En række spørgsmål.
Fra : Ida Maria Stigaard N~

Dato : 26-11-00 22:11

Hej NG

Jeg overvejer grundigt at anskaffe mig en hund, men der er nogle ting jeg
gerne vil have styr på først.

Rent temperament mæssigt kunne jeg godt tænke mig at vide om det er bedst at
få en tæve eller en han, med henblik på kasteration?

Ved du hvor man må lade sin hund løbe frit i Århus?

Kan du anbefale en en hunde skole i eller omkring Århus?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Hilsen Ida ida@mail.dk

Fra : Søren Petersen

Dato : 26-11-00 23:14

Hej Ida Maria

Dejligt at du spørger om ting inden du anskaffer en hund. Jeg bor selv i
Aalborg og kan desværre ikke hjælpe dig med hundeskoler i og omkring Århus.

Du spørger om det er bedst, rent temperamentsmæssigt, at få en tæve eller en
han, med henblik på kasteration. Jeg synes bestemt ikke at man skal beslutte
sig for kasteration før det er meget nødvendigt. Nogle siger at han-hunde
bliver mere rolige efter de er blevet kastereret. I de tilfælde hvor jeg har
oplevet en kastration, har det ikke haft noget speciel effekt på
aktiviteteten. Men hvis du vil have en rolig hund - hvilket det lyder til at
du er interesseret i, hvorfor så ikke vælge en hund med roligt temperament
og lade være med at kastrere. Jeg vil ikke komme nærmere ind på om det er
bedst at kastrere eller lade være - da det er et etisk spørgsmål som er
blevet diskuteret her i denne newsgroup for ikke så lang tid siden.

Hvis det er første gang du skal have en hund, ville jeg foreslå en hund i
stil med labrador, som er en herlig hund, som er let at have med at gøre.
Jeg har selv en labrador (godt nok en formel 1), også som min første hund,
og jeg kunne da sagtens forestille mig at blive ved med at køre i den bane.
En almindelig labrador kan bruges til alt ligefra familie-hund til
konkurrencer. Der findes dog mange dejlige hunde ud over labrador, og valget
skal selvfølgelig være dit helt eget.

Men please - lad være med at købe en hund med henblik på kastration eller
sterilisering, det skal kun gøres i det omfang hvor det er strengt
nødvendigt. Nogle siger at hunhunde er lidt mere stille af natur, men det
skal jeg nu ikke gøre mig klog på. Nogle vælge også at købe en han hund for
at slippe for menstruations-problemer (blod på gulvtæppet). Men næsten alle
hun hunde kan sagtens finde ud af at holde sig selv ren, så den holder
heller ikke altid. Men spørg rundt omkring, læs evt. nogle bøger om de
forskellige hunde, de kan lånes på alle biblioteker.

God idé at tage på hundeskole, der kan du jo også få massevis af gode råd.
Jeg går også i hundeklub og er allerede blevet så bidt af det at jeg skal
til at starte på konkurrencer, men det er nu langtfra alle som ønsker.

Nå, efter en lidt rodet besvarelse, håber jeg at du fik noget ud af den.

Mvh. Søren Petersen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-11-00 23:26

"Ida Maria Stigaard Nielsen" <ida@#remove#mail.dk> skrev :

>Hej NG

Selv hej Ida

>Jeg overvejer grundigt at anskaffe mig en hund, men der er nogle ting jeg
>gerne vil have styr på først.

Det er da fornuftig snak
Jeg snublede over http://www.hundeguiden.dk/front.htm hvor du måske
kan læse en hel masse ....

>Rent temperament mæssigt kunne jeg godt tænke mig at vide om det er bedst at
>få en tæve eller en han, med henblik på kasteration?

tjaehh - umiddelbart vil det jo være bedst at få en han, de kastreres,
medens tæver steriliseres, når jeg så er færdig med at trække på
smilebåndet - så kan vi lige tage temperament's spørgsmålet.

Umiddelbart vil de fleste (også jeg) sige at tæver har det mest rolige
temperament, men i det bliver jeg modsagt af de 2 krapyler jeg har
gående her - en yderst godmodig Berner Sennen - og en hyperaktiv
kæmpe-Labrador, som her i hytten er den udfarende kraft.

Kæfter op i tide og mest utide, er afsindig opmærksom på hvad der
foregår ude i haven og på vejen , når der kommer gæster er det også
hende, der stæser dem i møde, alle ovennævnte ting beror nok mest på
at Buster (Berneren) er 8 år gammel, og Tanja - er præcist midt i sin
værste lømmelalder

>Ved du hvor man må lade sin hund løbe frit i Århus?

Nøehh - jeg er på Stevns, men der er grangiveligt muligheder derovre

>Kan du anbefale en en hunde skole i eller omkring Århus?

Jeg skulle mene at et godt sted at kigge er hos DCH Århus
find dem evt på :
http://www.hundeklubben-dch.dk/index2.htm

Venligst
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
SE billederne da Tom hoppede i Sønderborg Havn på www.froerup.dk

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 27-11-00 00:45

Hej Ida

Du har jo fået gode svar på mange af dine spg. så jeg vil bare lige tilføje
med en god hundeskolen i Århus. Du skulle prøve at kontakte Lone Greva - du
kan læse om hende på www.hundepsykologen.dk

Hun er virklige god og dygtig - har selv fået undervisning af hende
(forholdet mellem dyr og menneske). Hun er også medlem af PAFF (Foreningen
af privatpraktiserende adfærdsbehandlere for familiedyr i DK (jesus det er
et langt navn)), hvis nok formand. Du kan læse mere på www.paff.dk

Håber du kan bruge noget af det.

KH
Søs

Ida Maria Stigaard Nielsen <ida@#remove#mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8vruel$ddf$1@news.cybercity.dk...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-11-00 09:16

> [...]
> Hej NG
>
> Jeg overvejer grundigt at anskaffe mig en hund, men der er nogle ting jeg

<> Hej Ida!
De svar du har fået er fyldestgørende - måske kan jeg tilføje at jeg har et
andet synspunkt på sterilisation/kastrering men det vil jeg ikke til at
uddybe nu. Det jeg vil med denne mail er at rose at du stiller alle disse
spørgsmål inden du anskaffer dig hunden - og lader disse overvejelser gå med
som en del af forberedelserne til anskaffelse af huns. Alt for mange gør det
modsatte og løber så i reglen ind i problemer.

masser af venlige hils og ønsket om god fornøjelse med din kommende hund fra
Anne-Marie

--
der er ved at lave hjemmesidde på adr:
http://www.sanwoo.subnet.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 27-11-00 12:44

"Ida Maria Stigaard Nielsen" <ida@#remove#mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ved du hvor man må lade sin hund løbe frit i Århus?

Der er en stor hundeskov i Riisskov nord for Århus, hvor hundene kan løbe
frit.
Ellers er de jo masser af strande, hvor vi hundeejere kan lade vore 4-benede
venner løbe frit i vinterhalvåret (Forudsat vi da kan kontrollere dem).

> Kan du anbefale en en hunde skole i eller omkring Århus?

DCH i Stilling kan anbefales.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Lene R

Dato : 28-11-00 14:49

>Jeg overvejer grundigt at anskaffe mig en hund, men der er nogle ting jeg
>gerne vil have styr på først.

**********
Jeg synes ikke helt at svarene er fyldestgørende. Det er dejligt at have
hund, men er du klar over hvilke problemer man kan komme ud for når man får
en hund? Hvordan den skal opdrages/trænes/passes?

Det er bedst (efter min mening) at læse om det FØR man får hunden for det er
ikke alle, der ønsker en hund ,der er parat til at ofre så meget tid som der
skal til. Prøv at låne nogle bøger på biblioteket.

Ellers held og lykke med det.
Mvh Lene R

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-11-00 13:55

Lene R <lmriber@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9009hq$sdg$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
der
> skal til. Prøv at låne nogle bøger på biblioteket.

<> Hej Lene!
Selvfølgelig har du ret i de ting du skriver - men helt ærligt synes jeg da
netop at Idas indlæg tyder på at hun har taget højde for disse ting og har
dem med i sine overvejelser ellers var hun da nok forlængst strøget ud og
havde anskaffet sig en hvalp - idet jeg fornemmer at ønsket om en hund er
ret stor hos Ida!

Det man måske kan tilføje er at hun måske - i stedet for at gøre sig
spekulationer om køn - skulle gøre sig spekulationer om hvorvidt hendes
drømmehund/drømmerace passer ind i det hun på alle måder kan tilbyde den -
eller der måske er en anden race der bedre vil harmonere med det hun kan
tilbyde den lille nye - men helt ærligt føler jeg også på det område at Ida
har tjek over tingene og gør sig de overvejelser der skal til og henter de
raceoplysninger hun kan få. og ellers får hun jo her et vink om at der også
er et punkt hun skal være opmærksom på
MVH Ami