Tandbørstning
Fra : Randi Lundberg

Dato : 26-11-00 19:09

Hej gruppe!

Jeg har spekuleret på om jeg skulle begynde at børste tænder på min hund.
Ikke fordi der er problemer, han har ikke dårlig ånde (kun når han har spist
fiskeboller og har heller ikke problemer med tandsten.
Han bliver fodret med tørkost (Henne Pet Food) uden væske over. Får
derudover jævnligt gulerødder og tyggeben at gnaske i.
Så alt i alt skulle det vel egentligt ikke være nødvendigt at børste hans
tænder?
Eller hvad - det har vel en forebyggende effekt - og hvis det en dag blev
aktuelt ville han også været vænnet til det.
Hvad gør I?

Mvh. Randi

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 27-11-00 16:39

Randi Lundberg <randi_klaus@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:wmcU5.4794$A52.198659@news000.worldonline.dk...
> [...]
> Eller hvad - det har vel en forebyggende effekt - og hvis det en dag blev
> aktuelt ville han også været vænnet til det.

Hvad gør ræven og alle de andre dyr??
Blot gør som dem

--
Ned venlig hilsen
Bjarne Østergård

Fra : Randi Lundberg

Dato : 28-11-00 22:38

Bjarne Østergård skrev i meddelelsen <8vtv99>
>Hvad gør ræven og alle de andre dyr??
>Blot gør som dem

Ja, det er jo også det jeg har gjort indtil videre
Og jeg fortsætter nok også uden at gøre noget - da hunden som sagt ingen
problemer har hvad angår tænderne/mundhulen.
Var blot nysgerrig efter at vide om der var nogle der børstede tænder på
deres hund for at forebygge.
Jeg har på mit arbejde som dyreassistent set nogle rigtig grimme billeder af
hunde og katte med caries og paradentose og diverse andre tandsygdomme - så
det kan altså godt forekomme! Også på ellers raske og unge dyr...

Mvh. Randi

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 04:00

Fra : Ida Maria Sluyterman

Dato : 29-11-00 04:00

"Martin Edlich" <nogen@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Lev et kortere liv?

Øh, var der ikke tale om det at børste tænder på hunden eller ej? Hvis
Bjarne så skriver, at han mener, at Randi blot skal "gøre som ræven og de
andre dyr", så tror jeg nok, at han mener, at hunden ikke skal have børstet
tænder. Hvilket jeg i øvrigt er fuldstændig enig i. Hvis der bliver
problemer med mundhygiejnen, så må man tage konsekvenserne til den tid. Og
hvis man i øvrigt er gode venner med sin hund, så er det da heller ikke
noget problem at proppe en tandbørste i munden på den, hvis det skulle blive
nødvendigt. Så Randi, jeg tror ikke du behøver gøre dig det besvær at børste
din hunds tænder.

Ida Maria Sluyterman
www.ildstuen.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-11-00 07:48

In article <ci_U5.900$S3.50364@news010.worldonline.dk>, "Ida Maria
Sluyterman" <atter@jyde.dk> wrote:

> [...]
> Bjarne så skriver, at han mener, at Randi blot skal "gøre som ræven og de
> andre dyr", så tror jeg nok, at han mener, at hunden ikke skal have

Pointen var netop at vilde dyr som regel lever kortere tid end tamdyr.
Jo længere tid man har sine tænder, desto større problemer risikerer man
at få med dem.

Men du kan da sige til dine børn at de ikke behøver at børste sine
tænder, for det gør aberne jo heller ikke.

Hvor mange her har set en gammel hund der dårligt kunne tygge sin mad?
Jeg har set adskillige, og med det i tankerne synes jeg det er bedere at
forebygge end at helbrede.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Ida Maria Sluyterman

Dato : 29-11-00 09:39

> [...]
>
> Pointen var netop at vilde dyr som regel lever kortere tid end tamdyr.
> Jo længere tid man har sine tænder, desto større problemer risikerer man

Jamen, det er da ikke alle ræve, der dør fordi deres tænder er rådne? Der er
da lige så mange, der bliver skudt, går i en fælde, sulter, fryser ihjel....

> Men du kan da sige til dine børn at de ikke behøver at børste sine
> tænder, for det gør aberne jo heller ikke.

Mine børn (når engang jeg få sådan nogen) skal forhåbentlig leve lidt
længere end en hund og spiser ikke de samme blade, som aberne. Aberne
børster skam tænder på deres egen måde. De spiser planter og blade, som har
stoffer i sig, som netop forebygger og beskytter deres tænder.

> Hvor mange her har set en gammel hund der dårligt kunne tygge sin mad?
> Jeg har set adskillige, og med det i tankerne synes jeg det er bedere at
> forebygge end at helbrede.

Det har jeg sjældent set, men min hund blev jo også kun 5, så jeg nåede
aldrig at se, hvordan hendes tænder ville være endt...

Ida Maria Sluyterman
www.ildstuen.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-11-00 20:17

In article <sg3V5.1336$S3.56440@news010.worldonline.dk>, "Ida Maria
Sluyterman" <atter@jyde.dk> wrote:

> Jamen, det er da ikke alle ræve, der dør fordi deres tænder er rådne?
> Der er da lige så mange, der bliver skudt, går i en fælde, sulter,
> fryser ihjel....

Ja, det sker heldigvis ikke for så mange hunde.

> [...]
> børster skam tænder på deres egen måde. De spiser planter og blade,
> som har stoffer i sig, som netop forebygger og beskytter deres

Ikke desto mindre ser man også aber med dårlige tænder.

> Det har jeg sjældent set, men min hund blev jo også kun 5, så jeg nåede
> aldrig at se, hvordan hendes tænder ville være endt...

Det var da ærgeligt....

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Randi Lundberg

Dato : 29-11-00 15:37

Martin Edlich skrev i meddelelsen ...

>Hvor mange her har set en gammel hund der dårligt kunne tygge sin mad?
>Jeg har set adskillige, og med det i tankerne synes jeg det er bedere at
>forebygge end at helbrede.

Ja, det var også pga. det argument, jeg overvejede tandbørstningen. Nu er
jeg altså lidt forvirret...
Men min hund er kun knap 2 år, så jeg tror nu alligevel, at jeg venter et
par år endnu med at forebygge.
Børster du selv tænder på din hund - og hvor gammel er den?

Mvh. Randi.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-11-00 20:13

In article <Zw8V5.524$V3.61996@news000.worldonline.dk>, "Randi
Lundberg" <randi_klaus@image.dk> wrote:

> Børster du selv tænder på din hund - og hvor gammel er den?

Næh, det gør jeg ikke endnu, han er stadigvæk i den alder hvor alt der
kommer ind i munden skal ædes - han er 9 måneder.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Randi Lundberg

Dato : 29-11-00 15:28

Ida Maria Sluyterman skrev i meddelelsen ...
> [...]
blive
>nødvendigt. Så Randi, jeg tror ikke du behøver gøre dig det besvær at

Hej Ida!
Tak for et fornuftigt svar. Det var også min egen konklusion.
Mvh. Randi