kuperede øre +hale
Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-09-01 17:55

Jeg mødte en dame med en dobberman i går den havde kuperede øre og hale
,måske ser det pænt ud o.s.v. set med menneskeøjne ,men min hund gik
fuldstændig amok han var heldigvis i snor ! har folk virkelig ikke fattet at
der er en grund til at det er ulovligt at kupere ?? andre hunde kan ikke se
om halen logrer og ørene stritter hele tiden ! de må da rode sig ind i en
masse problemer med sådan en hund , desuden er det jo DYREPLAGERI efter min
mening
hvad ville i måske syntes om at vi skar et par af jeres fingre af fordi vi
syntes at i er pænere uden ??
jeg hader den slags mennesker der kun tænker på at have en flot hund og er
så pisse forfængelige at de skærer hundens ører/hale af !

I SKULLE SELV HAVE SKÅRET ØRENE AF !!!!

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-09-01 18:07

Holder med dig!!!
Kuperede ører er simpelthen noget af de grimmeste, det gyser i mig, når jeg
møder sådan en hund!! Det sker ret jævnligt, her hvor jeg bor, det er også
en doberman! Selvom øre og halekupering (heldigvis) er forbudt i Danmark, så
er det jo tilladt at importere disse hunde, desværre!!
Forstår simpelthen ikke, hvordan man kan få sig til at skære det halve øre
af en lille hvalp, det burde ikke være tilladt noget sted!
Hvis folk synes, det ser vaksere ud med opretstående ører, så findes der jo
masser af racer at vælge imellem. Og lad så de arme hunde have deres ører i
fred, tak!

mvh Eva

Punish the deed,not the breed
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en

Fra : PepesLittleMule

Dato : 19-09-01 06:42

: Selvom øre og halekupering (heldigvis) er forbudt i Danmark, så
: er det jo tilladt at importere disse hunde, desværre!!

Var lige med til hundeudstilling i lørdags med min venindes hvalp. Der hørte
jeg jeg at man ikke mere må udstille hunde med kuperinger - er det rigtigt?
Hvis ja, er det jo bare herligt, for så er der en hel del mindre der 'gider'
importere disse hunde, hvis de alligevel ikke må bruges til at udstille.

Min gamle yorkie blev født ca. 3/4 år før halekuperingsforbudet trådte i
kraft (og jeg vidste ikke en snus om disse ting dengang). Jeg måtte bruge 1
år på at lære hende, at der IKKE skete noget væmmeligt når man rørte ved
hendes hale - så den påstand at hvalpene ikke mærker noget synderligt ved
'indgrebet' holder sgu ikke vand!

Lina

--

COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-09-01 11:46

Hvor gammel var hun da hun blev kuperet??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : PepesLittleMule

Dato : 19-09-01 13:28

Ved det ikke helt nøjagtigt - det er maaange år siden - men jeg så hende
første gang da hun var lidt under 3 uger gammel, og da var halen af (ingen
sår eller lign.).

Lina
--

COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : x Vuf x

Dato : 19-09-01 18:37

Wed, 19 Sep 2001 07:41:44 +0200, PepesLittleMule wrote:

> [...]
>importere disse hunde, hvis de alligevel ikke må bruges til at udstille.

I DHL kan de ikke udstilles.

> [...]
>hendes hale - så den påstand at hvalpene ikke mærker noget synderligt ved

Absolut ikke! Jeg havde en dværgpincher-kryds med kuperet hale. Hun havde
hele sit liv (13 år) fantomsmerter 2cm fra spidsen af stumpen!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-09-01 21:28

In article <LYKp7.371$T3.9373@news000.worldonline.dk>,
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote:

> I SKULLE SELV HAVE SKÅRET ØRENE AF !!!!

Ja, det skulle i.

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 18-09-01 22:06

Hej Punish!

Jeg kan kun være enig i at kuperede ører/haler ikke hører hjemme nogen
steder. Men der er tilfælde hvor det er nødvendigt, f.eks. visse jagthunde.

Og så vil jeg lige sige her til sidste, at den hund du så, måske blev
kuperet ind forbudet trådte ikraft. Og at ejeren ikke havde indflydelse på
lige netop dette indgreb.

Hilsen

Jesper

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-09-01 22:19

Hej Jesper.

Den doberman, jeg snakker om, så jeg som hvalp, hvor den stadig havde
bandager på ørerne! Måske er den født her i landet og ejerne er så rejst til
udlandet, hvor det er tilladt at kupere.
Her i landet har det været forbudt at kupere ører i mange år, medens det
ikke er så lang tid siden, det blev forbudt at skære halerne af hundene.
Så hvis det kun er en halekuperet hund og den er voksen, ja så kan den godt
være fra før forbudet blev indført.
Ved også godt, at det hævdes at nogle jagthunderacer beskadiger deres haler,
såfremt de ikke er kuperede. Det ved jeg ikke nok om, men formoder det er
rigtigt, siden de er blevet fritaget for kupering!

mvh Eva

Reichenbach & Hammer <hamreich@get2net.dk> skrev i en

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 19-09-01 09:50

Hej ja jeg ved godt at visse jagthunde får kuperet halen og at det er
nødvendigt for at de ikke river den i stykker i buske o.s.v. bare de så ikke
tager hele halen af , de jagthunde jeg har set har haft det halve af halen
tilbage så syntes jeg at det er lidt mere i orden !
Hunden jeg så er 11 månneder gammel så det er da efter at forbudet er blevet
indført !det er bare synd at folk ikke kan få nok bekræftigelse i dem selv
som person så de har brug for deres hund til at skabe opmærksomhed og skære
ørene af for at den ser "pænere" ud er da en menneskelig faliterklæring
mener jeg !

Fra : RHR

Dato : 20-09-01 18:43

Og hvorfor er det så nødvendigt hos nogen jagt hunde?? Hvis det er den med
at de slå halen til blods så holder den jo ikke. Ulve har lange hale og
færdes i tæt skov.. Hvis det var hensigtsmæssigt ikke at have hale, så var
det nok sket igennem naturlig selektion
-RHR
..
Reichenbach & Hammer <hamreich@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tGOp7.6641$lk7.122791@news.get2net.dk...

Fra : x Vuf x

Dato : 20-09-01 22:03

Thu, 20 Sep 2001 19:42:36 +0200, RHR wrote:

> [...]
>færdes i tæt skov.. Hvis det var hensigtsmæssigt ikke at have hale, så var

Lige mine ord!

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 21-09-01 09:10

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
>Og hvorfor er det så nødvendigt hos nogen jagt hunde?? Hvis det var
hensigtsmæssigt ikke at have hale, så var det nok sket igennem naturlig

Hej med Jer..

Nu er der himmelvid forskel på hvilken slags jagthund der er tale om.

De 5 jagthunderacer der stadig må kuperes er:

1. Ruhåret hønsehund
2. Korthåret hunsehund
3. Weimaraner
4. Vizla
5. Breton

Samt forhåbentlig snart Spaniels.

Jo, den gør... De hunderacer der her er nævnt, er de racer der går gennem
ild og vand (krat) for at få f.eks. en fasan på vingerne.

Ja det har den... men den jager også på en helt anden måde end en jagthund,
der er lært op til jagt.

Mvh Jaime

Fra : Jo-Ann

Dato : 21-09-01 09:27

> Samt forhåbentlig snart Spaniels.

Øhh...hvorfor dog det ? Indrømmet...synes at springer og cockere er direkte
GRIMME uden deres glade lille hale !

Jeg har f.eks. aldrig fattet hvorfor hønsehundene skal kuperes ? Ja..og da
slet ikke den korthåret og ruhåret ! Ja...deres haler kan da ikke "hænge
fast" i noget....og du skal ikke binde mig ind de der mere "kåde" end så
mange andre jagthunde, som har lang hale.

Min egen race har en SMUK LANG HALE, og jeg kunne ALDRIG drømme om at få den
klippet af, og jeg tror nu nok min hund er lige så totalt "hæmningsløs" når
hun går gennem kradt osv efter "vildt". Hendes største problem er (som den
korthåredede hønsehund) at hun river sig noget så forfærdelig...men hun
synes nu at være ganske ligeglad.

Men venter spændt på forklaring hvorfor søren man skulle fjerne de dejlige
glade haler fra spaniels. Ja, måske er der en enkelt imellem som ved et
uheld ødelægger halen.....men kan jo også ske ved så meget andet ! F.eks. i
en bildør...ja, og hvis man skulle fjerne alt som kunne "komme til
skade"...så mener jeg faktisk øre kupering er en god ide (dette er en joke
!) for mine er dæleme hører ved hinandens ører når de leger ! Er ikke noget
så dejligt som sådan et hænge ører at "bide sig fast i"..ja, og dem med hård
på på spaniels, de er endnu bedre

Mvh

Jo-Ann

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 21-09-01 10:05

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh...hvorfor dog det ? Indrømmet...synes at springer og cockere er
direkte
> GRIMME uden deres glade lille hale !

Du har helt ret..

> [...]
> fast" i noget....og du skal ikke binde mig ind de der mere "kåde" end så
> mange andre jagthunde, som har lang hale.

Du har selv svaret på dit spørgsmål, længere nede...

> Min egen race har en SMUK LANG HALE, og jeg kunne ALDRIG drømme om at få
den klippet af, Hendes største problem er (som den
> korthåredede hønsehund) at hun river sig noget så forfærdelig...men hun
> synes nu at være ganske ligeglad.

Hvilken race er det så??!..

Ja, lige netop....Hunden river sig noget så forfærdeligt. Ja det er netop
derfor man vil ha lov til at kupere halerne på spaniels.

> Men venter spændt på forklaring hvorfor søren man skulle fjerne de dejlige
> glade haler fra spaniels. Ja, måske er der en enkelt imellem som ved et
> uheld ødelægger halen.

En ENKELT????. Nej min ven (hvis jeg må kalde dig det) der er rigtig
mange der river deres haler til blods. Netop derfor havde spanielsklubben
inviteret Ministeren med på en jagt, så han selv kunne få syn for sagen.

Mvh Jaime

Fra : Jo-Ann

Dato : 21-09-01 10:18

Hej Jaime !

Går ud fra du nok har spaniels ! Tja..og så ved du sikkert meget mere om det
end jeg...men jeg har kun hørt om ganske få cockere som har ødelagt halerne
på jagt..men okay...måske bliver cockerne heller ikke brugt så meget ? Måske
så meget som springerne ? Men hvad ved jeg.

"Min race" er rhodesian ridgeback. Der er ikke ret mange af dem som bliver
brugt "til noget fornuftigt"...DESVÆRRE..men der er dog enkelte som faktisk
bliver brugt til jagt. De minder helt om den korthårede hønsehund i pels
(har ingen underuld eller noget)..og ja, det får nogle slemmer skrammer når
de kommer ind i tæt kradt..men det er bedøvende ligeglade...forsøger ikke
engang at gå uden om !

Du må da gerne kalde mig din ven Ja, er da helt dejlig med en god
tone....

Jeg er noget overrasket over at hører det måske er mange spaniels...kunne
man ikke forebygge det ved måske at klippe deres pels lidt tæt på halen ?
(så hænger de ikke fast, men har da lidt til at "tage imod" med)..ja, hvad
ved jeg.

Jeg er stadig ked af at hører at jeg måske igen skal se spaniels uden
haler..for synes godt nok ikke det er kønt. Der bor en gammel cocker han her
i kvarteret..uden hale...og jeg synes nu han ser noget "lille og kort
ud"..ja, ved det ikke..men der mangler altså den der flotte hale med aller
fanerne ! MEN, hvor nogle mener kupering er ørerne kun er for skønhedens
skyld....ja, så er det måske ligefør at de smukker haler på spaniels også
mest er "for skønhedens skyld"..ja, ved det er lidt "groft drevet"..men er
sgu' synd hvis de lider under det !

Håber du fortælle hvis der bliver lavet ny lovgivning omkring det med
spaniels !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 21-09-01 13:05

> [...]
> sgu' synd hvis de lider under det !
>
> Håber du fortælle hvis der bliver lavet ny lovgivning omkring det med

Hej Jo-Ann

Nej, jeg har ikke spaniels.. Jeg har Golden & Labrador. Som bruges til jagt.

At se dem uden hale..........Uhh haa.. Det må være et grimt syn. Springeren
er en meget populær jagthund da den er lille og hurtig samt meget, meget
arbejdsivrig.

Mvh Jaime

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-09-01 10:31

Og hvis de river deres hale til blods så skulle du /i måske bare lade være
med at gå på jagt med dem på den måde hvis i syntes at det er synd at deres
hale kommer til skade !! hunden har jo ikke bedt nogen om at blive taget med
ud i skoven !! DET ER JERES SKYLD HVIS HALEN BLIVER REVET TIL BLODS !!!i kan
jo bare passe på jeres hunde så de ikke kommer til skade ! bare fordi i
syntes at det er sjovt at skyde vilde forsvarsløse dyr kan i jo ikke
retfærdiggøre at i skærer halen af jeres hund !!!!!!!!!

Fra : Jo-Ann

Dato : 21-09-01 10:33

Den var godt nok LANGT UDE !!

Hvis ikke en JAGT HUND skal med på JAGT..hvad FANDEN skal den så ???
Ja..undskyld mig !

Jeg er 100 % sikker på at det ville være langt mere dyreplageri ikke at tage
dem med på jagt...og bare lade dem tulle rundt derhjemme og "bare" være
familie hunde....tror slet ikke de ville kunne trives med det....

Tja..og "skyde vilde forsvarsløse dyr"...hmmm.....måske du skulle sætte dig
lidt mere ind i hvor nødvendigt det faktisk er at en stor del af
dyrebestanden bliver reguleret ! Til gavn for ALLE...også DIG !!! Selvom du
måske ikke tror på det !

Hilsen

Jo-Ann

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 21-09-01 13:08

meddelelse news:8KDq7.1244$sE.48125@news000.worldonline.dk...
> [...]
> syntes at det er sjovt at skyde vilde forsvarsløse dyr kan i jo ikke
> retfærdiggøre at i skærer halen af jeres hund !!!!!!!!!

Hvis du ikke kan komme med noget mere sagligt. Så ser jeg ingen grund til at
kommentere det du skriver...

Mvh Jaime

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 24-09-01 10:11

Jeg syntes da selv at det er ret sagligt at kritise folk der får skåret hale
og ører af deres hunde !!men hvis du ikke vil forholde dig til det er det
da din egen sag,
måske er det dig der ikke kan være saglig !

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 24-09-01 13:56

meddelelse news:yJCr7.3851$sE.259870@news000.worldonline.dk...
> [...]
> da din egen sag,
> måske er det dig der ikke kan være saglig !

Saglig.......??????????? :O/

Gør man det kun for syns skyld, har du da fuldstændig ret.

JEG har ikke en hund, hvor det er nødvendigt at gøre det på. JEG gjorde blot
opmærksom på hvilke hunderacer (jagthunde) hvor det stadig er lovligt at
gøre det på......så farer du i hovedet på mig og kæfter op om jægerne og pis
og papir.

Det er trods alt mindre pinefuldt for hunden, at få halen kuperet inden 4
dage, end at slå den til blods hver weekend. Med efterfølgende behandling.
(Her taler vi brugshunde)....

Bliv da bare ved med at kritiserer jægerne med dit mundgejl, med at vi
skyder på uskyldige, værgeløse dyr. DET ER NOGET AF DET MEST USAGLIGE CRAP
JEG LÆNGE HAR HØRT..............SÅDAN...........

Når man anskaffer sig en hund, skal den passes som var den et barn. Man
køber ikke en stor TYSK RUHÅR, for at lade den gå i en lille lejlighed hele
dagen, uden den får noget motion. Den skal ud og bruge de evner den har. KAN
DU FORSTÅ DET??????.............

MEN du har ret.....der er desværre ved at være mange der klipper lidt her og
klistrer lidt der, blot for at få hunden til at fremstå på en bestemt
måde.(Jeg har intet mod udstillere)..

At mange hunderacer idag har et lavere bagparti end forparti, skyldes avl.
Ingen tvivl om det. Så ser de jo så flotte ud. Du ser ikke en ulv med lavt
bagparti...vel??. Alle rovdyr har en lige ryglinje med kraftigt bagparti.
Det er en nødvendighed for at skaffe føden. (Jeg har stadig intet mod
udstillere) Lad lige det være klart for enhver.. Der skal være plads til
alle....

Mvh Jaime

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 25-09-01 22:46

haha tror du ikke at du skal ud og skifte dit bind hva ??hvis du syntes at
det er lækkert at skyde et dyr og måske se det lide lidt inden det dør så er
det jo din interesse men lad være med at afreagere på mig skyd du hellere
nogle flere dyr,jeg syntes bare at det er latterligt og ynkeligt at skyde
forsvarsløse dyr bare fordi man har en lille tissemand

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 26-09-01 09:05

meddelelse news:NS6s7.4692$sE.368213@news000.worldonline.dk...

> haha tror du ikke at du skal ud og skifte dit bind hva ??
> men lad være med at afreagere på mig

Fantastisk at du kan stave til "afreagere"..........

Det er jo netop du gør ved at kæfte op om at:

I SKULLE SELV HA SKÅRET FINGRE OG ØRE AF og alt det andet pis du lukker ud.

Fordi din hund er så smalsporet, "lig sin herre", at den ikke kan se på
andre hunde om de er truende el. ej. Så lad det ikke gå ud over vi andre.
Stil dig uden for din egen dør, og råb alt det du vil..........ØØhhhh nåå...
nej!!!!!! Din hoveddør er jo låst UDEFRA, så der har du da lidt af et
problem......... :o0

Mvh Jaime

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-09-01 09:28

"Jaime Lauritsen" <Jaime.lauritsen@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9os1ul$1cj4$1@news.cybercity.dk...

> [...]

vil..........ØØhhhh nåå...
> nej!!!!!! Din hoveddør er jo låst UDEFRA, så der har du da lidt af

Helt ærligt hører denne diskussion så ikke til i mudderkast ..
hvad men om den klogeste af jer lige stoppede .. der skal jo til at
skændes .. hav en god dag begge to fra Ami

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 26-09-01 10:04

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Helt ærligt hører denne diskussion så ikke til i mudderkast ..

> hvad men om den klogeste af jer lige stoppede

DETTE er en fra min side humoristisk diskussion..............

Om vi ska stoppe er ikke op til dig...............med mindre du er ADDMIN i
denne NG..

Som du kan se, skriver PD og jeg pænt til hinanden i andre indlæg PD har
sendt ind.
F.eks. længere nede på siden, ang. rugbrød vs. franskbrød.....

Kan du så selv ha en rigtig, rigtig go' da...

Mvh Jaime

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 26-09-01 09:59

haha ja du lyder da som en svans det er da helt sikkert !!jeg afreagerer
skam ikke jeg syntes bare at det er forkert at skære ører og hale af en hund
! og da hunden ikke kan fortælle dig at du er forkert på den må jeg jo gøre
det !men det forstår du jo nok aldrig !og den med hoveddøren den var da sjov
nok men det ændrer bare ikke på at ALLE DER SKÆRER ØRENE OG HALEN AF DERES
HUNDE ER DYREPLAGERE !! så fortsæt du bare med at prøve at retfærdiggøre det
over for dig selv med alt dit jagtpis o.s.v. smalsporet haha ja du fatter
vel ikke at der er en grund til at der er lavet en lov omkring kupering vel
?? eksempelvis at hundene skal kunne bruge deres hale og ører til at
komunikere med ! så de smalsporede er jo nok dem der skærer det af !!smut
du hellere ud og barber dine ben SVANS

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 26-09-01 10:17

meddelelse news:uKgs7.4869$sE.387451@news000.worldonline.dk...

> haha ja du lyder da som en svans det er da helt sikkert !!jeg afreagerer
> skam ikke
ALLE DER SKÆRER ØRENE OG HALEN AF DERES
HUNDE ER DYREPLAGERE !!

Du har fuldstændig ret...jeg er ikke uenig.

Loven om halekupering blev lavet tilbage i 1991. Jeg kunne sgu da heller
aldrig finde på at kupere halen på en hund....el. klippe ørerne for den sags
skyld......

Når man gør det ved jagthunde, er det ud fra et helbreds synspunkt. Og jo,
gu ved jeg at hunde bruger ører og hale til at kumunikere med....
bondeost........

At jeg kan li at gå på jagt..ja, det er så bare min hobby..

Hvilken race har du selv og hvad bruger du den til??

Mvh Jaime

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-09-01 22:36

In article <UNpq7.7657$lk7.135454@news.get2net.dk>,
"RHR" <rikkehave@get2net.dk> wrote:

> Hvis det var hensigtsmæssigt ikke at have hale, så var
> det nok sket igennem naturlig selektion

Siden hvornår har racehunde været underlagt naturlig selektion?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-09-01 23:33

I Norge er kupering forbudt på alle racer også alle jagthunderacer

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : modo

Dato : 18-09-01 22:41

Enig, kupering er gudskelov forbudt i Danmark, og burde være det i hele
verden.

Men, har du ikke et problem med din hund hvis den går "fuldstændig amok" når
den ser en hund der er øre- og halekuperet ?.
Jeg personligt vil da ha' store betænkeligheder ved at møde dig og din hund
(altså mest din hund o-), hvis jeg har min dansk/svenske gårdhund med, han
har små "griseører" og er født med stumphale (hvilket 2 ud af 5 fra kuldet
var).
Jeg vil lige pointerer at jeg aldrig har haft problemer med
"signalforvirring" med min hund, tvært imod er han utrolig gode venner med
de fleste hunde vi møder på vor vej.

hilsen Dorte

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 19-09-01 10:00

Nej jeg har ikke noget problem med min hund udover at at han er meget på
vagt over for dominerende hanhunde især efter han blev overfaldet og bidt 3
forskellige steder i hovedet af en stor blandingshund så det forstår jeg
egentlig godt vi mennesker vil jo også være på vagt hvis vi blev overfaldet
af en kæmpehund og bidt i ansigtet ik ?
men da han mødte dobbermanen var der også andre hanhunde som han ikke sagde
noget til andet end at kigge på dem ! så jeg er ret sikker på at det er de
strittende ører og den manglende hale der gjorde ham usikker på hvad hunden
ville og hvis man er usikker /bange for en anden hund er der jo kun 2
muligheder enten at underkaste sig eller få den anden til at underkaste sig
,og min hund underkaster sig altså bare ikke! de kan jo ikke allesammen
underkaste sig og være underdanige for hvem skulle så bestemme !?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-09-01 00:56

Nu vil jeg vove det ene øje.

Gennem de sidste 30 år har jeg haft halekuperede hunde, og aldrig har de
manglet halen som kommunikationsmiddel, jeg har heller aldrig noteret at
andre hunde har misforstået dem.

En ørekuperet hund kan altså godt lægge ørerne ned, men ørekuperingen
medfører mange flere gener og mere smerte på hvalpen, mens halekupering er
smertefri, hvis det gøres inden for de første 3 levedøgn

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

meddelelse news:LYKp7.371$T3.9373@news000.worldonline.dk...

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-09-01 10:42

På trods af kuperingsforbud, og efterfølgende udstillingsforbud, ser det ud til
at opdrætsorganisationerne, med den Åh så "seriøse" DKK i spidsen, har svært
ved at fatte pointen med forbuddene. Kig en gang i DKK's Hunden, August, og
September. Der er MASSER af billeder af hunde der er kuperede i begge ender på
præmierings siderne. Udstillingsforbuddet gælder for alle hunde, også
importerede. Forklar lige den, tak.
Med venlig hilsen

Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-09-01 11:49

Gælder udstillingsforbudet ikke kun hunde født efter en vis dato??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 19-09-01 17:45

Jeg er ejer af en kuperet hund, hmm i hvert fald ifølge de modbydelige
kommetarer som kommer fra folk jeg møder. MEN min hund er IKKE kuperet, han
er født med en halestump, hans race bliver normalt født uden hale, men der
er jo også nogle som bliver født med en stump, en halv hale eller mere.
Problemet er bare, at det er svært at forklare folk, at alle hunde ikke er
kuperet, men at nogle faktisk er født så'n.

Det er iorden at spørge, om han er halekuperet og jeg besvarer selvfølgelig
glædeligt alle spørgsmål om racen, og om hvorfor hans hale er så kort, men
der altså stadig nogen som tror at de ved bedre og med deres
aggressive/spydige holdning lige skal kommentere (ret højt) at der går en
hund som er KUPERET og hvilken ondsindet ejer som dog har fået det gjort,
når det nu er forbudt. Så kan jeg godt blive ret gal i skalden, for hvis de
bare GAD undersøge sagen, inden de udtaler sig

Han har ingen problemer med at snakke med andre hunde, han har faktisk et
utroeligt godt hundesprog.
Racen er Australian Shepherd og det er ikke den eneste race som bliver født
sådan.
Jeg har også en halvbror til ham, han har 3/4 hale, men det ses åbenbart
ikke så tydeligt, og derfor kommer der aldrig kommetarer til ham.

Mvh Carina

Fra : Michael

Dato : 19-09-01 20:44

"Carina Enevoldsen" <hybrid@aussies.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har også en halvbror til ham, han har 3/4 hale, men det ses åbenbart
> ikke så tydeligt, og derfor kommer der aldrig kommetarer til ham.

Jeg kender til samme problem som Carina da den ene af mine hunde også er
født uden hale ( der er en stump ), hendes race bliver født med forskellige
størrelser på stumpen, jeg har set halve cocktailpølser, hele, og min som
kun har en kvart cocktailpølse i enden. Så den med alle hunde uden haler har
været udsat for dyremishandling passer altså ikke, jeg møder folk selv i
klubben ( DCH ) som ikke ved at nogle bliver født sådan.

Med hensyn til den hund som gik amok da den så en øre og hale kuperet
dobermann, ja så vil jeg helst ikke møde den med min lille hundi, for hun
ligner nemlig en ørekuperet og hun er som sagt haleløs, hun er en
Bostonterrier, og den kan godt minde om en mini boxer fra gammel tid ( øre
og halekuperet ). Så den vil også kunne tænde din hund af :).

M.h.t humørvisning, så bruger denne race sit ansigt meget og jeg er aldrig i
tvivl om hendes humør, og det tog mig heller ikke lang tid at lære hende at
kende.

Nok for denne gang :)

Hilsen Myr, Dali og Dixie

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 19-09-01 15:22

> [...]
ender på
> præmierings siderne. Udstillingsforbuddet gælder for alle hunde, også

Så vidt jeg ved, er det fuldstændig frivilligt, om man vil have sit billede
i hunden. Eneste krav er, at hunden er enten dansk eller international
champion. Med andre ord, kan billederne altså sagtens være flere år gamle.

-Trine

Fra : Rikke

Dato : 20-09-01 12:17

Hejsa

Jeg har det ikke godt med, at DKK bliver hængt ud. Jeg har nemlig
efterhånden fået den opfattelse, at DKK blot skal hænges ud fordi de
tilfældigvis er den største organisation og deres politik er den, der
er lettest at få fat i (det er jo lettere at kritisere noget, som man
ved noget om end noget man ikke kender til). Ret uretfærdigt ... Men
lad os nu se, om min opfattelse endnu en gng bliver bestyrket: Når du
sætter DKK i spidsen for en gruppe af "opdrætsorganisationer, der har
svært ved at fatte pointen med forbuddene", hvad er så begrundelsen?
Hvorfor er DKK værre end andre stambogsførende klubber?

Med hensyn til "kikket i medlemsbladet" - jeg går ud fra (ret mig
endelig, hvis min opfattelse er forkert), at du mener at nogle af de
hunde, som man kan se i de to sidste numre af HUNDEN er udstillet
ulovligt. Så jeg vil meget gerne høre mere om disse hunde. Hvad er det
for hunde, som du hentyder til er ulovligt udstillet? Tag venligst
septembernummeret og giv mig et sidetal og en beskrivelse af hunden

Rikke Klostergaard (ikke overraskende et DKK medlem

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 20-09-01 12:53

Jeg syntes at det er ligegyldigt hvilken forening eller klub der viser
billeder af hunde der er kuperede ! ligemeget hvilken det er så er det
forkert at opfordre mennesker til at få sådan en hund ,det er jo en form for
reklame hvis anerkendte klubber o.s.v. viser den slags billeder og folk uden
forstand på hunde og folk der bare syntes at det ser godt ud får det måske
ordnet i udlandet eller ligende ! jeg mener stadig at I SELV SKULLE HAVE
KLIPPET ØRENE AF !!

Fra : Rikke

Dato : 20-09-01 22:16

Hejsa PTDNTB,

Ikke at din holdning bekymrer mig, men hvad mener du med
&#8221;I&#8221;? For jeg finder det lidt komisk, at du angiver dit
navn til at være &#8221;Punish the deed, not the breed&#8221;, når du
straks sætter mig i bås uden at tage stilling til, hvad det er, som
jeg skriver eller i det mindste kender min holdning til operative
kosmetiske ændringer af hunde (herunder hale og ørekuperinger).

Kunne du ikke prøve at læse mit indlæg igen? Jeg taler overhovedet
ikke om kupering &#8211; mit indlæg gik på evt. at hænge en klub ud.

Men siden det er dig et kært emne: Jeg er den heldige ejer at en race,
som har naturligt opretstående ører og en herlig naturlig hale. Dette
gælder ikke for alle racer &#8211; der findes racer, hvor hundene
eller i hvert fald nogle af hundene er født stumphalet (f.eks.
Australian Shepherd, Dansk/Svensk Gårdhund, Engelsk og Fransk
Bulldog). At udelukke disse racer fra at få deres billede i et fælles
medlemsblad, må da anses for racediskrimination &#8230;

Med venlig hilsen

Rikke Klostergaard

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-09-01 10:38

nå så blev lille rikke vist sur hva jeg har da læst hvad du har skrevet
! måske det bare er dig der ikke kan forstå mig !og hvad jeg har som navn
rager jo ikke ligefrem dig vel ! vi diskuterer hunde her og ikke barnlige
ting som du er i gang med vel lille rikke ! hunde det er det vi snakker om
!kan du forstå det ?

Fra : Rikke

Dato : 22-09-01 09:00

Suk - mit liv er for kort til sådan nogle som dig ...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 24-09-01 10:15

haha hvorfor skriver du så tilbage ? du virker jo ikke vildt inteligent når
du kommer med alt dit barnlige ævl om mit navn o.s.v. men du er jo nok
heller ikke så gammel vel lille rikkepige, du har vel stadig ikke forstået
at det er hunde der snakkes om her vel ? og ikke en børnehave skift du
hellere dit bind

Fra : Rikke

Dato : 20-09-01 22:18

Ups jeg prøver lige igen med et mere læsevenligt indlæg ...

Hejsa PTDNTB,

Ikke at din holdning bekymrer mig, men hvad mener du med 'I'? For jeg
finder det lidt komisk, at du angiver dit navn til at være 'Punish the
deed, not the breed', når du straks sætter mig i bås uden at tage
[...]

ikke om kupering - mit indlæg gik på evt. at hænge en klub ud.

Men siden det er dig et kært emne: Jeg er den heldige ejer at en race,
som har naturligt opretstående ører og en herlig naturlig hale. Dette
gælder ikke for alle racer - der findes racer, hvor hundene eller i

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-09-01 10:42

jaja rikke jeg har fattet at det er det med klubber du snakker om ! og det
var også dem jeg mener at ikke skulle "raklamere" for kuperede hunde ! jeg
har da intet imod hunde der har stritører eller mangler deres hale naturligt
! jeg syntes at alle hunde er dejlige netop fordi de er forskellige ! du har
bare misforstået ! måske du skulle læse mit indlæg igen

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-09-01 19:13

> [...]

> svært ved at fatte pointen med forbuddene", hvad er så begrundelsen?
> Hvorfor er DKK værre end andre stambogsførende klubber?

Fordi DKK altid sammenligner sig selv med de andre og ikke uventet finder sig
selv de mest "seriøse"
man bør feje for egen dør før man kritiserer andre. I øvrigt vedtog f.eks. DHL
(Danske Hundeejeres Landsforening)
internt et udstillingsforbud for kuperede hunde. mens DKK ikke mente at man var
forpigtiget til at påse at
forbuddet blev overholdt. Sjovt nok var man langt mere pligtopfyldende da dansk
hunderegister kom til verdenen, men det indebar jo også et link til DKK's
pengetank...

> [...]
> for hunde, som du hentyder til er ulovligt udstillet? Tag venligst
> septembernummeret og giv mig et sidetal og en beskrivelse af hunden

Jeg går ud fra at du selv har bladet, og selv ved hvordan en kuperet hund ser
ud. Når man betænker at ørekupering har været forbudt i DK siden 1958
og i stort set hele Europa i mange år, så må man sige at de udstillede hunde
holder sig godt.

> Med venlig hilsen
>
> Rikke Klostergaard (ikke overraskende et DKK medlem

Med Venlig Hilsen

Kim Christensen

(flygtet fra DKK da jeg opdagede deres holdnng til ovennævnte spørgsmål
Herefter ikke medlem af nogen forening med tilknytning til hundeverdenen)

--
Posted from 34.ppp1-4.odn.worldonline.dk [212.54.68.34]

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-09-01 19:22

> [...]
> ud. Når man betænker at ørekupering har været forbudt i DK siden 1958
> og i stort set hele Europa i mange år, så må man sige at de udstillede

Yep..hunde kan blive _meget_ gamle
Men nu om dage bruges urtepotter som klistres oven på hovedet af hundene og
dens ører fast klæbes med tape til urtepotten. Giver de smukkeste
opretstående ører

PS: Det er altså ingen joke )

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Rikke

Dato : 20-09-01 22:58

Hejsa,

Ah du ramte en af mine andre opfattelser. At DKK mener, at de er de
mest seriøse. Hvis du sætter lighedstegn mellem seriøs og stramme
regler, så tag et kik på nogle af de andre klubbers regler, så vil du
bestemt finde ud af, at de har strammer krav til f.eks. HD end DKK.
Hvis du måler seriøs på andre punkter, så vil jeg gerne se en
begrundelse for din påstand, som retfærdiggør, dit tidligere angreb på
DKK.

Jeg har intet kendskab til holdningerne omkring, hvordan og hvem der
skal overholde paragraffen og hvilken betydning DHR's indførsel havde.
Jeg stiller dog stadig et stort spørgsmålstegn ved, hvordan DHL kan
leve optil deres egen målsætning. Det er nemlig umuligt at få svar på,
hvordan DHL (vil) forhindre, at der ikke udstilles kuperede hunde på
en af deres udstillinger.

Ja, jeg har bladet, men jeg kan ikke se, om en hund er født
stumphalet, kuperet før eller efter loven trådte i kraft. Men den
evne, må du have? Eller har du tjekket alle hundenes baggrund?

Med hensyn til ørekupering, så er du HELT galt på den. Det er langt
fra forbudt i andre europæiske lande eller for den sags skyld i de
tidligere sovjetstater. Og hvis den danske bekendtgørelse var
gennemtænkt, så var udstillingsforbudet nok også kommet til at gælde
for kuperede hunde fra andre lande.

Jeg venter stadig på et par sidetal fra sidste nummer af hunden ...

Med venlig hilsen

Rikke Klostergaard

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-09-01 12:49

Når jeg i første omgang retter skytset mod DKK, så er det fordi man herfra
meget klart meldte ud at man ikke ville føre tilsyn med de pågældendes forbuds
overholdelse.
Min henvisning til Hundens vindersider må ses som en konstatering af at DKK
holder hvad de lover. Der skal såmænd nok være en eller anden grund til at hver
enkelt hund
skulle være udstillet lovligt, og enddog lovligt kuperet. Kreativiteten er stor
med at finde smuthuller, om man i hvert enkelt tilfælde vil tro på
forklaringen,
er så en tillidssag. At DKK er imod kuperingsforbuddet er jeg ikke i tvivl om,
det har DKK jo heller aldrig lagt skjul på.
Hvis DKK ville foretage sig noget "seriøst" kunne det være at fremlægge
overbevisende argumenter for at en eller flere racer skulle tilføjes til de 5
racer der i dag er undtaget fra kuperingsforbuddet. Det ville klæde foreningen
og dens opdrættere langt bedre end
det nuværende søgen efter smutveje.
At jeg så ikke håber det vil lykkes, samt at de 5 racer der i dag er undtaget,
også snart vil blive omfattet af "forbuddet"
er så bare min mening, og det jeg vil argumentere for!

med venlig hilsen

Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : x Vuf x

Dato : 21-09-01 19:48

20 Sep 2001 14:57:49 -0700, Rikke wrote:

> [...]
>regler, så tag et kik på nogle af de andre klubbers regler, så vil du
>bestemt finde ud af, at de har strammere krav til f.eks. HD end DKK.

<Subscribe>

> [...]
>leve op til deres egen målsætning. Det er nemlig umuligt at få svar på,
>hvordan DHL (vil) forhindre, at der ikke udstilles kuperede hunde på

De bliver afvist, hvis hunden er yngre, og der ikke kan stilles dyrlæge-
attest/erklæring for hvordan halen er mistet! Den kan jo ha' været amputeret
efter at være klemt i en dør eller andet.

Fra : Rikke

Dato : 22-09-01 08:58

Hej Sonja,

Rart at høre, at nogen tør sige noget!!

Blot synd at høre, at DHL ikke er bedre på dette punkt ... for de
eneste hunde, som kan udstilles er de hunde, som har hele deres hale
(dvs. også dem, som er født stumphalet) i behold.

Naturligt stumphalethed kan let tjekkes ved hjælp af røntgen, men der
vil selvfølgelig altid være plads til smuttere (altså med mindre de
bliver røntgenfotograferet i forbindelse med udstillingsbedømmelsen)
.... ikke alle hundeejere er fine i kanten - heller ikke alle dyrlæger
er fine i kanten. Dette har jeg en formodning om, gælder specielt når
vi taler om nogle udenlandske dyrlæger og importerede hunde. Uanset
dette har DHL efter min opfattelse lettere ved at kontrollerer
hundene, og hjælpe de udenlandske udstillere (ikke alle kender
reglerne). Det er jo alt andet lettere at tjekke 40 hunde end 2700
hunde (også selvom de havde to dage til det) ...

Med venlig hilsen

Rikke Klostergaard
(hende som ikke mener at seriøsitet hænger sammen med antallet af
regler)

PS: For dem, der ikke kender størrelsesforholdet mellem de to DKK og
DHL, så kommer tallene herfra: DHL og DKK holdt i weekenden den 11-12.
august 2001 begge internationale udstillinger. Der var der ca. 37-40
hunde på DHL's udstilling ved Tønning Mølle fordelt på 12 racer. Der
var 2700 hunde på DKK's udstilling i Vissenbjerg fordelt på 70
lydighedshunde, 130 agilityhunde og 2500 udstillingshunde (180
forskellige racer).

Egentligt underligt nok fordi præmierne (pokaler!) er større hos DHL,
i mange racer er der langt færre hunde (dermed større chance for at
vinde) og så har alle stambogsførte hunde har adgang til DHL's
udstillinger i modsætning til DKK's, hvor der kun er hunde med papirer
fra en klub under FCI. Der må jo være noget andet, der trækker ...

Fra : x Vuf x

Dato : 22-09-01 10:37

22 Sep 2001 00:58:25 -0700, Rikke wrote:

> [...]
>vil selvfølgelig altid være plads til smuttere (altså med mindre de
>bliver røntgenfotograferet i forbindelse med udstillingsbedømmelsen)

Tror du i alvor, at der kan slæbes røntgenaparatur med til udstillinger?

> [...]
>dette har DHL efter min opfattelse lettere ved at kontrollerer
>hundene, og hjælpe de udenlandske udstillere (ikke alle kender

Æhhhh...hvordan har de dét?

>Det er jo alt andet lettere at tjekke 40 hunde end 2700
>hunde (også selvom de havde to dage til det) ...

DHL-udst. varer ikke 2 dage. Alt foregår ved frivillighed; altså lyst,
og ikke ved tvunget arbejde grundet en fed løn!

>Rikke Klostergaard
>(hende som ikke mener at seriøsitet hænger sammen med antallet af
>regler)

Det gør det ikke nej.

> [...]
>udstillinger i modsætning til DKK's, hvor der kun er hunde med papirer
>fra en klub under FCI. Der må jo være noget andet, der trækker ...

Nej, det er ikke rigtigt!
"Stambøger fra DRC, DHS, LPK samt CKC anerkendes IKKE af DHL. Dette
medfører, at hunde med en stambog fra de nævnte foreninger, ikke kan
overflyttes til DHL-stambog, ligeledes kan disse hunde IKKE deltage
på udstillinger og skuer, der afholdes i DHL-regi, ligesom der IKKE
kan stambogsføres hvalpe efter disse hunde i DHL.
Certifikater udstedt af ovennævnte foreninger anerkendes, i sagens
natur, heller ikke af DHL."

Fra : Rikke

Dato : 24-09-01 16:48

Hejsa Sonja

Du skrev: "Tror du i alvor, at der kan slæbes røntgenaparatur med til
udstillinger?"

Nej jeg ville bare understrege, at så længe at man ikke gør dette
(hvilket jeg finder utopisk at begynde på), så vil der altid være
plads til uærlige hundeejere, som udstiller deres hunde, selvom de
ikke kan ifølge bekendtgørelsen. Klubberne kan jo være hverken til
eller fra, hvis blot udstilleren er uærlig nok.

Jeg mener i øvrigt ikke, at det er klubberne, som skal efterse, at
bekendtgørelsen bliver overholdt. Jeg mener så afgjort, at det er en
politiopgave på samme niveau som at efterse at hundene er mærkede,
tilmeldt DHR, er ansvarsforsikrede og bærer "navneskilt" (hvad hedder
dette skilt officielt? Hundetegn?). Hvis man virkelig ville noget med
bekendtgørelsen, så ville det jo være oplagt at registrere hundenes
halestatus i DHR. Hundetegnet kunne så igen indføres, på den måde, at
kvitteringen fra DHR altid skulle være med hunden (hundekørekort .

Og nej, heldigvis overvåger DKK ikke alle reglerne ... hvis de gjorde,
så ville det jo f.eks. være umuligt at stille med en løbsk tæve til en
lydighedsprøve .

Du skrev: "Æhhhh...hvordan har de dét?"

Simpelthen fordi der er færre hunde, og dermed færre hunde at holde
styr på.

Du skrev: "Alt foregår ved frivillighed; altså lyst, og ikke ved
tvunget arbejde grundet en fed løn!"

Nu tror jeg ikke, at der er nogle hos DKK, som betragter
udstillingerne som tvunget arbejde - heller ikke, at de gør det pga.
en fed løn ...

I DKK's specialklubber fungerer det også ved hjælp af frivillighed.
Men det kan jo også lade sig gøre på denne måde, fordi der kun kommer
et begrænset antal udstillere (hos vores specialklub ses sjældent mere
end 200 tilmeldte hunde). Det er - efter min mening - komplet umuligt
at finde folk, som er villig til at gøre dette enorme arbejde 6 gange
om året udover deres andet arbejde (vi er jo nogle, som er nød til at
have et civilt arbejde, for at overleve økonomisk). Det er opgaven
simpelthen for stor til, når der kommer 2500 hunde (lidt
forholdsregning: For hver mand I har i frivilligt arbejde til de
pågældende udstilling skulle der være over 50 på den pågældende DKK
udstilling). Nå ja, også fordi alting skal klappe lang tid før &#8230;
det er nemlig ikke en let sag at skulle finde arealer, dommere osv.

Og ja, selvfølgelig kan I nøjes med en dag (faktisk en halv dag! Mange
tilskuere gik desværre forgæves i den nævnte weekend, eftersom
udstillingen jo var færdig kl. 13). Hos os har langt de fleste dommere
over 40 hunde om dagen, så den side, men at afholde det på en dag
volder ikke problemer. Problemet er mere af rent praktisk art - det er
nemlig enormt svært at finde haller (og parkeringsarealer!!), som kan
klare mere end 1500 hunde om dagen ... også selvfølgelig, at der
skulle skaffes næsten dobbelt så mange dommere (i dag dømmer mange
dommere nogle racer om lørdagen og andre som søndagen).

Du skrev: Nej, det er ikke rigtigt!
Min fejl - jeg beklager!!

Men rart at høre, at DHL også tager stilling til, hvilke klubber
klubben har tillid/mistillid til.

Med venlig hilsen

Rikke Klostergaard

PS: Er DHL's "kuperingsholdning" så stram (stumphalede kan ikke
udstilles), som man kan læse på DHL's nuværende hjemmeside (j.f.
Jamies link)?

Fra : Jo-Ann

Dato : 24-09-01 16:58

Hej Rikke !

Forstår ikke lige dette:

> Og nej, heldigvis overvåger DKK ikke alle reglerne ... hvis de gjorde,
> så ville det jo f.eks. være umuligt at stille med en løbsk tæve til en
> lydighedsprøve .

Iflg. LP-reglerne er det da helt okay at gå til prøve med en løbsk tæve, der
står helt præcis:

"Løbske tæver kan deltage i prøverne, men skal føres til prøve sidst uanset
katalogrækkefølgen. Ejeren (førere) af løbske tæver har pligt til - uden at
medbringe tæven - at meddele LP-ringsekretæren om en tæve er løbsk før
samtlige prøver begynder. Undladelse heraf kan medfører diskvalifikation!
Løbske tæver må først føres frem til ringen umiddelbart før de skal til
prøve !"

Jeg var igår til DM (ved DKK) i lydighed, og der var da flere løbske tæver
som var med ! Ja, og det er da helt i henhold til reglerne.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Rikke

Dato : 25-09-01 08:48

Hej Jo-Ann

> Forstår ikke lige dette:
> Iflg. LP-reglerne er det da helt okay at gå til prøve med en løbsk tæve, der
> står helt præcis:
Ja, i følge LP-reglerne, men en anden ting er politvedtægten ... I
normalpolitivedtægten (den de fleste kredse følger) står der, at
løbske hunhunde skal på veje altid føres i bånd. Så det gælder om at
tilrettelægge LP-prøverne på det rigtige sted, hvis alle skal have lov
til at udføre øvlserne (indrømmet ikke mange prøver foregår på vej,
men muligheden foreligger ... specielt slemt må det være at finde
et sted at afholde LP-prøver i KBH's politikreds, hvor hunden (både
hanner og tæver) på gader og i offentlige anlæg skal føres i bånd

Kærligst Rikke

Fra : x Vuf x

Dato : 24-09-01 20:49

24 Sep 2001 08:48:19 -0700, Rikke wrote:

> [...]
>halestatus i DHR. Hundetegnet kunne så igen indføres, på den måde, at
>kvitteringen fra DHR altid skulle være med hunden (hundekørekort .

Hvem skulle betale for den voldsomt øgede administration?
Jeg mener i øvrigt ikke, det er påbudt, at hunde skal bære hundetegn!
Og håber heller ikke, det bli'r det.

> [...]
>en fed løn ...
>I DKK's specialklubber fungerer det også ved hjælp af frivillighed.

Nu var der jo ikke tale om specialklubberne vel?!

> [...]
>om året udover deres andet arbejde (vi er jo nogle, som er nød til at
>have et civilt arbejde, for at overleve økonomisk).

Du mener måske i fuldt alvor, at alle DHL-folk er personer uden arbejde???

>Og ja, selvfølgelig kan I nøjes med en dag (faktisk en halv dag! Mange
>tilskuere gik desværre forgæves i den nævnte weekend, eftersom
>udstillingen jo var færdig kl. 13).

Hvilken udstilling var dét? Jeg har endnu aldrig været til hverken
skue eller udstilling, der sluttede før 16:30-17:00!

>PS: Er DHL's "kuperingsholdning" så stram (stumphalede kan ikke
>udstilles), som man kan læse på DHL's nuværende hjemmeside (j.f.
>Jamies link)?

Øhhh nå? Det har jeg da ikke set. Ej heller hørt, så det kan jeg
ikke kommentere.

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 24-09-01 21:04

> 24 Sep 2001 08:48:19 -0700, Rikke wrote:

> Jeg mener i øvrigt ikke, det er påbudt, at hunde skal bære hundetegn!
> Og håber heller ikke, det bli'r det.

Hej..

Uden at være alt for skråsikker... :O/.......Det ER påbudt med hundetegn.

Hunde SKAL bære lovpligtig hundetegn........... Tatovering samt Chip
indeholder kun data om hunden, ikke hvem der ejer den.

Når tato el. chip læses, kontaktes evt. DKK/ anden organisation for
oplysninger om ejerskab. Derefter kontakter politi/dyrlæge ejeren af hunden.

Måske tager jeg fejl.. :0)...

Mvh Jaime

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 24-09-01 21:10

> [...]
>
> Når tato el. chip læses, kontaktes evt. DKK/ anden organisation for
> oplysninger om ejerskab. Derefter kontakter politi/dyrlæge ejeren af

Nej... Jeg tog ikke fejl.

www.cairn.dk/info/hundeloven.htm

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 25-09-01 22:52

jeg syntes da at det er meget godt at hunde bærer hundetegn om det er påbudt
eller ej for det er da rart at folk kan få fat i ejeren hvis hunden en dag
skulle stikke af ! jeg ville da være meget nervøs hvis min hund en dag stak
af uden hundetegn !den har heldigvis aldrig gjort det

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 26-09-01 09:09

meddelelse news:5Z6s7.4696$sE.368655@news000.worldonline.dk...
> [...]
stak
> af uden hundetegn !den har heldigvis aldrig gjort det

Helt Klart..

Mvh Jaime

Fra : Rikke

Dato : 26-09-01 19:05

Hejsa

Jeg havde ikke lige set, at du havde svaret, så her kommer noget
forsinket endnu et indlæg.

Du skrev: "Hvem skulle betale for den voldsomt øgede administration?"
Hundeejerne selvfølgelig!! Hvis de kære lovgivere har besluttet, at
loven skal håndhæves (ellers er der vel ingen grund til at lave loven
?!?), så må de da også have haft fastlagt håndhævelsesinstrumenterne
hertil.

Du skrev: "Jeg mener i øvrigt ikke, det er påbudt, at hunde skal bære
hundetegn! Og håber heller ikke, det bli'r det."
Alle hunde skal bære et skilt i deres halsbånd, hvor mindst ejerens
navn og adresse står.

Du skrev: "Nu var der jo ikke tale om specialklubberne vel?!"
Jeg sammenlignede arbejdsbyrden efter antallet af tilmeldte hunde -
arbejdsbyrden vil (i hvert fald i DKK) ikke være lige stor, når man
regner med 50 hunde og, når man regner med 2500 hunde. Jeg tror, selv
jeg, vil kunne afse tid udover mit daglige arbejde m.v. til at
arrangerer en udstilling for 50 hunde ... men jeg vil ikke have en
chance, hvis der ville komme 1000.

Så når I begynder at have internationale udstillinger, hvor der er
2500 tilmeldte, så vil det give mening at sammenligne jeres
internationale udstillinger med DKK's internationale udstillinger. Jeg
tog fat i DKK's specialklubudstillinger, eftersom antallet af
tilmeldte på disse udstillinger svarer meget bedre til, hvad jeg har
oplevet på den en DHL udstilling jeg har overværet (dvs. DHL's
udstilling søndag den 11. august 2001) - dette også selvom, der plejer
at være langt flere end 40 tilmeldte på vores specialklubudstillinger.

Du skrev: "Du mener måske i fuldt alvor, at alle DHL-folk er personer
uden arbejde???"
Nej, nu må du [censureret] lige ... hvordan [censureret] når du frem
til det????

Du skrev: "Hvilken udstilling var dét? Jeg har endnu aldrig været til
hverken skue eller udstilling, der sluttede før 16:30-17:00!"
Suk - samme udstilling, som jeg hele tiden har refereret til -
udstillingen i Tørning/Tønning (mellem Vojens og Haderslev) den 12.
august 2001, hvor der var 40 hunde med.

Men det kan jo være, at I normalt starter senere end kl. 10?

Du skrev: "Øhhh nå? Det har jeg da ikke set. Ej heller hørt, så det
kan jeg ikke kommentere."
Kik på det link, som Jaime sendte, og du vil komme til hjemmesiden ...
klik så på linket til udstillinger og læs.

Med venlig hilsen

Rikke Klostergaard

Fra : x Vuf x

Dato : 26-09-01 23:05

26 Sep 2001 11:05:04 -0700, Rikke wrote:

> [...]
>hundetegn! Og håber heller ikke, det bli'r det."
>Alle hunde skal bære et skilt i deres halsbånd, hvor mindst ejerens

Hvorfor hvis hunden ikke strejfer, hvad den i øvrigt ikke må?!

> [...]
>udstilling søndag den 11. august 2001) - dette også selvom, der plejer
>at være langt flere end 40 tilmeldte på vores specialklubudstillinger.

Nu kan jeg altså ikke huske, hvor det her stammer fra. Jeg har da vist
ikke sammenlignet udstillinger! I øvrigt er jeg vældig tilfreds med,
at vi kan bruge udtalelser og certer fra BÅDE udst. og skuer!

>Du skrev: "Du mener måske i fuldt alvor, at alle DHL-folk er personer
>uden arbejde???"
>Nej, nu må du [censureret] lige ... hvordan [censureret] når du frem
>til det????

Det her har du også revet ud af et sammenhæng!

> [...]
>Suk - samme udstilling, som jeg hele tiden har refereret til -
>udstillingen i Tørning/Tønning (mellem Vojens og Haderslev) den 12.

Jeg har været det hele igennem op til flere gange nu, og kan ikke se
noget sted, at DHL skulle ha' haft en udstilling 12.aug. i Tørning!
19.aug. Dansk Papillon Klubs skue Hedehusene.
25.aug. Fællesklubbens skue i Sorring.

>Men det kan jo være, at I normalt starter senere end kl. 10?

Mon?! Så blev vi jo aldrig færdige!

>Du skrev: "Øhhh nå? Det har jeg da ikke set. Ej heller hørt, så det
>kan jeg ikke kommentere."
>Kik på det link, som Jaime sendte, og du vil komme til hjemmesiden ...
>klik så på linket til udstillinger og læs.

Æhhh...hvad var det lige, jeg skulle læse?

Fra : Carina Graversen

Dato : 27-09-01 19:31

Hej Sonja.

> Hvorfor hvis hunden ikke strejfer, hvad den i øvrigt ikke må?!

Ifølge hundeloven §1 og §3, står der:

---[citat]---
Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden fra den er 4 måneder gammel,
er mærket og registreret samt bærer halsbånd med et skilt, der angiver
besidderens navn og adresse.

Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden af være i følge med en
person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og
underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den.
Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i §1, stk 1. Hvis
besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretningen eller fremlysning har
fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har
medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive.
---[slut citat]---

Desuden gælder der, at navneskiltet skal være fremstillet af rustfrit metal
eller andet materiale af tilsvarende styrke og holdbarhed, samt solidt
fastgjort til halsbåndet. Besidderens navn og fulde adresse skal være
angivet med letlæselige bogstaver, der skal være mindst 2 mm høje.
Bogstaverne skal være påført skiltet ved prægning, indgravering eller på
anden lige så holdbar måde.

Overtrædelse straffes med bøde !

Såååå, selvom din hund aldrig strejfer, SKAL den altså have et hundetegn
hængende i halsbåndet. Hvordan kan du i øvrigt være så sikker på at din hund
ALDRIG nogensinde vil strejfe ????

- det er lidt det samme med hundeansvars-forsikringen ... selvom din hund
ikke bider, skal den altså være forsikret

Hilsen
Carina

- - -
Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : x Vuf x

Dato : 27-09-01 23:49

Thu, 27 Sep 2001 19:31:01 +0100, Carina Graversen wrote:

> [...]

>hængende i halsbåndet. Hvordan kan du i øvrigt være så sikker på at din hund

Det er jeg klar over, men små hunde går jo ikke løse, og de kan
ikke komme ud af min have.

>det er lidt det samme med hundeansvars-forsikringen ... selvom din hund
>ikke bider, skal den altså være forsikret

Ja.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-09-01 19:30

> Thu, 27 Sep 2001 19:31:01 +0100, Carina Graversen wrote:

> Det er jeg klar over, men små hunde går jo ikke løse, og de kan
> ikke komme ud af min have.
Måske er jeg dum nu, men hvorfor går små hunde ikke løse? De er vel også
hunde med samme behov for at løbe løs som større hunde, eller?

-Trine og Robin, der kun er 38 cm høj, men nødig ville undvære sine daglige
løbeture på egen pote!

Fra : x Vuf x

Dato : 28-09-01 20:07

Fri, 28 Sep 2001 20:29:41 +0200, Trine Dyrgaard wrote:
>"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev...

>Måske er jeg dum nu, men hvorfor går små hunde ikke løse? De er vel også
>hunde med samme behov for at løbe løs som større hunde, eller?

DET tør jeg altså ikke! De har en kæmpehave, og det må de så nøjes med.
Altså til friløb.

>-Trine og Robin, der kun er 38 cm høj, men nødig ville undvære sine daglige
>løbeture på egen pote!

Lader du dem lufte sig selv?

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-09-01 23:02

> DET tør jeg altså ikke! De har en kæmpehave, og det må de så nøjes med.
> Altså til friløb.

> Lader du dem lufte sig selv?

Nej, jeg går eller kører med bus til et "hundesikkert" sted, hvor Robin kan
få lov til at drøne rundt. Gerne sammen med andre hunde. Men jeg har
selvfølgelig heller ingen have, desværre

- Trine

se Robin på www.robinhund.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 29-09-01 00:11

Sat, 29 Sep 2001 00:02:13 +0200, Trine Dyrgaard wrote:
> [...]

>få lov til at drøne rundt. Gerne sammen med andre hunde. Men jeg har
>selvfølgelig heller ingen have, desværre

Det har jeg heller ikke...Mine hunde har!
Græsplænen er livsfarlig! Jeg har ellers fortalt dem,
at de ikke er gravhunde...

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-09-01 14:27

> [...]
> udstillinger i modsætning til DKK's, hvor der kun er hunde med papirer
> fra en klub under FCI. Der må jo være noget andet, der trækker ...

Med hensyn til DHL udstillingen mente du da Tønning mølle eller Tørning Mølle ?

Havde jeg vidst at der var en udstilling der (ved TøRning Mølle) ville jeg være
kommet.
Kan det tænkes at DHL ikke er gode nok til at fortælle hvad de laver hvor og
hvornår?

Jeg har f.eks. forgæves søgt efter en hjemmeside.

mvh
Kim Christensen

--
Posted from 125.ppp1-1.odn.worldonline.dk [212.54.78.253]

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 23-09-01 16:13

> Jeg har f.eks. forgæves søgt efter en hjemmeside.

Prøv denne Her:

www.netby.net/Nord/Radisen/danskehundeejere

El.

Google søg: DHL side 3, Danske Hundejers Landsforening

Mvh Jaime

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 23-09-01 19:57

Jeg vil lige indskyde, at på udstillingen i Hillerød (DKK), var der kontrol
af stumphaleattester og dem som havde glemt dem, kunne selvfølgelig ikke
bedømmes, der var det dommeren i ringen som kontrollerede dem.
Mvh Carina

Fra : x Vuf x

Dato : 23-09-01 23:20

Sun, 23 Sep 2001 13:26:31 +0000 (UTC), Kim Christensen wrote:

>Kan det tænkes at DHL ikke er gode nok til at fortælle hvad de laver hvor og
>hvornår?

Det er et godt gæt!

>Jeg har f.eks. forgæves søgt efter en hjemmeside.

De er ved at få en fremstillet. Jeg har ellers meddelt foreningen, at
det firma er for dyrt og for langsomt! *s*

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-09-01 15:43

> De er ved at få en fremstillet. Jeg har ellers meddelt foreningen, at
> det firma er for dyrt og for langsomt! *s*

Påbegyndt Juni 1999.... Ja det er for langsomt. Det kan gå hen og blive
dyrt hvis det er timebetaling!

Mvh Kim

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : Rikke

Dato : 24-09-01 16:51

Hej Kim,

Jeg er ikke sikker på bynavnet, men det er den mølle, som ligger ved
Hammelev. Et rigtigt smukt og naturskønt område mellem Haderslev og
Vojens - med gode motorvejsforbindelser.

Selvfølgelig kan det tænkes, at DHL ikke har været ret gode til at
reklamer for deres aktiviteter, men jeg tror ikke, at det er der
problemet ligger. Begrundelsen herfor er, at så indbydelser til
udstillingen både i en artikel i den lokale avis og på reklamer hængt
op i MANGE lokale butikker. Jeg er dog ikke medlem af DHL, og får
derfor heller ikke medlemsbladet (hvis der er et sådant). Jeg kan
derfor heller ikke sige, om det har været annonceret andre steder, men
jeg tror ikke, at DKK gøre mere for at annoncere deres udstillinger.
Så at sige, at der ikke var informeret nok (i lokalområdet), men jeg
dog er at nedgøre arrangørerne!!!

Jeg tror mere, årsagen til den elendige tilslutning skal findes i, at
DHL havde lagt en udstilling på samme dag, som der var andre
hundearrangementer (Boxerarrangement i Åbenrå + DKK udstilling i
Vissenbjerg) og i en del af landet, hvor der var lang til for mange
udstillere, og at evt. medlemsblad ikke kommer ud til så mange ... og
selvføgelig, at det regnede (men det gjorde det nu også i Vissenbjerg
.

Med venlig hilsen

Rikke Klostergaard

Fra : RHR

Dato : 20-09-01 18:40

Så sandt, så sandt..
nyhedsmeddelelse:LYKp7.371$T3.9373@news000.worldonline.dk...

Fra : Pepsi

Dato : 26-09-01 15:35

Opretstående ører og/eller stump haler giver enkelte racer en virkelig flot
stil og holdning, kunne ønske mig at dette var en nedarvet særpræg som det
f.eks ses gør sig gældende i racen rottweiler hvor enkelte hvalpe idag ses
født med en stumphaler.

Venlig hilsen
Isabell

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 01-10-01 09:25

Hej

Jeg er helt enig i, at det er forkert at kupere ører, da dette umiddelbart
ikke har nogen funktion andet end udseendemæssigt. Jeg mener dog ikke, at
dette er et handicap for hundens sprog eller evne til at blive forstået af
andre. At din hund reagerede voldsomt på denne hund, kan nemt være p.g.a.
tusind små signaler som du ikke er i stand til at opfatte. Tænk på, hvordan
denne hund havde set ud med ukuperede ører. Korrekt, den ville som en stor
del af vores domestiserede hunde, have haft hængeører. Hængeører kan også
udtrykke en masse, men disse signaler er noget sværere at se for andre
hunde, end hvis ørerne havde stået op som på f.eks. ulven. Dette skyldes, at
hunde lettere ser bevægelser "væk" fra kroppen.

Der findes mange andre "sproghandicap" som man bevidst fremavler. Tænk
f.eks. på langpelsede hunde, som f.eks. bearded collie eller oesd, hele
deres ansigtsmimik er skjult under hår. Eller fladnæsede racer, som
"snorker" konstant, disse misforstås utroligt let af andre hunde, der tror
de knurrer. Eller bull-typer med deres overdimensionerede forpart, de ser
konstant overlegne ud og vil let kunne provokere andre hunde. Eller
labradoren med dens helt sorte ansigt, den er afhængig af lys/skygge
effekter for at kunne anvende ansigtmimik. Ja, jeg kunne nemt blive ved, og
her ser jeg helt bort fra eventuelle helbredsmæssige problemer ved vores
racer i dag.

Dette synes jeg faktisk er en del vigtigere at tænke på, og derfor sørge for
at socialisere sin hund på alle typer hunde. Og mindst lige så vigtigt, give
den mulighed for at udvikle sit eget "hundesprog" gennem leg med så mange
forskellige typer hunde som muligt. Dette synes jeg især er vigtigt, når man
har en race med indbygget "kampdrift" da dens tolerancetærskel er en hel
del lavere en andre racers. Dette mener jeg er langt vigtigere en diverse
kuperingsforbud, og jeg så langt hellere at der var lovregulerede regler for
ordentligt hundehold.

Hvorfor er det så vigtigt at hunde ikke kuperes, når de resten af deres liv
gerne må udsættes for utallige ryk i kvælerhalsbånd, rusken i nakkeskind,
vrid i ører o.l.? Dette foregår endda i organiserede foreninger. Misforstå
mig ikke, jeg synes det er forkert at kupere dyr, ligesom jeg synes det er
forkert at brændemærke og tatovere.

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk
"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.htHejml@> skrev i en

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 01-10-01 10:42

Ja du har ret i at det er vigtigt at socialisere hunde især hunde med
indbygget "kampdrift" det har jeg også gjort med min hund men jeg kan da
også godt se at andre/fremmede hunde måske føler sig provokeret af hans
store brystkasse ! men sådan ser han nu engang ud ,og ja jeg kan ikke se
alle signaler hundene sender for så skulle jeg jo have været en hund og
jeg har også mødt folk med de engelske bulldogs som fortæller at deres hunde
bliver overfaldet fordi de andre hunde tror at de knurer men bare har svært
ved at trække vejret , så ja der er mange problemer som man ikke umidelbart
tænker over , men jeg syntes bare at ørekupering er så let at undgå ved
simpelthen bare at lade hunden beholde sine ører ,jeg bruger ikke
kvælerhalsbånd på min hund da den er ligeglad med det og bare får
blodsprængte øjne så jeg syntes at det er synd og de brugte det heller ikke
der hvor jeg gik på hundeskole "balders hundeskole"men du har ret i at de
bruger det mange andre steder ,der er faktisk mange hundeskoler der er helt
forkert på den med spark i brystet på hunden når den hopper op o.s.v. de
burde faktisk lukkes efter min mening

Fra : Christian Andresen

Dato : 01-10-01 12:16

Kunne man gætte på at din hund er en pitt-bul terrier ?
mvh

Christian

Fra : Pepsi

Dato : 01-10-01 13:50

Christian Andresen" <trav@FJERNESworldonline.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hov-hov ! - Hvorfor i en snak om kamphunde skal du lige tørre fingerne af i
denne fredelige engelske bulldog?
-Og ærligt talt din journal holder ikke, -læs lige din påstand en gang
til..................Sådan starter alle eventyr.

..........og så er engelske bulldogs forøvrigt født med flotte stump haler

Venlig hilsen
Isabell

Fra : Christian Andresen

Dato : 01-10-01 14:23

Jeg går ud fra at du har placeret dit reply et indlæs for langt ud
mvh
Christian

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 02-10-01 14:27

øh jeg er ikke helt sikker på hvad du mener ? men det er da muligt at jeg
har lavet en fejl med mit reply

Fra : Christian Andresen

Dato : 03-10-01 08:03

Det var til "Pepsi"

christian

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 02-10-01 14:24

Jeg har da ikke tøret "fingrene" af i engelsk bulldogs jeg ved faktisk slet
ikke hvad du mener med eventyrsnak ? jeg har intet imod engelske bulldogs
jeg pointerer bare at mange mennesker har problemer med deres hunde p.g.a.
de signaler som de sender ! nu vi snakker om kuperede ører og andre ting der
kan gøre det svært for en hund at signalere til andre hunde ,jeg ved at
mange hunde tror at bulldogen knurer når den bare trækker vejret og det er
ikke nogen kritik af racen bare et eksempel !og desuden er bulldogen altså
ikke så vildt meget fredelig over for andre hunde af samme køn ! nu ved jeg
ikke hvor meget du ved om kamphunde ? men bulldogen var jo oprindeligt en
kamphund en af de første der så senere blev blandet med de gamle engelske
white terriers o.s.v. så instinkterne ligger altså stadig i hunden vilket
jeg intet har imod ,og jeg ved ikke vilken journal du snakker om jeg tror at
du har misforstået mig lidt

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 02-10-01 14:36

Nej jeg har ikke en pittbull !jeg har en engelsk staffordshire ikke lige så
høj men ligner den ellers har bare et mere fredeligt sind da der er mere
bulldog i ,I pittbullen er der blandet meget mere terrier i som gør den
mere hidsig højere og alt hvad det nu bringer med sig ,alt respekt for folk
der vil have en pittbull bare de holder dem i snor