Syg Hest.....
Fra : Jens Harvest

Dato : 21-01-01 18:37

Jeg har en Shetlandspony, som har svært ved at urinere. Den har selvfølgelig
været under min dyrlæges behandling. - Han har så gjort det, at han har
sikret sig. At maven er Ok. - Hesten spiser sin halm+ hø som hun plejer,
men rør ikke sit korn mm. - Hendes afføring er ligeledes normal - Og ikke
tør..

Jeg har stor tiltro til min dyrlæge, men hvis andre har været udsat for det
samme...Lytter jeg gerne !

Jeg håber at få lidt respons, da hun efterhånden har tabt sig lidt for
meget/for hurtigt

Med Venlig Hilsen
Jens Harvest

Fra : N/A

Dato : 21-01-01 20:06

Fra : Jens Harvest

Dato : 21-01-01 20:06

Hej Jannie

Dyrlægen har pt. ingen diagnose. Hesten har foruden noget afslappende, fået
parafin-olie. Det skal lige nævnes, at min dyrlæge er 200 % Hesteglad -
Hvorfor jeg hvad dyrlæge valg føler mig i trykke hænder...
Efter at den har fået afslapende medicin, har den spist normalt. Men når
virkningen af medicinen er ovre...Så stopper hun med at spise sit korn ( men
ikke halm-hø) ???

Fra : N/A

Dato : 21-01-01 21:43

Fra : Jens Harvest

Dato : 21-01-01 21:43

Selvfølgelig skal man ikke binde an på en enkelt udtalelse......Jeg har
således også rådført mig med "lokale" hestefolk. Hvilket da har givet mig
nogle ideér....Men pt. ikke noget der har hjulpet - Jeg håbede bare,
at der måske var nogle der havde haft lignende "tilfælde " .....

Jens Harvest

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er en god dyrlæge du har - min pointe er
> [...]
>dyrlæge, som har erfaring indenfor dette område?
>
>Man vil jo det bedste for ens dyr, så måske skulle du få en dyrlæge ud, som
>har erfaring med dette problem?
>
>Det at give den noget afslappende er jo ikke "rigtige", for problemet er
>ikke løst, mem lagt midlertid på hylden...
>
>Jeg har selv en hest, som min dyrlæge gennem mange år, lige har været ude
og
>se på, fordi hun havde oppustet mave. Hans konklusion var, at hesten ikke
>fejlede noget, fordi tarmlydene var i orden og afføringen var i orden...
Det

Fra : Annemo

Dato : 22-01-01 16:24

> [...]
> men rør ikke sit korn mm. - Hendes afføring er ligeledes normal - Og ikke

Hej Jens
I allerførste linie skriver du, at din shetlandspony har svært ved at
urinere.... Er den side af sagen iorden nu??? Ellers vil jeg kraftigt
foreslå at få hende røngtenfotograferet, for at se om der er sten i vejen.
Er der det, og er de store nok til at sætte sig fast i urinrøret, så hun
slet ikke kan urinere, kan det koste hende livet... Mit forslag er, altså,
at har hun stadig svært ved at urinere, eller gør hun det væsentligt
anderledes end hun plejer (kommer der f.eks. ikke så meget ud), så skynd dig
at få hende røngtenfotograferet. Og kan hun pludselig slet ikke urinere, så
tøv ikke et øjeblik, men få hende afsted til et dyrehospitalet som kan klare
den slags (i en fart).

De venligste hilsner
Anne

Fra : Jens Harvest

Dato : 22-01-01 19:39

Jeg ryddede hendes boks for al strøelse igår aftes, for at se helt præcist
hvad der egentlig kom ud...Hun har urineret en del, og har her til aften
fået lidt afslappende. Hvis ikke det hjælper, vil hun blive "indlagt"
imorgen.

Jeg takker for indlæggende

Jens Harvest

Fra : lone

Dato : 22-01-01 23:09

Jeg vil også ønske dig rigtig meget held og lykke med pony'en. Jeg håber at
I finder ud af hvad der er galt. Der er ikke noget værre end at stå med en
syg hest.
hilsen
Lone

Fra : jørgen

Dato : 28-01-01 13:29

Din hest har måske en blindtarmforstoppelse/stortarmsforstoppelse hvor
den alm afføring shuntes forbi måske fordi den har fået olie ?

det første tegn er gerne hesten stiller sig op som den har besvær med at
tiss

jørgen

Fra : Jens Harvest

Dato : 31-01-01 19:32

Jeg tákker for alle gode råd / erfaringer ....Hun er heldigvis blevet rask
igen - Og det er jo ligesom det der tæller ikk´

Med Venlig Hilsen

Jens