http://www.image.dk/~mari om epilepsi og dværgschnauzer

Og også mange venlige hilsner til dig Mari og tak for alle oplysningerne og
muligeheden for at støve min delete knap af og få den lige så slidt som de
andre (jeg har da vist ikke deletet så meget i denne meddelese)
også tak fordi du ikke påtaler mine stave fajl....
Pouline (en nu lidt mere oplyst newbee)

"Et hjem uden hund er
et hjem med en ren seng"

Fra : Mari

Dato : 07-01-01 23:42

"Pouline" <m.p.gringer@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:3X266.346$Yl4.7908@news.get2net.dk...

> Men jeg har jo ofte lige læst det foregående indlæg!! Det er mig tidligere
> kommet for øje, at nogle browsere ikke viser tidligere læste indlæg - men så
> må de ligesom kunne indstilles til det?!

Det gælder faktisk alle nyhedslæsere, også den du og jeg bruger.
Hvis det er en meget aktiv debat, så er den delt op i mange tråde.
Og det er umuligt at se, hvor et sådan u-quotet indlæg passer ind.
Det kunne ligeså godt tilhøre en anden diskussion.

Fra : Mari

Dato : 04-01-01 21:40

"JANNIE SØRENSEN" <jannie.s@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:u8356.431$ZH.8125@news.get2net.dk...
> Hvad mener du helt præcist????
>
> At jeg skal skrive mine ord nederst i indlægget eller hvad?
>
> Jannie

Her kan du se, hvor man bør skrive/besvare hensigtsmæssigt:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
Hvis du har flere spørgsmål i denne anledning, så kan du med fordel stille
dem i news:dk.velkommen . Der får man god vejledning i den type spørgsmål
du stiller her.