Pinto købes
Fra : Julie

Dato : 16-01-01 13:00

Jeg søger en Pinto, den skal være mellem 150 - 165 cm ca., mellem 5 - 9 år,
være trafik sikker , skal kunne være egnet til western.
Den må max koste 10.000

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 11:18

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-01-01 11:18

"Jannie Sørensen" <jannie.s@get2net.dk> wrote:

>Tror ikke du får en Pinto til den pris *SSS*
>
>For det første så er Pintoer ikke billige heste og hvis man kan finde en på
>omkring 165 cm. i stang, så skal du vidst lægge RET så meget til i prisen

Købte selv en Pinto i December 2000. Var 4 år gammel, 155cm., ikke
tilredet, kunne intet, ret nervøs, ikke trafikvant. Pris Kr. 9.000

Så... ...jeg tror også at med de krav du stiller kan det blive svært
hvis du kun har Kr. 10.000 til rådighed. Ellers gør som jeg og gør et
stort arbejde med en billigere udgave. Gå til www.horsemanskip.dk og
køb bogen "Fra rytter til hest" samt video og gå så igang med
arbejdet. Jeg har på knap en måned nået STORE fremskridt men min
Pinto. Den er nu rolig og tillidsfuld, reagerer ikke mere voldsomt på
biler. Har redet på den uden saddel med stor success. Har redet MED
saddel (30 sek.) uden success. Men det kommer snart.

Vil du prøve ham, så gå til min hjemmeside og klik på "Heste" og
derefter på "Lånehest".

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : N/A

Dato : 20-01-01 18:53

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 20-01-01 18:53

"Jannie Sørensen" <jannie.s@get2net.dk> wrote:

>Jeg går ud fra at det er Ramses du mener?

Rigtigt...!

>Jeg kan se, at du beskriver ham som en Pinto-Araber, ergo er han ikke "ægte"

Forkert...!
Registreret i Dansk Pintoforening: 9603504 DK Pinto
Efter "Indiana Jones" og "Dixie" som skulle være kendt af enhver
indenfor "Pinto". Kan man så *være* mere "ægte" Pinto?

>Jeg tænker mere på, at hende der søger en Pinto ikke skriver noget om, at
>det skal være en Pinto med stamtavle, eller "bare" en broget hest (som de
>fleste forbinder med en Pinto, kan dog se at din ikke er broget!).

Rigtigt...! Ramses er så minimal broget som man kan være, men der ER
altså en "rigtig" pinto.

Hvad der er en "rigtig" Pinto er lidt mere udflydende end hos andre
racer. Faktisk kan enhver hest der opfylder visse krav optages som en
Pinto. Se på www.pinto.dk hvor betingelserne er nævnt. Blandt andet
selvfølgelig farven. Ellers er selvfølgelig bare det at være født af
Pinto forældre nok til at blive optaget. I Ramses tilfælde er farven
så ikke så broget som man kunne ønske, men han er Pinto alligevel. Min
egen mor er også utrolig køn, hvilket ikke kan siges om mig, men jeg
har alligevel fødselsattest som menneske. [biggrin]

Visse heste accepteres ikke idet de er SÅ specielle at de falder langt
uden for "rammerne". Citat fra Pintoforeningen's hjemmeside:

"Pga. type, farve eller gangarter afvises følgende afstamninger:
Knabstrupper - Appaloosa - Islænder - Fjordheste - Jyder - Friesere -
Belgiere - Shire"

Dette er jo selvfølgeligt. Hvad er f.eks. en Nordbagge i
"pinto-farver"? Eller en Belgier? Intet af begge dele!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com