Skærme
Fijala 3554
Sony + Matrox
Fra : Lauridsen

Dato : 17-09-01 17:20

He
Jeg har lige fået min nye skærm (Sony G420) ind af døren og har tilsluttet
den mit Matrox G450. Jeg har dog fået et lille problem. Jeg vil gerne køre
1280*1024 i 104 hz, men jeg kan ikke få den til at køre mere en 85hz i
nævnte opløsning. Nogen der kan hjælpe mig med mit lille problem ?

Mvh.
Lars

Fra : Madsen

Dato : 17-09-01 17:29

Lauridsen skrev:

> [...]
> jeg kan ikke få den til at køre mere en 85hz i nævnte
> opløsning. Nogen der kan hjælpe mig med mit lille problem ?

Er det skærmen eller grafikkortet du ikke kan få til at køre
mere end 85 hz? Kan skærmen køre 104 hz. i den nævnte opløsning
eller hvad? Hvis ikke, så ville det være dumt at forsøge.

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Lauridsen

Dato : 17-09-01 17:36

Det var åbenbart kortets standardindstillinger der satte begrænsningen. Lige
kører den 1280*1024 i 100hz. Der står jo i manualen til skærmen at den kan
køre op til 104hz i 1280*1024, så 100hz kan den vel ikke tage skade af eller
hvad ?

Mvh.
Lars

Fra : Madsen

Dato : 17-09-01 17:42

Lauridsen skrev:

> [...]
> i manualen til skærmen at den kan køre op til 104hz i
> 1280*1024, så 100hz kan den vel ikke tage skade af eller

Nej det kan du ikke, men du kan ødelægge skærmen hvis du prøver
at køre med en højere opdateringshastighed end skærmen er bygget
til.

--
Mvh Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Lauridsen

Dato : 17-09-01 18:39

> Nej det kan du ikke, men du kan ødelægge skærmen hvis du prøver
> at køre med en højere opdateringshastighed end skærmen er bygget
> til.
Det vil jeg jo helst undgå...
Tak for hjælpen.

Mvh.
Lars

Fra : Lauridsen

Dato : 17-09-01 17:34

Hej igen
Hmm. Måske jeg bare skulle have leget lidt mere med det. Det viser sig at
man skal ind og ændre i standardindstillingerne for opløsningen 1280*1024,
før man kan få det til at virke. Som standard står den til max. at kunne
køre 85hz, men ved at ændre i programmet, der følger med kortet, kan man få
den til at køre 100hz i 1280*1024.

Tak for hjælpen... Jo selv tak

Lars

Fra : Hans Pedersen

Dato : 18-09-01 08:31

On Mon, 17 Sep 2001 18:33:56 +0200, "Lauridsen"
<dsl30271@vip.cybercity.dk> wrote:

>Som standard står den til max. at kunne
>køre 85hz, men ved at ændre i programmet, der følger med kortet, kan man få
>den til at køre 100hz i 1280*1024.

Alt over 85 hz på en alm. CRT skærm er efter min mening overkill. Er
der nogen af jer, der kan se at skærmen "blinker" eller "flimrer" ved
den refreshrate?

Hans Pedersen, Esbjerg
http://h2ns.dk
ICQ# 9178476

Fra : Madsen

Dato : 18-09-01 13:35

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> skrev:

> Alt over 85 hz på en alm. CRT skærm er efter min mening overkill. Er
> der nogen af jer, der kan se at skærmen "blinker" eller "flimrer" ved
> den refreshrate?

Ja, hvis jeg har været oppe og køre 100 Hz i et stykke tid, så synes
jeg faktisk det virker som om 85 hz. blinker eller flimrer når jeg går
tilbage til det. Om det så bare er mig, ved jeg ikke.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-09-01 13:53

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:2vtdqt03q1ntpdpj22j6s0v8kamulhr0jo@4ax.com...

> Alt over 85 hz på en alm. CRT skærm er efter min mening overkill. Er
> der nogen af jer, der kan se at skærmen "blinker" eller "flimrer" ved
> [...]
Hej
Uden at vide det vil jeg tro at man kan få lidt flimren ved f.eks. 75hz eller 100hz da det
måske kan ske en blanding med blinkene fra en pære på 50hz.
Derfor er det anbefalet at køre med 72hz eller 85hz da disse frekvenser ikke blandes
med de 50hz fra lysnettet.
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen
paul@sorensen.as
www.paul.sorensen.as

Fra : Apollon

Dato : 18-09-01 15:21

Hej

Hvad nu hvis man bruger et lysstofrør over sin skærm istedet for elektriske
pærer
Så kan en opd.frekvens på enten 75hz eller 100hz vel ikke skabe den
inteferens som der anføres som tilfældet ned en el. pære.
100 Hz må dog i alle tilfælde være at foretrække - hvis man sidder foran den
en dagslængde hver dag -rent sundhedsmæssigt set - hvis man ikke allerede
vil være nærsynet i en meget tidlig alder...

mvh.
Apollon