Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Prøv at se her!
Fra : Niels Svendsen

Dato : 18-09-01 00:24

Dette er ikke for at reklamere, men faldt over deette kommende program. Det
må kunne bruges til en masse billeder? http://www.truview.com/
MVH
--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-09-01 01:11

Niels Svendsen wrote:

> Dette er ikke for at reklamere, men faldt over deette kommende
> program. Det må kunne bruges til en masse billeder?

Jeg kan ikke se at det pågældne program kan noget, eller har funktioner,
som ikke allerede findes PhotoShop.

Og ja - på et site som www.fotokritik.dk, er der godt nok mange
billeder, der godt kunne tåle en kompetent redigering i et billedbehandlingsprogram.

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 18-09-01 08:43

> [...]
>
> Og ja - på et site som www.fotokritik.dk, er der godt nok mange
> billeder, der godt kunne tåle en kompetent redigering i et

Hvad skal de dog blandes ind i det for ?

mvh
Lasse

Fra : Martin Koch

Dato : 18-09-01 18:16

On Tue, 18 Sep 2001 09:43:15 +0200, "Lasse Tørnkvist" <lasse@nitro.dk>
wrote:

>billedbehandlingsprogram.
>>
>Hvad skal de dog blandes ind i det for ?

Den er den gode gamle jante lov som vi danskere er så glade for der
slår til igen

Mvh,
Martin Koch
FotoKritik.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-09-01 19:11

Martin Koch wrote:

> Den er den gode gamle jante lov som vi danskere er så glade for der
> slår til igen

Nej det var ikke baggrunden for mit udsagn, men jeg kan da godt se, at
jeg måske uforvarende er kommet til at træde på nogle ligtorne.

Jeg betragtede det egenlig som et konstruktivt udspil, for det er
slående, at mange slet ikke bearbejder deres digitale fotos og scanninger.

Det er jo helt naturligt, at analoge fotografer bearbejder deres
billeder i mørkekammeret, hvor de kreativt optimerer billedet, de
finjusterer belysningstiden, de regulerer kontrasten via multigrade
systemet eller papirets hårdhed, de vifter og efterbelyser o.s.v.

Men det er som om, at mange betragter den digitale optagelse, eller en
scanning som det endlige resultat, det er i hvert fald en kendsgerning,
at der publiceres mange billeder:

- som er lidt for mørke
- som er for lyse
- som er kontrasløse
- som har for høj kontrast
- som har et farvestik
- som har skæv horisont
- som har styrtende linier

Det er jo allesammen skønhedsfejl, der med lidt arbejde kan rettes /
justeres i det digitale mørkekammer.

Jeg er ikke ude på at genere nogen, så hvis dette emne er upassende
eller tabu, så stopper jeg straks med at skrive om det.

Fra : emj

Dato : 18-09-01 20:45

Niels Ebbesen skrev i <3BA78E48.1C948095@niels-ebbesen.net>:

> [...]
>
>Jeg er ikke ude på at genere nogen, så hvis dette emne er upassende
>eller tabu, så stopper jeg straks med at skrive om det.

Det er i aller højeste grad nødvendigt, at digitale folk indser, at
deres digier skal igennem et billedbehandligsprogram, og at alle
skanninger ubetinget er for ringe, så jeg synes det er meget
velkomment med info og kritik af efterbehandlingen.
Hilsen emj
--
http://home1.stofanet.dk/emj/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-09-01 22:51

emj wrote:

> [...]
> skanninger ubetinget er for ringe, så jeg synes det er meget
> velkomment med info og kritik af efterbehandlingen.

Jeg er egenlig ret uforstående, jeg fatter faktisk ikke hvorfor der ikke
er en hel masse debat omkring det emne.

I tråden om udstillingen på Kgs. Nytorv er Martin Koch enig i mit
synspunkt, når jeg skriver, at billederne på de to web-sites om
udstillingen, fremstår alt for mørke i forhold til de billeder der
udstilles på Kgs. Nytorv, det viser iøvrigt at nogle proff. heller ikke
magter den opgave.

Jeg kan så lige tilføje, at jeg har arkiveret to billeder fra "Eart from
abowe" web-sitet, og jeg har udført en passende justering i PhotoShop,
ophavsretten gør at jeg ikke kan vise jer resultatet, men det er forbløffende...:)

Fra : Lotte M

Dato : 19-09-01 16:57

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Jeg er egenlig ret uforstående, jeg fatter faktisk ikke hvorfor der ikke
> er en hel masse debat omkring det emne.

Jeg deler din undren.

Det tager lang tid at blive fortrolig med digital billedbehandling
efter "søg og du skal finde" metoden og der er mindst lige så
mange fotografiske udfordringer i feks. Photo Shop, som i et
mørkekammer.

Måske hænger den minimale interesse sammen med, at mange
digitale fotografer ikke har mørkekammererfaring og derfor
mere ser billedbehandlingen som en computerteknisk proces end
en kreativ/fotografisk, desuden at mange traditionelle fotografer
stadig synes det digitale er lid underlødigt.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : Niels Svendsen

Dato : 18-09-01 01:26

Til N.E.
Nej du har faktisk ret, jeg faldt for det i første omgang, men "lånte"
billederne og prøvede i PS, det er faktisk bedre

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.