Hvad skal man vælge?
Fra : Stefan Andersen

Dato : 17-09-01 15:19

Hej NG,

Jeg ved ikke rigtigt om denne post er berrigtiget i EDB Netværk stort da den
ikke indeholder smarte ord som QoS, SYNC Cookie og andet frækt

Lige nu:
Hotel1 har 5 bygninger. I alle bygninger er der et centralt krydsfelt som
har forbindelse til bygning1 med 1 fiberpar (der er flere til fremtidigt
brug). Ligenu er der vel 20 administrative maskiner på nettet. I fremtiden
kommer der 80-90 tynde klienter til gæsterne.

Problemet i Hotel1 er at den nuværende opsætning af netværket ikke fungerer
optimalt. På gode dage kan man fra adm. bygningen for at hul på 200 Kbit
over til bygning1 hvor serverrummet er placeret. Alle fiberkablerne er
checket med måleudstyr og skulle virke fint indenfor en acceptabel dæmpning.

Jeg mistænker de hubs der er placeret i krydsfelterne for at være de store
syndere. Det er DLinks 10/100 Hubs (DFE2600 mener jeg). En ældre model hvor
man skal placere et 10/100 switch kort i stacken for at der er "hul" igennem
de to lag. Derudover har hver stack i fiberkort 100 Mbit.

Hvis der bare bliver trukket en smule trafik (50-100Kbit) opstår der et
generelt stort latency på nettet - så applikationer der meget afhængige af
at skrive til deres fælles sharede access fil bliver utroligt sløv
(Desværre - men sådan er den software) eller dem der kører op imod vores Ms
SQL (ikke stolt - men kan ikke porteres..).

Som backbone switch til den håndfuld fiber kabler og servere har vi en
Planet switch med fiberkort som kan manages. Den er vi glade for - for ting
der bliver sat i den direkte virker fint med hastigheden.

SPØRGSMÅL:
Hvad udstyr skal jeg købe hvis jeg vil smide DLink ud på skrot pladsen?
Prisen er jo altid en faktor - især fordi det er i omegnen af 200 porte der
skal købes.

Cicsco alt muligt moderne switche der allesammen kan manages ville være rart
(hvem siger mrtg på alle porte? nånej

som virker? <<

Jeg ser gerne at elle porte er switchede 10/100 og at vi putter blandet 100
Mbit og 1 Gbps på fiberne til serverrummet (alt efter behovet i den enkelte
bygning). Og snmp er en fordel til overvågning.

Kravet er jo 7/24 så det nytter ikke med ting der skal tændes og slukkes en
gang i døgnet eller som bare falder ud i korte perioder.

På forhånd tak Jeg finder en flaske vin hvis der kommer et knaldgodt råd
til et produkt/løsning som rent faktisk virker.

Med venlig hilsen

Stefan Andersen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 17-09-01 17:40

Stefan Andersen wrote:

> På forhånd tak Jeg finder en flaske vin hvis der kommer et knaldgodt råd
> til et produkt/løsning som rent faktisk virker.

Jeg synes, at du skal ringe til et eller flere af de seriøse
netværksfirmaer i Danmark og få en snak med dem om det. Det kan godt
være, at du på den måde ikke får den absolut billigst mulige løsning,
men til gengæld er der en god chance for at få noget, der virkelig duer
til noget.

Da jeg selv arbejder for et af de firmaer, du bør kontakte, vil jeg ikke
skrive nogle navne her.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 17-09-01 19:42

On Mon, 17 Sep 2001 16:18:38 +0200, Stefan Andersen wrote in
dk.edb.netvaerk <3ba606bc$0$210$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

[...]

> [...]
>Prisen er jo altid en faktor - især fordi det er i omegnen af 200 porte der

Du skal nok have en switchløsning som f.eks.:

http://www.hp.com/rnd/products/switches/index.htm

>som virker? <<

Priserne synes jeg er rimelige. Der hvor jeg går til daglig, har vi godt
3000 porte i brug fordelt på mange lokationer.

>Jeg ser gerne at elle porte er switchede 10/100 og at vi putter blandet 100
>Mbit og 1 Gbps på fiberne til serverrummet (alt efter behovet i den enkelte
>bygning). Og snmp er en fordel til overvågning.

Den mulighed forefindes.

Men som Jens Fallesen skriver, så hør dig for hos de større
netværksfirmaer.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Arne Keller

Dato : 17-09-01 20:41

On Mon, 17 Sep 2001 16:18:38 +0200, "Stefan Andersen" <s@uha.dk>
wrote:

> [...]
>checket med måleudstyr og skulle virke fint indenfor en acceptabel dæmpning.

Hvad siger de måleresultater du har fået ?
Hvilken type fiberkabel er der tale om ?
Hvor lange er de ?

> [...]
>Planet switch med fiberkort som kan manages. Den er vi glade for - for ting
>der bliver sat i den direkte virker fint med hastigheden.

Jeg syntes du skal ofre de penge det koster at finde problemet,
istedet for planløst udskifte udstyr.
Alt ofte er der udskiftet dele i et netværk uden resultat.

Som jeg hører det kan det være:
- problemer med dine kobberkabler.
- Problemer med dine fiberkabler
- Problemer med hastigheder/duplex
- Problemer med udstyret
- Problemer med klienterne
- eller hvad som helst andet ........

Ring til et seriøst firma som kan fejlfinde både på din kabling of på
dit udstyr.

> [...]
>Prisen er jo altid en faktor - især fordi det er i omegnen af 200 porte der

Hvem som helst af de store:
Cisco, Nortel, HP, Avaya.
Evt 3Com, Extreme m.m.
Se evt den udemærkede liste over leverandører på www.Net-Faq.dk

>Cicsco alt muligt moderne switche der allesammen kan manages ville være rart
>(hvem siger mrtg på alle porte? nånej

Efter min mening skal man gå efter management på alle porte, fremtiden
bringer uden tvivl mere brug af internet på hotelværelser, så QOS m.m.
kan være interessant.

>som virker? <<

Se på det som en investering i dit hotel og betal hvad fornuftig
kvalitet koster.

>Jeg ser gerne at elle porte er switchede 10/100 og at vi putter blandet 100
>Mbit og 1 Gbps på fiberne til serverrummet (alt efter behovet i den enkelte
>bygning). Og snmp er en fordel til overvågning.

10/100 til brugeren og 1Gbps i backbone er helt normalt på moderne
switche. Husk at kontrolere at din fiberkabling kan anvendes til
dette, lad evt installatøren selv kontrolere inden tilbud.

>Kravet er jo 7/24 så det nytter ikke med ting der skal tændes og slukkes en
>gang i døgnet eller som bare falder ud i korte perioder.

Jamen svaret er igen: køb kvalitet, her kan der garanteres op til
99.999 % oppetid, hvis man er villig til at betale prisen.

>På forhånd tak Jeg finder en flaske vin hvis der kommer et knaldgodt råd
>til et produkt/løsning som rent faktisk virker.

Det kan blive dyrt i vin
Jeg er sikker på at alle som giver råd syntes at det er kanongodt.

En lille kommentar skal du have med på vejen:
Jeg bruger hoteller en del i min hverdag og er efterhånden begyndt at
foretrække hoteller med internetadgang, men det er vigtigt at adgangen
kan ske med min egen PC og uden alt for mange begrænsninger i NAT
routere eller firewalls.
Jeg har også boet på hoteller som kræver et ekstra, forholdsvis stort
beløb for at anvende internet, her vælger jeg at bruge min
mobiltelefon.
Så jeg ser internet som noget der skal være på værelset, men som får
mig til at bruge hotellet igen og igen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 18-09-01 12:03

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
> On Mon, 17 Sep 2001 16:18:38 +0200, "Stefan Andersen" <s@uha.dk>
> wrote:
[snip den oprindelige diskussion]

> [...]
> mobiltelefon.
> Så jeg ser internet som noget der skal være på værelset, men som får

Så skal du også til at gå på Starbucks og drikke kaffe:
http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3454449

--

Stig Meyer Jensen
stig@smj.dk

Fra : Stefan Andersen

Dato : 18-09-01 18:22

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
> Hvad siger de måleresultater du har fået ?
Det er ved at være et årstid siden vi fik checket kablerne og de var
indenfor grænseværdierne for db dæmpning. Kan min hjerne ha ret i at huske 3
db dæmpning?

> Hvilken type fiberkabel er der tale om ?
multimode

> Hvor lange er de ?
100-400 meter

> Jeg syntes du skal ofre de penge det koster at finde problemet,
> istedet for planløst udskifte udstyr.
> Alt ofte er der udskiftet dele i et netværk uden resultat.
Ikke helt - det er jo efterhånden ret usikkert at basere det hele på hubs.
Både hastigheden og muligheden for packet sniffing. Og desuden har de ikke
VLAN.

Vlan vil jo vinde frem når det blive mere og mere udbredt for kunderne at
bruge deres bærbare på lokal nettet.

> - problemer med dine kobberkabler.
Alle kabler blev ved installation kvallitets målt til 5E af leverandøren -
at det kun er deres ord for det er jo noget andet.

> - Problemer med dine fiberkabler
Der er nogle rådne stykker af dem der ikke er lavet ordentligt - de er ikke
i brug (heldigvis havde den "dygtige" elektrikker trukket 6 par til hver
krydsfelt.. Nu er der byttet rundt på alle kabler så der er mindst 1 eller 2
par til hver sted der virker

> - Problemer med hastigheder/duplex
Er der styr på generelt.. Opdagede idag to nt4'er der stod til fullduplex på
en hub (som kører half)
Men ellers er der styr på det alle de steder vi kan manage (den ene switch)

> - Problemer med udstyret
Der er byttet rundt på alle dlinks hubs i en uendelighed efterhånden så "dem
der virker bedst" er i brug..

> Efter min mening skal man gå efter management på alle porte, fremtiden
> bringer uden tvivl mere brug af internet på hotelværelser, så QOS m.m.
> kan være interessant.
Meget. Især fordi det "koster" jo for kunder at købe adgangen så f.eks. en
lock af porte kunne være smart med nogle scriptning fra koncept
styringssystemet.

> Se på det som en investering i dit hotel og betal hvad fornuftig
> kvalitet koster.
Ikke mit Ikke mine penge.. men prisbevidst er man jo altid..

> Det kan blive dyrt i vin
> Jeg er sikker på at alle som giver råd syntes at det er kanongodt.
Det er godt de har en god vinkælder

> [...]
> foretrække hoteller med internetadgang, men det er vigtigt at adgangen
> kan ske med min egen PC og uden alt for mange begrænsninger i NAT
Som standard er der alm. nat'ing uden det store.. Ingen spærrede porte..
Som tillæg kan man "leje" en direkte forbindelse med en "ægte" ip adresse.

> Så jeg ser internet som noget der skal være på værelset, men som får
> mig til at bruge hotellet igen og igen.
Som lidt spinoff af den effekt overvejer vi tyndeklienter på alle værelser -
som kan lejes for 60 kr i døgnet. Men ikke ngoet fast.. Der er flere
løsningsmuligheder på det. Det kan også blive et standard AirLan 11 Mbit på
hele området.. Hvem ved.. Jeg ved engang i næste måned

Mvh

Stefan

Fra : Arne Keller

Dato : 25-09-01 20:24

On Tue, 18 Sep 2001 19:22:12 +0200, "Stefan Andersen" <s@uha.dk>
wrote:

> [...]
>Det er ved at være et årstid siden vi fik checket kablerne og de var
>indenfor grænseværdierne for db dæmpning. Kan min hjerne ha ret i at huske 3

Forhåbentlig ikke, normalt er en connector på ca 0,5 db så 1,5 er nok
fornuftigt.
Så vidt jeg husker er powerbudget for 1 GEthernet ca 2,5 db.

>multimode

>100-400 meter

Du skal vide at du kan få problemer med 1 GEthernet på længder over
275m.

> [...]
>VLAN.
>
>Vlan vil jo vinde frem når det blive mere og mere udbredt for kunderne at

Det er da helt klart en fornuftig mulighed.

>Alle kabler blev ved installation kvallitets målt til 5E af leverandøren -
>at det kun er deres ord for det er jo noget andet.

Så burde det være OK.

> [...]
>krydsfelt.. Nu er der byttet rundt på alle kabler så der er mindst 1 eller 2

Lyder også fornuftigt.

>Er der styr på generelt.. Opdagede idag to nt4'er der stod til fullduplex på
>en hub (som kører half)
>Men ellers er der styr på det alle de steder vi kan manage (den ene switch)

Hmm.

>Der er byttet rundt på alle dlinks hubs i en uendelighed efterhånden så "dem
>der virker bedst" er i brug..

Hmm

Jeg opfatter det stadigt som om du ikke ved præcist hvad det er som
giver dig problemer.
Brug alle kræfter på at finde fejlen før du udskifter noget som helst.
Det viser sig ofte at problemer findes andre steder end ventet.

>rart

>Meget. Især fordi det "koster" jo for kunder at købe adgangen så f.eks. en
>lock af porte kunne være smart med nogle scriptning fra koncept
>styringssystemet.

Ja.

>Ikke mit Ikke mine penge.. men prisbevidst er man jo altid..

Jamen det skal man jo være

> [...]
>løsningsmuligheder på det. Det kan også blive et standard AirLan 11 Mbit på
>hele området.. Hvem ved.. Jeg ved engang i næste måned

Her bør du overveje sikkerheden.

Fra : alwresuihalert

Dato : 18-09-01 22:53

snip
> [...]
fremtiden
> kommer der 80-90 tynde klienter til gæsterne.

Måske passer
dk.edb.netvaerk.stort
bedre?