Hanhunde
Fra : Aino

Dato : 18-09-01 07:54

Vores hanhund er aggressiv over for andre hanhunde. Det har vi så taget
konsekvensen af: Vi er i gang med et individuelt træningsprogram og han
er altid i snor.

I går blev han så for 2. gang angrebet af genboens terrieragtige
hanhund. Jeg så ejeren var ved at stige ud af sin varevogn, og da jeg
ved at den er meget territoriebevidst og en gang før har fulgt efter os
og gjort udfald, venter jeg lidt på afstand. Nå, tilsyneladende har den
ikke været med, så vi går frem. Pludselig flyver den frem fra bag en
busk og ryger lige i kødet på Pumba.

Selv om Pumba nok vejer sine 50 kg, kan jeg godt holde ham, også selvom
han eksploderer i raseri. Men hvad gør man, når den anden hund er løs og
igen og igen angriber og forsøger at bide ham i hals og skulder? Jeg
prøver hele tiden at gå ind i mellem den, medens den anden ejer bare
står og kalder.

Heldigvis er der ikke sket noget med Pumba, han har god underuld. Den
anden hund skal op og have syet øret fast. I betragtning af, at den kun
er kvart så stor og har kort tæt pels, er det et under, at det ikke gik
værre. Derudover er Pumbas træningsprogram - endnu engang - sat langt
tilbage. Hvordan skal jeg lære ham at slappe af over for andre hanhunde,
når de angriber ham?

Efter sidste gang var jeg oppe og snakke med ejerne, og bede dem holde
deres hund i snor og ikke bare lade den løbe løs nede på vejen. Dengang
havde de siddet oppe i deres åbne have, og da de er ældre og
gangbesværede kunne de ikke engang nå ned selv om jeg kaldte. De forstår
ikke, at der er et problem.

Kære alle: Hvis I ikke har jeres hund 100 % under kontrol, vil I så ikke
nok have den i snor. Jeg har også været ude for ikke-aggressive hunde,
der nysgerrigt løb løs hen til Pumba, medens jeg har haft ham siddende.
Det bryder han sig ikke om!!

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-09-01 08:41

"Aino" <aij@topsoe.dk> skrev i en meddelelse
Derudover er Pumbas træningsprogram - endnu engang - sat langt
> tilbage. Hvordan skal jeg lære ham at slappe af over for andre
hanhunde,
> når de angriber ham?

hvor har du ret i at bare et enkelt uheldigt udfald kan sætte et
træningsprogram langt tilbage har flere gange oplevet det med Wupper
der jo også netop bliver trænet individuelt i at mødet med andre hunde
skal gå godt .. hendes usikerhed bevirker at hunde der nærmer sig
forfra er farlige ..før var det hunde der bare nærmede sig ..

> [...]
hunde,
> der nysgerrigt løb løs hen til Pumba, medens jeg har haft ham

jeg kan varmt tilslutte mig din opfordring til andre hundeejere .. en
løs hund der kommer stormene hen mod en enten usikker hund eller en
hund der er aggressiv over for andre hanhunde kan i den grad ødelægge
lang tids træning og give så ubehagelige oplevelser at træningen enten
skal sættes flere trin tilbage eller startes helt forfra ...

uanset om hunden der kommer julrende er venligsindet og nysgerrig kan
den altså for en usikker hund virke som en trussel .. en regel siger
jo netop helt klart at har man ikke sin hund under 100 % kontrol skal
den føres i snor ... og dette gælder ikke bare inde i byerne men i det
hele taget på offentlige marker og veje ... OG helt ærligt står man
som ejer med en usikker hund eller en overfor andre hanhunde aggressiv
hund er noget af det der kan få en selv op på mærkerne nok at se en
anden hund .. måske endda uden at ejeren synlig .. kom stormende i mod
en ..

MVH Ami

Fra : Praxis©

Dato : 18-09-01 10:49

Hvor kan jeg gi' dig ret, oxo jeg genkender den situation.
Tilslutter mig hermed din opfordring

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Må Gud bevare mig i stille vand, i stormfuldt klarer jeg mig selv.
(Spansk ordsprog)
http://www.praxis_humor.subnet.dk
http://www.praxis_dyr.subnet.dk

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 18-09-01 12:13

> [...]

> nok have den i snor. Jeg har også været ude for ikke-aggressive hunde,
> der nysgerrigt løb løs hen til Pumba, medens jeg har haft ham siddende.

Hej

Hvor har du ret. Jeg har ikke problemer med aggressivitet hos Robin, men
efterhånden er han meget usikker når andre - løse - hunde nærmer sig. Dette
giver sig udslag i, at han enten "fryser" eller lægger sig ned, hvorefter
han nærmest kryber fremad. Han er et år nu, og er meget glad for alle andre
hunde, men skal nu lige se dem an først.

Dette skyldes flere forskellige ting. Bl.a. et par uheldige episoder med
mine forældres hund, men dette er løst ved at vi holder dem i hver deres
rum, når jeg er på besøg. Dette har Robin dog aldrig ladet sig mærke med.
Det væsentligste problem er en hund, der bor lige her i nærheden. Jeg bor i
Århus og lufter (eller luftede) ham ofte i en park, der ligger lige over
for, hvor jeg bor. "Fjenden" er en STOR rottweiler-blanding (Robin er en
terrier), som altid enten er løs eller også løber den fra ejeren, fordi hun
ikke kan holde den. Hun mener de selv skal ordne tingene, men jeg mener
altså ikke at en så meget større hund skal have lov til at "ordne" Robin.
Hver gang der er problemer anklager hun mig fordi jeg har Robin i snor!!
Dette kan hendes hund nemlig ikke lide!?! Hun gør ikke rigtig noget, når de
slås, andet end at slå hunden med snoren, som hun har i hånden. Dette
ophidser ham jo blot endnu mere! Jeg går i mellem, for jeg tør simpelthen
ikke lade ham angribe Robin, da jeg ved, at Robin bider til, hvis han føler
sig truet (han har prøvet det tilpas mange gange til ikke at tage chancer).
Jeg har derfor en række meget lidt pæne ar på benene nu. Jeg ved ikke, hvem
der har bidt, da det også nemt kan være Robin p.g.a. angsten.
Hunden virker meget usikker (har også lidt lig i lasten -hun fik ham som 6
mdr. gammel fra internat, har ham med på arbejde i en bodega hver dag, og
vil nu aflevere ham igen, fordi han ikke kan være alene...), men er samtidig
meget "overfusende" - springer frem og knurrer af hanhunde og nærmest
overfalder alle tæverne i parken. Alligevel vil hun ikke have ham i snor.
Hendes datter lufter ham også, her er han dog i snor, men hvis jeg møder dem
uden Robin springer han fuldstændig umotiveret op af mig, f.eks. hvis vi
står og venter for rødt lys (og han er altså stor). Desuden har jeg en gang
mødt ham alene, da jeg kom gående hjem fra arbejde. Da løb han rundt ude på
Nørrebrogade! Jeg tog ham med og afleverede ham hos ejeren på bodegaen....
hun havde ikke opdaget at han var smuttet!
Det her blev langt og rodet, men jeg er rimelig frustreret over situationen.
Hvor meget skal man egentlig finde sig i, før man gør noget ved det? Og vil
politiet gøre noget, hvis jeg melder det? Jeg bliver så pokkers bange, når
vi møder ham, og dette smitter selvfølgelig også af på Robin - han gør som
en sindsyg, bare "fjenden" er i parken! Så ja, jeg forstår dig udemærket

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 18-09-01 15:13

Det gør min 19 mdrs basenji han heller ikke - Oliver er altid i snor og er
nu bleven overfaldet 4 gange af løse hunde - det er jeg faktisk ved at være
ret træt af og Oliver er bleven lidt nervøs når vi møder større hunde - det
skulle ikke være nødvendigt at sige til folk, at have deres hunde i snor

Er det generelt dovenskab, der får nogen til at lade snoren blive hjemme?
Eller tankeløshed? Ligegyldighed?
Man kan kun undre sig over, at det ikke er røget ind på lysskærmen hos ALLE
hunde ejere, at hunde SKAL føres i snor uanset hvor meget man tror man har
kontrol over ens hund ...

(Pyha, skulle lige have lidt luft ............. )

Hilsen Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-09-01 17:39

Du kan da ikke få din hanhund til at slappe af over for en anden hanhund der
angriber ham ! det kan ikke lade sig gøre ,så skal det da virkelig værre en
underhund , og ja jeg giver dig ret i at det er meget ireterende når folk
ikke har styr over deres hund og lader den gå løs ! og der er jo også dem
der mener at have styr over hunden og aligevel bliver den agresiv , det har
jeg oplevet mange gange ! og så siger folk bare neej det må du undskylde det
har han aaaldrig gjort før , men de lærer det jo nok den dag hvor deres hund
bliver skambidt når den besøger en anden hund i snor! ! for mange hunde
føler sig anderledes stærke når de er tæt på ejeren og i snor !

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 18-09-01 21:59

Hej Aino

Ja, der er mange der ikke forstår man skal holde sin hund i snor, når man
ikke har fuld kontrol over den. Jeg blive vred hver gang jeg møder en
hundeejer, der ikke tager sin hund i snor når han/hun møder en anden hund,
eller for den sags skyld et andet menneske.

Mine egne hunde hidser sig normalt ikke op over løse hunde der kommer dem i
møde, men knurrer de, eller rejser børster, så tænder de altså af. Jeg har
nu meget gode erfaringer med fremmede hunde. Når jeg møder dem råber jeg
meget højt af dem, mens jeg går frem mod dem. Og indtil dato har det virket
hver gang. Men hvis det en dag skulle komme der til, at en anden hund
angriber min hund (hunde), så vil jeg slippe linien, for min hund (hunde)
skal ha' lov til at forsvarer sig. Og jeg ville ikke være bleg for at
sparke/slå en anden hund, der ville komme farende frem på den måde. En anden
grund til at jeg ville slippe linien, er den at hvis jeg ikke gør det, er
der en rimelig stor risiko for at hunden/e får viklet sig ind i linien, og
ikke kan afværge at angreb.

Jeg vil ikke anbefale nogen at gå ind imellem to andre hunde, da risikoen
for selv at blive bidt er alt for stor.

Til sidst vil jeg sige at det ikke er din hund eller dig der er problemet,
men de andre hundeejer, der ikke er deres opgave som hundeejer voksen.

Hilsen

Jesper