Brun belægning i pumpen
Fra : Søren Solhøj

Dato : 16-09-01 09:35

Jeg er nybegynder med akvarie, og en ting (af mange) der undre
mig er, at der kommer sådan en brun belægning inde i pumpen. Der
er selvfølgelig ve filteret, men også ved propellen i pumpehuset. Det
er så meget at jeg må en gang om ugen rense hele pumpen med
en tandbørste.

Hvad er det? Hvad kan man gøre for at undgå det? Eller er det bare
helt normalt

Søren Solhøj

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 16-09-01 11:46

"Søren Solhøj" <Soeren@fjerndette.solhoej.dk> wrote in message
> [...]
> en tandbørste.
>
> Hvad er det? Hvad kan man gøre for at undgå det? Eller er det bare

Hej Søren.
Det er helt normalt, og du skal bare være glad for at det går i pumpen. Det
fiskenes skidt som ender der, og det er jo derfor vi har pumperne, så vandet
ikke bliver forurenset......
Du kan bare rense i vej, men ikke rens det hele ud hver uge, for der lever
en bakteriekultur i filteret som er nødvendig for at du skal have et sundt
akvarie. JEg er ikke lige god til alle de videnskabelige deler af
akvariesammensætningen, så jeg kan ikke lige give dig en forklaring på
sammensætningen af bakterier......
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 16-09-01 14:08

> mig er, at der kommer sådan en brun belægning inde i pumpen. Der
> er selvfølgelig ve filteret, men også ved propellen i pumpehuset. Det

Det er helt normalt, og det er bakterier og alger. Bakterierne hjælper
til med at nedbryde affaldstofferne, algerne er bare irriterende, og
stopper gerne slanger til, hvis man har sådan nogen. Pumpen bør kun
renses når det ser ud til at kunne hæmme udstrømningen. for svampene
gælder det samme.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark