Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Byens største spejl
Fra : Jan Lauenborg

Dato : 14-09-01 23:27

Byens største spejl, spejler byens største bygning...

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=876

Med venlig hilsen

Jan Lauenborg

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-09-01 08:09

Jan Lauenborg <jan.lauenborg@mail.dk> skrev i en
> Byens største spejl, spejler byens største bygning...

Hej Jan

Jeg var sikker på at det ville være et billede, hvor vandoverfladen på
en sø, i en havn eller lignende blev brugt som spejl - så jeg blev
overrasket - men også lidt skuffet Men motivet er velvalgt og
spændende - vand er bare et større spejl.

Idéen er imo god - men endnu tættere beskæring og mere "føren idéen ud i
livet" ville gøre billedet bedre imo. Derudover ser billedet, særlig i
bunden, en kende mørk ud - tegn på eksponeringsspillerummet har været
for stort måske.

Endelig ville jeg enten købe et objektiv med perspektivkontrol (think
not eller også prøve at tage en serie billeder af motivet og
eksperimentere med at rette de styrtende linier op i PS eller lignende.
Det ser imo bedre ud at der ikke er styrtende linier.

Mvh

Kim

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 15-09-01 10:42

Hej Kim, jeg har tænkt nogle af de tanker du bringer frem, har bla lavet
versioner med en tættere beskæring, men det er der en række problemer i.
Uden objekter fra den virkelige verden, virker billedet underligt og jeg
følte at jeg var nød det at have en løsere beskæring for ikke at lade
billedet løbe afsted med seeren, de få objekter fra den virkelige verden
fastholder seeren så han ikke mister orienteringen og ganske tydeligt ved
hvad han iagttager.

Et andet problem er de skæve linier, ved en tættere beskæring bliver de
skæve linier mere udtalt ikke alene i forkanten men også bag til.

Jeg har også forsøgt at beskære lidt i bunden, men igen holder jeg mest af
at folk trods alt kan se en sammenhæng mellem den spejlede og den virkelige
verden.

Det er et svært billede både at tage og beskære, måske prøver jeg at finde
en anden vinkel på det, med færre skæve linier.

Læg i øvrigt mærke til at loftlyset er tændt på den øverste etage på
højhuset i spejlbilledet.

Mvh Jan

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-09-01 13:14

Jan Lauenborg <jan.lauenborg@mail.dk> skrev i en
SNIP
> Et andet problem er de skæve linier, ved en tættere beskæring bliver
de
> skæve linier mere udtalt ikke alene i forkanten men også bag til.

Hej Jan

Der er forskel på skæve linier og styrtende linier. Skæve linier er OK -
men styrtende linier er en slags perspektivforvrængning som kan undgås
med dyre specielobjektiver eller i PS.

> [...]
mest af
> at folk trods alt kan se en sammenhæng mellem den spejlede og den

Det er helt fint med mig - en anden måde at gøre det på kunne være ved
at lade beskureren se den virkelige verden som et spejlbillede.

Mvh

Kim

Fra : Lars9999

Dato : 15-09-01 08:44

Hvor er huset - Hvilken by?

Lars

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 15-09-01 10:25

Odense universitetshospital, patienthotellet...

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 15-09-01 17:11

"Jan Lauenborg" <jan.lauenborg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Byens største spejl, spejler byens største bygning...
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=876

Hej

øhhh, den side virker ikke hos mig ????

Mvh