Hestehandel.....returnering?!
Fra : Bettina Vestergaard ~

Dato : 25-11-00 21:27

Hejsa...

Jeg er kommet i et ret penibel situation, som jeg håber nogen vil kunne
hjælpe mig med.
Pr. 15/10 (Betalt 1/11) købte jeg en ny hest. Annonceteksten beskrev en
"Familie- og Børnehest...", der kunne rides af alle. Lige hvad jeg er på
jagt efter, da jeg pga af en rideulykke for et års tid siden, har problemer
med min nakke. Jeg tager ud og prøver ham, og finder ud af at det skal være
den hest jeg skal have. Han er ung og skal lige finpudses lidt mere, så det
aftales at hesten bliver i yderligere en måned hos sælgeren. Sælgeren, altså
den person jeg handler med, har hesten i kommision, og har haft den stående
i godt et år, da den oprindeligt kom for at blive tilredet. Senere bad
ejerne så berideren om at sælge hesten for dem...altså en kommissionsaftale.
I den måned hun har hesten for mig, prøver jeg ham igen - og alt er godt.
Ingen problemer, og jeg glæder mig til at få ham hjem.

Fredag d. 17/11 kommer han så hjem til mig. I følge transport manden, er
transporten gået godt, og der var ingen problemer med læsningen. Om lørdagen
er han ude på en kort tur, sammen med een af mine andre heste. Han er lidt
mere urolig end da jeg red ham hos berideren, men ikke noget problem.

Om tirsdagen vil jeg så ride ham alene. Under opsadlingen bliver han urolig,
og da jeg endelig kommer op på ham efter 3 forsøg, sætter han friskt af. På
det tidspunkt troede jeg stadigt at jeg havde kontrol over hesten, men
herfra går det helt galt. Han sætter af i galop op over en skrænt, og om til
folden, hvor de andre heste går. Her styrer han direkte mod hegnet i fuld
fart. I sidste øjeblik lykkes det mig at få ham drejet væk, men på dette
tidspunkt er farten meget høj, og han reagerer ikke på mig, men har taget
biddet fuldstændigt - jeg begynder at mærke panikken. Kort tid efter vender
han brat rundt på bagbenene, slår et par høje bukkespring, hvor jeg må give
fortabt og bliver slynget af. Herefter lunter han roligt over til flokken,
og græsser ved siden af dem udenfor folden. Jeg slog mig ret alvorligt igen,
og måtte på sygehuset et par dage....det har ikke været godt for min nakke.

Nu er jeg ikke ligefrem ivrig efter at beholde ham, for han lever jo slet
ikke op til annonce teksten, eller den hest jeg prøvered inden købet. Derfor
vil jeg gerne returnere ham. Sælgeren - altså hende der har haft hesten i
kommision (altså en forhandler) siger at det ikke er hendes problem, og at
det må være en sag mellem den tidligere ejer og mig, da den tidligere ejer
har hævet min check. Den tidligere ejer vil ikke have noget med sagen at
gøre, da de jo har sat den i kommission, og de vil under ingen
omstændigheder have hesten retur.

Hvad gør jeg nu? Hvad er mine rettigheder og pligter, og har jeg overhovedet
nogle? Kan jeg sende hesten retur? Alternativt.....står jeg så bare med en
hest jeg ikke kan bruge - og det er bare ærgeligt??
Håber nogen kan hjælpe ... og undskyld at indlægget bleev så langt.

Venlig hilsen
Bettina

Fra : Tina

Dato : 25-11-00 22:55

Når du har købt en hest og ikke aftalt andet, så gælder købeloven - altså 1
års returret hvis varen er "defekt". Er der tale om handel mellem 2 private
kan kortere returret aftales, ellers ikke.

Uanset om handelen juridisk set er foregået mellem dig og sælger eller
mellem dig og den, som havde hesten i kommission, så har I ikke aftalt
kortere returret, og dermed har du 1 år.

Næste problem er at bevise, at der er tale om en handelsfejl, og det kan
blive meget svært i sådan en situation. Hvis hesten har tilstrækkelig
respekt for sælger til ikke at løbe hen til de andre, så kan du sikkert ikke
vinde sagen, men prøv at finde en advokat med erfaring i hestesager -
advokaten kan bare starte med at skrive et brev til sælger og se, om de
tager hesten tilbage. Ellers ved jeg ikke om hestens værdi kan bære en
retssag, kan den ikke, er der næsten ingen anden vej end at sælge hesten
igen - hurtigst muligt, og lad være med at ride den for meget, du er
formentlig bange for den nu, og så bliver den kun værre og dermed sværere at
sælge. Ærgerligt for dig.

I øvrigt lyder det som om hesten ikke har respekt for dig, hvilket den måske
har haft for den, der tilred den. Heste er jo flokdyr, og hvis du ikke er i
overrang, har det måske været meget vigtigere for hesten at komme tilbage
til flokken end at høre på dig - det behøver ikke at betyde, at den er "dum"
bare at den ikke anser det for vigtigt at høre efter dig. Det er helt
naturligt, hvis den har syntes, at det var livsnødvendigt at komme tilbage
til flokken, og det SYNES heste jo hvis de er usikre og mangler en leder, at
den skilte sig af med dig, som kom i vejen for "planerne". Om du tør kæmpe
med problemet er jo en anden sag, men det ville sikkert hjælpe gevaldigt på
dyret, hvis den blev redet sammen med andre heste, helst i ridehus, hvis det
er muligt.
Bettina Vestergaard Madsen <Bettina@vejle-hundesalon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8vp71p$gvh$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-11-00 09:49

> [...]
>igen - hurtigst muligt, og lad være med at ride den for meget, du er
>formentlig bange for den nu, og så bliver den kun værre og dermed sværere at

En advokat lyder som en god ide.

> [...]
>dyret, hvis den blev redet sammen med andre heste, helst i ridehus, hvis det

Har du overvejet om sadler/hovedtoej laa korrekt og de ikke havde skader
der gjorde ondt paa hesten ??

ion++

Fra : Tanja Bromley

Dato : 26-11-00 12:24

Hej!

Ak ja, jeg kan råde dig - udfra bitter erfaring:
Først skal jeg vide, om der er udfærdiget en købskontrakt, og om den er
udfærdiget mellem dig og ejeren, eller dig og personen der havde hesten i
kommission ???
Det er en svær sag du er havnet i - lad mig slå det fast ! Det er DIG der
skal bevise (evt. i retten, hvis sagen kører så langt ud), at hesten har
vist sig behæftet med fejl. Problemet er så, at ejeren til enhver tid nok
vil påstå, at det er gået galt, fordi du simpelthen ikke rider godt nok.
Han/hun vil slå på, at selvom der stod i annoncen, at hesten var nok så
rolig, så kræver det altid nogle færdigheder at ride en hest - færdigheder
han/hun vil påstå, at du ikke besidder. Så det kan hurtigt udarte sig til
påstand mod påstand, medmindre du kan bevise (med vidner f.eks.) at du er en
udmærket rytter.
Der er et års "returret" ved et hestekøb nu hvor Husdyrvoldgiften er
bortfaldet, MEN jo længere tid der går, før du reagerer (med advokat på
sagen), jo sværere bliver bevisførelsen for dig ! Få fat i en advokat
hurtigst muligt, men vær opmærksom under hele sagsforløbet - advokater er
ofte nogle skvat-aber !!!
Jeg har selv stået i en situation som din. Plagen, jeg købte, viste sig at
være totalt umedgørlig - man kunne ikke røre den andet end på halsen og i
hovedet, og løfte ben kunne der slet ikke være tale om, for så sparkede den
som en sindssyg. Jeg var for sent ude dengang - jeg hendvendte mig først
til Husdyrvoldgiften efter et par måneder (dengang var fristen 3 måneder),
og så var der intet at gøre - JEG hang på bæstet
Så altså; du skal være hurtig på aftrækkeren ... første skridt er altid at
sende et anbefalet brev til sælger, hvori du gør krav på ophævelse af købet
..... og så skal du være klar over, at sælger kan finde på de værste løgne og
krumspring, for at undgå at få hesten retur ! Som eksempel kan nævnes, at
jeg i forbindelse med sagen om den før omtalte plag, blev beskyldt for at
ha' banket hesten sønder og sammen, så den derved var blevet bange for mig
..... jeg blev dybt chokeret og protesterede vildt, men det er jo faktisk en
påstand man ikke umiddelbart kan tilbagevise, hvor tragisk det end lyder !!
Så gå allerede nu ud og snak med folk, der kunne tænkes at ville vidne for
dig. Det vil være rigtig godt, hvis du kan få en anden til at prøveride
hesten, og derefter vidne om dens opførsel ... osv, osv - tænk kreativt
.... det gør sælger !!!!
Jeg har sikkert glemt en masse detaljer nu, men du er meget velkommen til at
kontakte mig, hvis der er mere du vil vide !

Mvh. og pøj-pøj fra Tanja B

"Bettina Vestergaard Madsen" <Bettina@vejle-hundesalon.dk> skrev i en
meddelelse news:8vp71p$gvh$1@news.cybercity.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-11-00 12:25

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse news:8vqrl2$2r6$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> påstand mod påstand, medmindre du kan bevise (med vidner f.eks.) at du er en

Da ikke når der står i annoncen at den ville egne sig til elev eller handicap hest

> Så altså; du skal være hurtig på aftrækkeren ... første skridt er altid at
> sende et anbefalet brev til sælger, hvori du gør krav på ophævelse af købet

Jnf. købelovens $42

> dig. Det vil være rigtig godt, hvis du kan få en anden til at prøveride
> hesten, og derefter vidne om dens opførsel

Helst en uafhængig.

Morten Fruergaard
'95 Nissan Patrol 2,8 GR TD ikke længere til salg
'00 Beach Buggy sælges. Ring på tlf. 21230025