Slanger!
Fra : Tom Manczak

Dato : 15-09-01 21:12

Hej alle.

Jeg har en fluval 403, en ganske glimrende pumpe. Dog larmer den, så jeg
har sat den i et andet værelse med nogle lange slanger. Slangerne har
været i brug i ca. ½ år, pumpen er stadig næsten helt ren efter 3 mdr.
kørsel. MEN slangerne er åbentbart slammet så meget til af noget brunt
som kommer ud i klumper, når vandretningen vendes. Efter at have mærket
konsistensen, må jeg sige at det muligvis godt kan hæmme
gennemstrømningen i slangerne. Og ja, vandet kører vel 50-60 % af en
normal ren slange. Slangen er en klar "hvid", kan det være årsagen? Jeg
har nemlig undret mig over hvorfor eheims slanger er grønne? At føre en
flaskerenser gennem slangen er en møgsommelig løsning, da slangerne er 4
meter lange. Any help?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : ole larsen

Dato : 15-09-01 21:15

Tom Manczak skrev i meddelelsen
<3AOo7.12242$9V5.540813@news000.worldonline.dk>...
> [...]
>har nemlig undret mig over hvorfor eheims slanger er grønne? At føre en
>flaskerenser gennem slangen er en møgsommelig løsning, da slangerne er 4

Det med de grønne<>hvide er vist ikke kun et spørgsmål om
lysindtrængen(alger) men også noget men frigivelsen af et eller andet
giftstof, har jeg engang læst.

En snor med en møtrik ( eller andet lidt tungt) i hældes igennem slangen. I
den anden ende af snoren sidder børsten, voila. Eller et langt stykke
ståltråd. Eller sæt slangen på hanen (i badeværelset) og luk helt op.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-09-01 22:53

> Det med de grønne<>hvide er vist ikke kun et spørgsmål om
> lysindtrængen(alger) men også noget men frigivelsen af et eller andet
> giftstof, har jeg engang læst.

Altså at de klare slanger skulle frigøre noget gift? de er ellers købt i
en akvariebutik

> [...]
> den anden ende af snoren sidder børsten, voila. Eller et langt stykke
> ståltråd. Eller sæt slangen på hanen (i badeværelset) og luk helt op.

Tak for svaret! Jeg har nu prøvet at sætte en powerhead 1200 L/t til
slangerne og det virker. Men er disse alger et almindeligt problem?

Fra : ole larsen

Dato : 15-09-01 23:22

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...
>Altså at de klare slanger skulle frigøre noget gift? de er ellers købt i
>en akvariebutik
>Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
>ICQ 110297734

Det bekymrer ikke mig det fjerneste ( tror ikke på det, at de skulle være
giftige, men jeg læste det engang og normalt kan jeg huske hvor, men ikke
her)

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-09-01 23:51

> [...]
være
> giftige, men jeg læste det engang og normalt kan jeg huske hvor, men

mine fisk er ikke døde endnu

Fra : ole larsen

Dato : 15-09-01 23:25

> [...]
>Tak for svaret! Jeg har nu prøvet at sætte en powerhead 1200 L/t til
>slangerne og det virker. Men er disse alger et almindeligt problem?

Tror jeg nok - jo længere slanger - jo større problem?

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-09-01 23:51

> Tror jeg nok - jo længere slanger - jo større problem?

måske...