Solstråle historie.
Fra : Dagny Christensen

Dato : 17-09-01 20:56

For ca. en år sider kom to katte løbende til, jeg gav dem mad men det tog 1
½ mdr. inden jeg kunne komme til dem. Den ene havde kun tre ben, men så ud
til at klare sig godt, den kom så hver dag og spist men den ville ikke ind,
hvis jeg fik hende ind og lukkede døren blev hun panisk.
Den var gravid pludselig en dag kom den ikke mere, der gik et par mdr. så
kom hun igen hun men var mager og havde sår bag begge øre.
Jeg begyndte at fodre hende op igen, to dage efter kom hun med en killing
som hun efterlod her så hun kunne jage alene. Den killing hun efterlod her
er alle tiders killing, den er stor flot og renlig.
Nu her to mdr. efter er hun nedkommet med 5 killinger i min havestue og jeg
har fået lov til at sidde hos hende det gør mig glad.
De får lov at leve alle sammen, så er der nogle der mangler killinger om
ca.2 mdr. så er vi leveringsdygtig.
Hilsen
Dagny

Fra : Fie

Dato : 17-09-01 21:19

Hej Dagny

Tak for historien Men jeg må altså holde et par løftede pegefingre op og
en enkelt insistrende bøn - håber ikke du tager det ilde op

Du har nu taget ansvaret for en kat og dens killinger ved at fodre
mor-katten og har taget hendes første killing til dig. Den regner med dig
nu! Hun er blevet vant til, at du fodrer hende, og selvom hun fanger mus
osv. har du vænnet hende til at få måltider hos dig og gjort hende afhængig
af dig - det forpligter!
Morkatten har kun 3 ben og det tog åbenbart hårdt på hende at føde den
første killing og nu har hun fået endnu et kuld.
Jeg har altså en kæmpe bøn til dig, som jeg håber at du vil lytte til : vil
du ikke nok indlevere morkatten og killingerne til det nærmeste
kattehjem/kattens værn/dyrenes beskyttelse? Jeg ved ikke hvor du bor, og kan
derfor ikke skrive adresser og telefonnumre, men hjemmesiderne er :
www.inges-kattehjem.dk
www.kattens-vaern.dk
www.dyrenes-beskyttelse.dk

Morkatten har brug for at blive steriliseret for at hun ikke får flere
killinger, som hun ikke kan passe. Der er desuden alt alt alt for mange
vildkatte, som ikke lever så fantastisk dejligt, som mange tror. Hun vil
blive genudsat efter steriliseringen og kan forsætte sit liv og komme og
besøge dig

Hvis du har tænkt dig at formidle killingerne, når den tid kommer, skal du
vente til de er 12 uger og ikke kun 8 uger. de har ikke lært alt det de
skal fra deres mor, når de 8 uger og desuden får de stadig mælk fra moren,
når de er 8 uger. Hvis du ikke kan finde hjem til killingerne kan du
indlevere dem til hos én af katte-institutioner, som jeg har skrevet om før.
De vil så finde gode og blivende hjem til dem, hvor de kan få en dejligt og
vamt hjem

Hilsen
Fie

Fra : Dagny Christensen

Dato : 18-09-01 20:22

Hej Fie
Jeg forstår ikke dit angreb, jeg har ikke taget katten til mig for at smide
den ud igen, jeg ved at det er mit ansvar til den dør.
Nu har jeg haft katte i 50 år så jeg ved godt hvordan jeg skal tage mig af
dem. Hun er en utrolig god mor.
Jeg har en stor og en lille hankat som hun er mor til de er rigtig
kraftige og flotte katte , inde har jeg to skovkatte som jeg også tager mig
af og jeg har plads til det .
Du ved lige som jeg at leverer jeg hende til en dyreinternat så bliver hun
aflivet, og det skal hun ikke det er hun for god til.
Hilsen
Dagny

Fra : Fie

Dato : 18-09-01 21:14

Hej Dagny

Jeg undskylder, hvis du har opfattet min post som et angreb - det var ikke
ment som sådan. Der bliver skrevet mange indlæg herinde, og det er langt fra
alle kattejerne som skriver, som holder sig up to date med den nyeste
forskning indenfor dyrevelfærd. Det var ikke muligt for mig at vide, hvor
mange år du har haft kat, og hvorledes du har holdt dem, derfor mit indlæg.

Jeg vil dog stadig holde på at morkatten er bedre tjent med at blive
steriliseret og at killingerne skal være 12 uger, før de bortadopteres.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-09-01 01:03

Hej Dagny

Uanset hvor længe du har haft katte, er det bedste for hunkatten altså
stadig at blive kastreret.

Har du prøvet at få hende kastreret gennem et kattehjem?? det er ofte
billigere, og hvis du vil tage dig af katten bagefter er der jo ingen grund
til at aflive den, vel. (med mindre de finder andre uhelbredelige sygdomme)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle.K

Dato : 19-09-01 21:10

Hej

Jeg tvivler slet ikke på at du ved hvordan man passer katte, men jeg vil
sige at det indlæg som Fie skrev var ret informativt, og det eneste hun
ønsker er det bedste for katten.

Kattens Værn har en ordning som de kalder for "genudsætnings katte" hvilket
betyder at passer/fodrer man en herreløs/vildtlevende kat kan man få den
neutraliseret enten gratis eller mod et mindre beløb afhængigt af hvilken
kommune man bor i. Det vil foregå på den måde at enten bringer du selv
katten til en af Kattens Værn valgt dyrlæge (normalt vil det være en af
Kattens Værn valgt dyrlæge, dog kan det hænde at man selv kan vælge hvis der
ikke findes en aftale men en dyrlæge i dit område).. Katten bliver
neutraliseret, øremærket og vaccineret, og derefter genudsat i det område
som den kom fra, hvis man vel og mærket har en aftale med en "fodervært" i
dette tilfælde vil det jo være dig, og du har derefter en neutraliseret,
øremærket, vaccineret og ikke mindst sundheds tjekket kat som du derefter så
har ansvaret for. Og som jeg kan se det så passer du jo allerede på katten
alligevel.

Vil du tænke over det ?

Hilsen Helle.K