Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LensMate til Canon G1 - pros/cons?
Fra : Asger Ellekrog

Dato : 18-09-01 22:16

Overvejer at købe en LensMate til min Canon G1
http://www.lensmateonline.com/G1start.html
Hvem har erfaringer med sådan een? - og hvilke erfaringer..?
Hvordan gik det med at købe den online?

Mvh.
Asger Ellekrog

Fra : Erik Christensen

Dato : 22-09-01 22:47

> Overvejer at købe en LensMate til min Canon G1
> http://www.lensmateonline.com/G1start.html
> Hvem har erfaringer med sådan een? - og hvilke erfaringer..?
> Hvordan gik det med at købe den online?

Ser ud til at være et billigt og godt alternativ, jeg kunne godt bruge
det macro sæt, så hvis du køber må du meget gerne komme med
en anmeldelse her

Mvh
Erik

Fra : J@N

Dato : 29-09-01 08:18

Hvad skal du bruge den til?

Jan

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 30-09-01 19:32

Jeg skal bruge den til at montere filtre på G1´eren. Bl.a. mit gamle
pol-filter og et IR-filter jeg regner med at købe. Canon laver selv en
adapter, men den skulle angiveligt blokere delvist for focus-lampen, pga.
dens 58mm diameter. Lensmate´en er kun 49mm.
Har bestilt den, i øvrigt

/Asger

Fra : J@N

Dato : 01-10-01 09:27

Har også læst at den originale ikke er værd at investere i da den
skygger for focus-lampen. LensMate'n ser meget flottere ud,
med den ligner kameraet med lidt god vilje en klassisk Leica.
Jeg havde selv overvejet at købe en LensMate, bl.a. for kunne
beskytte zoom-objektivet, montere filtre og telelinser på, men
har hørt at det ikke er nødvendigt at bruge UV-filter til digifoto,
er det rigtigt?
Hvor har du bestilt den?

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 01-10-01 15:43

UV-filtre er efter min bedste overbevisning bedst egnet som beskyttelse af
optikken, mod fedtede fingre, stød osv. - men det er jo også godt nok..!
Uanset om det er digitalt eller "analogt". De fjerner sikkert de ultra
violette stråler, men forskellen mellem billeder taget med UV, og uden, er
vist marginal.

LensMate´n har jeg købt online hos producenten
http://www.lensmateonline.com/ Den kan ikke købes andre steder, siger de.
Jeg har ikke fået den endnu, men den skulle være afsendt.

Jeg betalte iøvrigt via PayPal, som "LensMate" selv anbefaler. Det gik
fint - til sidst..! Hvis du køber een, og betaler på samme måde, skal du
være opmærksom på det fire-cifrede "verfication number", som PayPal bruger.
Det vil fremgå af en transaktion på een dollar, som de trækker fra din konto
(du får dollar´en tilbage igen). Problemet er, at nummeret burde stå på din
månedlige konto-udskrift, eller på din PC-bank-oversigt, hvis du har sådan
een, men det gjorde det ikke! Det er kun hos PBS, de kan se nummeret..! Så
du må få banken til at ringe til PBS, for at få det rigtige nummer.
Det lyder besværligt, men det er det faktisk ikke, bare man lige er klar
over denne lille - men vigtige - detalje. Du er velkommen til at skrive,
hvis du vil ha´ uddybet forklaringen.

Fra : J@N

Dato : 02-10-01 07:34

Tak for svaret, har overvejet at købe en, men jeg undgår at købe for meget
udstyr til et digi-camera, da jeg ved at det kun er et spørgsmål om tid, før
udviklingen er løbet fra det og jeg køber et andet. Jeg har tidligere haft
et Pro70, og jeg købte en ekstra blitz 380EX, samt en Off-Camera Shoe
ledning, og det kunne jeg heldigvis bruge til min nye G1. Nu er G1'eren så
god at den sikkert kan være med i 1-2 år, men til den tid er udviklingen
sikkert gået så hurtigt at jeg skal skifte igen. Jeg har fundet en rigtig
god side på nettet, der er mange gode links til andre G1-sider:

http://studio-on-the.net/photography/G1/g1.html

Har du forøvrigt opdateret din firmware til G1?

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 02-10-01 10:04

Tjah, sådan går det jo hele tiden med udviklingen, men på et tidspunkt må
man jo sige stop, og købe det apparat man har brug for. Nu gi´r jeg G1´eren
chancen, indtil pengene rækker til noget bedre, eller noget betydeligt bedre
dukker op, - vel om to - fire år... LensMate´n giver dog betydeligt flere
muligheder, til en forholdsvis lille udgift, så de penge ofrer jeg nu gerne.

Kender linket..! Jeg anbefaler det selv, ved givne lejligheder. Pekka er
min helt, selvom han har skiftet G1´eren ud, med en D30, - det havde jeg
såmænd også gjort, hvis midlerne var der...