Hund og børn
Fra : Søren Petersen

Dato : 30-11-00 18:01

Min bror og kæreste skal have et barn til sommer. De har en almindelig
labrador som de ikke går til hundetræning (har gået til hvalpetræning), men
lystrer nogenlunde. P.t. har den adgang til alt hvad der hedder møbler og
sover hos dem i sengen.

Mit spørgsmål er om der er nogen ting som de skal tage hensyn til. Jeg har
hørt noget om (og kun noget jeg har hørt noget om, det er bestemt ikke noget
jeg ved noget om) at man skal passe på på nogle punkter, mht. jalousi.
Desuden modtager jeg gerne gode råd om hvordan de to væsener tilpasses
hinanden (det er jo en stor og meget glad hund og et lille-bitte barn). Hvad
skal man passe på, og hvad går af sig selv?

Nej - jeg har ikke selv børn hehe, så er det vist uddebatteret.

M.H.H. (Mange Hilsener og Hundekiks)
Søren (den vordende onkel) og Timi

Fra : vesterbo

Dato : 30-11-00 23:53

Der er mange ting, man skal tage hensyn til. Jeg kan henvise til
biblioteket, som har mange relevante bøger om emnet.

Jeg har hørt, at det er en rigtig god ting, når mor og barn kommer hjem fra
hospitalet, simpelthen at lægge babyen ned på gulvet, så hunden kan snuse i
fred til den lille og lære ham/hende at kende - selvfølgelig under
overvågning.

Hilsen
Jette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-12-00 00:11

Hej søren

"Søren Petersen" <spet98@musik.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> lystrer nogenlunde. P.t. har den adgang til alt hvad der hedder møbler og

Det kan den blive ved med at have adgang til

> [...]
noget
> jeg ved noget om) at man skal passe på på nogle punkter, mht. jalousi.

Jalousi optræder kun hvis ejerne tilsidesætter hunden. Jeg vil foreslå, at
din bror og kæreste køber en dukke, som de ammer, skifter osv., som om det
var et rigtigt barn, sådan at hunden inden barnet kommer vænnes til at vente
på opmærksomhed. (Hunden er selvfølgelig klar over det ikke er en baby, men
det siges at hjælpe alligevel)

> [...]
Hvad
> skal man passe på, og hvad går af sig selv?

Når din bror og kæresten kommer hjem med barnet, skal de lægge det på
gulvet, og lade hunden undersøge det - de skal billedlig talt forære barnet
til hunden.

Hunde er normalt helt klar over, at man skal være forsigtig med små børn.
Hvis hunden ikke har vist tegn på aggression eller angst for børn, er der
intet at frygte.

Hvis hunden forsøger at blande sig i amning, bleskift m.m. må den ikke
skubbes/lukkes væk, din bror og kæreste skal i stedet bruge et par sekunder
på at klappe hunden, for øvrigt kan man sagtens amme og kæle hund samtidig,
vi har jo 2 arme. Og så skal de snakke med/til hunden, mens de tager sig af
barnet.

Og lige til sidst: Undersøgelser i Sverige, USA og New Zealand har vist at
børn der har boet sammen med pelsdyr det første leveår ikke så let bliver
allergiske senere.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats