Alene hjemme - angst :-(
Fra : Ann K.

Dato : 26-11-00 17:21

Hejsa.
Har gudskelov ikke selv problemet med Sif eller Dise!!!!
Men idag traf vi på lufteturen nogen, som vi ikke har set i et par år....
Chico (blanding lab/ siberian husky) er vokset op til en stor, flot og på
alle måder let hanhund!
Men han er så angst for at være alene, at familien nu har valgt at sætte ham
på lykkepiller! Alternativet ville være en aflivning Pillerne har
hjulpet, men man er udmærket klar over, at der kun er tale om en nødløsning!
Og derfor også, at det, som skal til, er en egentlig træning i at være
alene...
Foreslog dem at låne Roger Abrantes "hunden alene hjemme" - noget de vil
gøre allerede i morgen!!! Men er det her (med så voldsom en angst) noget,
man som almindelig hundeejer selv kan løse???
De har forsøgt at tage kontakt til en hundepsykolog, der som led i sin
behandling, ville tage hunden op til sig i en hel måned - vel at mærke uden
at familien måtte besøge deres hund... Er det helt almindeligt??? Og vil det
virke når Chico kommer tilbage i sit sædvanlige miljø?
Som sagt holder de meget af deres hund... og er villige til at gøre meget
for at hans problem bliver løst!!!
Har nogen her i ng gode forslag... eller kan de bekræfte at hundepsyk'ens
behandling ville være god (personligt har jeg ikke megen fidus til den!), så
har jeg lovet at alt bliver viderebragt...

Mvh Ann

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-11-00 18:41

Hej Ann

Nej, jeg synes ikke, at sådan et alvorligt alene-hjemme-problem skal takles
af ejerne alene. Hvis de er indstillet på en adfærdsbehandler, så er det
sagen.

Og nej - det er ikke nogen god løsning, at han (det er Mads Jørgensen) tager
hunden hjem til sig selv en måned. Jeg foreslår, at de i stedet (jeg går ud
fra at de bor på sjælland) tager kontakt til Irene Jarnved
(www.etgodthundliv.dk) (hun bor ved Næstved) eller Irene Lilliequist
(www.hundeliv.dk) (Hun bor i Fakse Ladeplads) - begge kan også nåes gennem
www.paff.dk. Dem synes jeg i hvert fald er kompetente og virkelig dygtige.

Der er selvfølgelig også Roger Abrantes (ved Slagelse) - de skal bare ikke
regne med at 'blive behandlet' af ham selv - det er hans elever som står for
adfærdsbehandlingerne. Begge de to sidstnævnte har også web-sider - jeg kan
bare ikke huske adressen.

Håber her er lidt at gå videre med.

KH
Søs

Ann K. <tsars@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vNaU5.4751$A52.194634@news000.worldonline.dk...

Fra : Ann K.

Dato : 26-11-00 20:39

Hej Søs.

Satsede på at du ville se indlægget

Og altså - her prøver jeg at være diskret og så bruger du navns nævnelse!
Men du har helt ret - der er tale om Mads Jørgensen...

Tak for link'sne (eller hvordan man nu bøjer det ord!). Jeg tjekker for
tlf.nr. osv og giver beskeden videre til Chico's familie i morgen
Havde selv sagt, at de kunne forsøge at henvende sig til Høng
landbrugsskole, hvor R.A. jo huserer med sit center (det gør han da stadig,
ik'?) - forestillede mig nemlig, at der her _måtte_ være dygtige og
kompetente behandlere....

Som sagt, er familien villige til strække sig meget langt, for at Chico kan
komme over "sit problem". Og evt køretur over det meste af Sjælland, er da
ikk' noget at regne

Mvh Ann

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 27-11-00 00:38

Hej Ann

Ja, jeg var vist lidt indiskret, men jeg synes sgu, det er så DÅRLIGT det,
han gør med de hunde. Og så tænkte jeg, nå ja, der står vist ikke noget i
fundansen om, at vi ikke må så den fik hele armen med namedropping - bare
der ikke er nogle der bliver sure.

Jo Roger A. huserer stadig, men jeg ville nok som førstevælger personligt
vælge en af Irene'erne (gad vide hvordan det bøjes Det skyldes ikke
Roger, men at man jo aldrig helt kan vide med eleverne - hvor skarpsindige
de er osv. Ikke for at sige noget dårligt. Men det ville være mit eget
argument for at være Irene 1 eller 2.

Glad for at jeg kunne hjælpe - håber de finder ud af noget - du må da gerne
lige fortælle, hvad de gør og sådan

nyhedsmeddelelse:ZsgU5.7610$VR3.234909@news010.worldonline.dk...

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 27-11-00 17:45

> [...]
> behandling ville være god (personligt har jeg ikke megen fidus til den!),

> har jeg lovet at alt bliver viderebragt...

Hej Ann

Her er min ide om alene hjemme problemer, og den er nok ikke helt tradionel.

Jeg har aldrig mødt eller hørt om en hund der havde alene hjemme problemer
undtagen det har været forbundet med dens miljø og daglige gøren og laden.

At flytte hunden fra dens miljø, vil derfor i langt de fleste tilfælde
afhjælpe problemet, men kun indtil den vender tilbage til det tidligere
miljø igen. Er dens tidligere miljø ikke ændret vil hundens reaktion herpå
heller ikke være det.

De fleste hundeproblemer skyldtes ikke hunden men det miljø vi tvinger dem
til at færdes i samt de sociale regler vi mener er rigtige.
Hunden har faktisk også nogle sociale regler samt behov.

Så at flytte hunden i et antal dage, og så flytte den tilbage igen uden at
arbejde med problemet i det miljø hvor problemet eksisterer er spild af tid
og kræfter.
Det er der hvor problemet er, det også skal løses.

Der er mange metoder til at løse netop alene hjemme problemer med, hvilken
man vælger og hvilken metode der virker afhænger helt og holdent af årsagen
til problemet.

Men i langt de fleste tilfælde er det hundens mangel på selvtillid og
angsten for det ukendte sammen med det at være uden flok.
Formegentligt har hunden en udpræget flokdrift sammen med en lille
selvhævdelse og en stor trang til at lade sig lede mentalitet.

Hunden føler sig åbenbart mest tryg i vante omgivelser og når den har en
fører der kan tage de vanskelige beslutninger for den.

Tager man en af disse forudsætninger bort bliver hunden utryg og at være
alene er at fjerne en af de forudsætninger hunden har behov for, netop for
at føle sig tryg. Dens fører er der ikke.

Ingen hunde er angste blot fordi de er alene, de er angste for det der kan
ske når de er alene.
Samme årsag og mekanisme der gør at vi mennesker kan gå helt i spåner over
en skilsmisse eller hvis vi sættes i isolationsfængsel.

Forsøg at sætte dig i hundens sted. Hver gang du forlader den, er det for
den, som hvis du skulle miste hele din sociale omgangskreds.
Hvis du skulle skilles, ikke måtte se dine børn eller familie mere.
Ja det er barsk, men for den slags hunde er det også meget barsk, de
gennemlever helvede hver gang.

Når din mand, børn, far, mor, søskende samt dine gode venner forlader dig
ved du at de kommer igen. Forestil dig at hver gang de sagde farvel ville du
tro at du aldrig ville se dem mere.

Ja nu ved du hvad de sociale drifter er og hvad de kan gøre ved en.
Sorg, længsel og kæ

Fra : Nikolaj Schulz

Dato : 13-01-01 22:39

Vores erfaring er, at det kan hjælpe at synge en "farvel-sang" for
Aristoleles inden vi tager på arbejde. På den måde siger vi farvel til ham
på en positiv måde, som han kan huske resten af dagen - på den måde er han
ikke i tvivl om, at vi kommer hjem til ham igen :)