Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Amatør postkortfotograf søger anerkendelse~
Fra : Christian Hvid

Dato : 15-09-01 00:11

Fra : PJ

Dato : 15-09-01 10:04

Hej Christian!
Der er vel bare det at sige - det er en masse TILFÆLDIGE skud - gode, mindre
gode og dårlige. Formatet er vel ikke det mest trad. - du har vel set et
postkort også de utrad.. Dit arbejde virker på mig mere som kvantitet og
ikke kvalitet. Du bad selv om det - og fik det.
Bedste hilsener
PJ

Fra : Christian Hvid

Dato : 16-09-01 14:31

"PJ" <pj@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> postkort også de utrad.. Dit arbejde virker på mig mere som kvantitet og
> ikke kvalitet. Du bad selv om det - og fik det.

Ja, det er en tilfældig samling, som det klart ville hjælpe af at sortere.

Hvis du betragter samlingen som en samling af individuelle billeder, kunne
du så være lidt mere konkret i din kritik?

-- Christian

Fra : emj

Dato : 16-09-01 14:44

Christian Hvid skrev i <3ba4a9aa$0$4795$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:

>Hvis du betragter samlingen som en samling af individuelle billeder, kunne
>du så være lidt mere konkret i din kritik?

F.eks.
http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/ireland/inishmore1.jpg
Vil vinde en hel del, hvis du skar godt og vel den øverste halvdel af
himmelen væk.
Hilsen emj

Fra : Henrik Boegh

Dato : 16-09-01 19:58

emj told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> F.eks.
> http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/ireland/inishmore1.jpg
> Vil vinde en hel del, hvis du skar godt og vel den øverste halvdel af
> himmelen væk.

Jeg fik en gang at vide at man bør få skellet mellem himmel og jord/hav
placeret ~ 1/3 nede fra billedets øverste kant når man tager den slags
landskabsbilleder. I 9 ud af 10 tilfælde virker det IMO.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Christian Hvid

Dato : 17-09-01 21:13

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> F.eks.
> http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/ireland/inishmore1.jpg
> Vil vinde en hel del, hvis du skar godt og vel den øverste halvdel af
> himmelen væk.

Ok, jeg har siddet og eksperimenteret - og det kan godt være at du har ret.
Men sådan som horisonten er nu er den vel placeret i det gyldne snit (ad den
lodrette akse)?

-- Christian

Fra : emj

Dato : 17-09-01 21:53

Christian Hvid skrev i <3ba6598a$0$4789$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:

>Ok, jeg har siddet og eksperimenteret - og det kan godt være at du har ret.
>Men sådan som horisonten er nu er den vel placeret i det gyldne snit (ad den
>lodrette akse)?

Det kan jeg ikke rigtig se. Jeg synes bestemt, at der er alt for meget
himmel.

Du har også et billede, du kalder landskab.
Det vil jeg bestemt også skære helt anderledes.
Her vil jeg fjerne både top og bund og skære et midterstykke ud
Sådan ca skære 219 pixels af både foroven og forneden.
Hilsen emj

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 15-09-01 10:10

"Christian Hvid" <chvid@daimidotau.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
>
> hvad synes I om mine fotografier:

Der er pæn dybde i

http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/ireland/inishmore1.jpg

Hvilket udstyr bruger du?

Fra : Christian Hvid

Dato : 16-09-01 14:31

"Jacob W. Jensen" <jensen@SLETjacobwaage.dk> skrev i en meddelelse
> "Christian Hvid" <chvid@daimidotau.dk> skrev i en meddelelse

> Der er pæn dybde i
>
> http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/ireland/inishmore1.jpg
>
> Hvilket udstyr bruger du?

Et Pentax MZ-50 med standard zoom, polfilter og en lidt for dårlig scanner.

Fra : emj

Dato : 15-09-01 10:46

Christian Hvid skrev i <3ba28ea2$0$4793$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:

>Iøvrigt - er formatet ok eller er de for store?

De store billeder er alt for udpinte. For kraftig komprimeret.
Hvis du har klikbare thumber, som på kinabillederne, så bestemmer folk
jo selv, om de vil se en stor udgave og jeg bliver i alle tilfælde
skuffet, når jeg så får vist et groft mishandlet billede på 30 kb
eller mindre.
De fleste billeder er faktisk ret så mishandlede.
Hilsen emj

Fra : Christian Hvid

Dato : 17-09-01 21:13

> De store billeder er alt for udpinte. For kraftig komprimeret.

Hvad mener du? For kraftig JPEG kompression?

-- Christian

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 15-09-01 16:45

Christian Hvid <chvid@daimidotau.dk> wrote:

> Hej gruppe,
>
> hvad synes I om mine fotografier:
>
> http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/ireland/index.html
> http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/various1/index.html
> http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/various2/index.html
> http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/night1/index.html
>
> eller
>
> http://www.daimi.au.dk/~chvid/china/index.html
>
> Iøvrigt - er formatet ok eller er de for store?

Dine billeder er for uskarpe, og din lyssætning er heller ikke i orden.
Prøv at arbejde mere med solen i ryggen istedet for dine mange
modlysbilleder. Huskereglen om det gyldne snit, vil heller ikke skade
dine kompositioner.

Thomas Bach

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 15-09-01 17:14

"Thomas Bach Piekut" <Piekut@xxxmail.dk> skrev i en meddelelse
Huskereglen om det gyldne snit, vil heller ikke skade
> dine kompositioner.

Hej

fortæl mig lige den huskeregel (seriøst, jeg vil gerne vide det )

Mvh
brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-09-01 18:09

"Brian Kristiansen" <briank@superbruger.xx(dk)> wrote in message news:9nvv3o$13af$1@news.cybercity.dk...

> fortæl mig lige den huskeregel (seriøst, jeg vil gerne vide det )

Prøv dog en søgning på f.eks. www.google.com først!

mvh
Jan

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 15-09-01 18:42

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse

> Prøv dog en søgning på f.eks. www.google.com først!

Hej

HELT ærligt hvad skulle jeg søge på "Huskereglen om det gyldne snit" ?

http://www.google.com/search?q=Huskereglen+om+det+gyldne+snit&btnG=Google-s%
F8gning&hl=da&lr=

Det kom der ikke det store resultat ud af !

Eller hvad med "gyldne snit"
http://www.google.com/search?num=30&hl=da&newwindow=1&q=gyldne+snit&btnG=Goo
gle-s%F8gning&lr=

Der fik jeg en matematiskberegning:
http://home3.inet.tele.dk/pmh/Tema/gylden.htm

Hvis du har en dårlig dag så er en newsgruppe nok IKKE lige det rigtige sted
at befinde sig !

Selv tak for din formidable hjælp !

Mvh

brian

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 17-09-01 04:16

"Brian Kristiansen" <briank@superbruger.xx(dk)> skrev i en meddelelse

> Der fik jeg en matematiskberegning:
> http://home3.inet.tele.dk/pmh/Tema/gylden.htm

Den er fin! Ideen er at lægge hovedmotiver/linjer/tyngde i "P" - det kan
være såvel horisontalt som vertikalt... Prøv det

Mvh.
Anders

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 15-09-01 18:15

> [...]

> Hej
>
> fortæl mig lige den huskeregel (seriøst, jeg vil gerne vide det )

Modsat Jan Boeg vil jeg selvfølgelig gerne fortælle dig om det gyldne
snit.
Reglen siger at det er godt at placere hovedmotivet 1/3 fra bund eller
top og 1/3 fra kanten.
Horisonten bør også placeres 1/3 fra toppen eller 1/3 fra bunden.

Thomas

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 15-09-01 18:44

> [...]
> top og 1/3 fra kanten.
> Horisonten bør også placeres 1/3 fra toppen eller 1/3 fra bunden.

Hej Thomas

Takker

Ikke fordi jeg blev så meget klogere af det (men jeg er altså også meget ny
i det med at fotografere ) (Lidt forstod jeg meeeennnnn alligevel)

Har du et godt eksempel (1 billede eller 2) som du kan emaile ?

Mvh
brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-09-01 09:47

"Thomas Bach Piekut" <Piekut@xxxmail.dk> wrote in message news:1ezsino.1xqhece1k8wco9N%Piekut@xxxmail.dk...

> [...]
> top og 1/3 fra kanten.
> Horisonten bør også placeres 1/3 fra toppen eller 1/3 fra bunden.

Hvilket så intet har med det gyldne snit at gøre. Det kan da godt være det giver bedre billeder, men det gør det ikke mere rigtigt.

Jeg vil dog ikke undlade at gøre opmærksom på at en søgning på 'gyldne snit' på google, Danske sider giver et link (det fjerde) hvor
flg. står at læse:
"Tommelfingerreglen for det gyldne snits forholdstal er 3:5 eller 5:8 eller 8:13 eller 13:21"

Men selvfølgeligt er der meget, der er godt nok - man kunne også bare sige at alt skal placeres lidt fra midten af begge billedets
dimensioner. Det giver også bedre billeder - men har stadigvæk ikke noget med det gyldne snit at gøre.

Men min pointe var ikke at være grov, men at hjælpe en smule forståelse frem. Havde man ofret bare 5 minutter på søgning og læsning
ville man også kunne blive klogere - det andet link 'FIBONACCI og Det Gyldne Snit' er faktisk en glimrende lille artikel, der kan
være til inspiration for enhver, der arbejder med billeder akkurat ligesom det tredie link 'Per Nørgård - Det gyldne snit', der er
en hel webside om emnet. Så når Brian var kommet ned til fjerde link, hvor den af ham eftersøgte huskeregel var placeret, var der en
rimelig chance for at han havde erhvervet sig en bredere forståelse end blot en tumpet huskeregel.

mvh
Jan
- der tror at det er mere værdifuldt at forstå end at huske!

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-09-01 15:54

http://www.kulturnet.dk/noergaard/da/strukturer/gyldne/gyldne.html

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Christian Hvid

Dato : 16-09-01 14:31

> [...]
> Prøv at arbejde mere med solen i ryggen istedet for dine mange
> modlysbilleder. Huskereglen om det gyldne snit, vil heller ikke skade

Jeg kan godt lide modlysbilleder.

Kunne du være mere konkret? Jeg kender godt "det gyldne snit", men kan du
nævne et billede, der kunne vinde ved at blive "mindet om det gyldne snit"?

Hvordan er lyssætningen ikke i orden? (Mener du blot at der er
modlysbilleder?)

-- Christian

Fra : Pia

Dato : 16-09-01 15:30

de af dine billeder jeg kiggede på var ret mørke og uden detaljer, blot
noget vand, himmel og nogen sorte klatter af terræn. Det er muligvis din
scanner. Men typisk det der sker ved modlysbilleder, hvor man måler på en
meget lys himmel og derfor får undereksponeret filmen.

Jeg syntes heller ikke der var nogen vildt spændende kompositioner/farver
eller andet der ville få mig til at vælge dit postkort i kiosken og sende
hjem til familien.

:Pia

Fra : Christian Hvid

Dato : 17-09-01 21:13

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> scanner. Men typisk det der sker ved modlysbilleder, hvor man måler på en
> meget lys himmel og derfor får undereksponeret filmen.

Ok, jeg gjorde billeder mørkere ved at ændre "gamma", før jeg lagde dem på
nettet. Jeg ved ikke hvad standarden er for hvor mørke fotografier skal
være. Er de to fotos på
http://www.daimi.au.dk/~chvid/photos/various2/index.html for mørke?

> Jeg syntes heller ikke der var nogen vildt spændende kompositioner/farver
> eller andet der ville få mig til at vælge dit postkort i kiosken og sende
> hjem til familien.

Det med postkortfotografi var ment som en vittighed. Det er meste er jo
landskaber, og der er ingen portrætter (men du får dem gratis alligevel

-- Christian

Fra : Pia

Dato : 18-09-01 07:28

for mørke - ja, jeg synes ikke der er nogen mening med at fjerne eventuelle
detaljer fra skyggepartier ved at gøre al beplantning til mørke klatter. Der
er heller ikke meget spræl på farverne. Det nederste er jo lidt anderledes,
fordi det er en silhouet.

:Pia

Fra : Roine Karlsson

Dato : 16-09-01 17:04

Hej

Här finns en pedagogosk beskrivning av The golden mean:

http://www.photozone.de/

Välj Basic Techniques en bit ner på sidan.

Roine