Fisk hoppede ud af akvariet???
Fra : Henrik Schwarz

Dato : 14-09-01 06:22

Min Platy(kan ikke lige huske fornavn)sprang i nat ud af mit akvarium. Jeg
så det desværre ikke, så den var død men hvorfor gør den det?? Den havde
dagen havt hvid sytrådsagtig afføring. Så det tyder på stress...Men hoppe ud
over!!!!
Hvis det er stress hvad kan jeg gøre for at forebygge stress næstegang??

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 14-09-01 22:23

Fjern kilden til stress, du må jo have en ide om hvorfor du selv tror det er
stress ?

Ellers skal du bare have glas over dit akvarium, så falder fisken sikkert
tilbage i vandet, og du undgår stor fordampning af vandet fra de akvarium.

Men den kan vel også bare være jagtet af en anden fisk, eller hvad du nu har
i dit akvarium.

Hygsom
Leo

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-09-01 23:16

Hej Henrik.
Du er ikke den eneste som oplever at finde dine kære små på gulvet. Jeg
dessværre ikke lige give dig en videnskabelig forklaring, for til dette ved
jeg ikke nok. Men jeg kan komme med en antagelse. Fisken har måske været på
jagt efter en flue eller lignende, eller så har det bare været et uheld at
den har ramt netop hullet i låget på tanken. Jeg har ved flere anledninger
samlet mine kampfisk op fra gulvet, og jeg ved at disse fiskene er kendt for
at være gode hoppere (at de så lige har en større chance for at overleve end
mange andre fisk, er så en anden sag). Det du kan gøre for at forhindre at
det sker igen, er at du dækker hullet med et eller andet, for så slipper du
for at det kommer til at ske igen....
Hilsen Ditte

Fra : Flemming Schneider

Dato : 17-09-01 21:48

Hej
Fisk er kendt for at blive bange hvis f.eks lyset slukkes i rummet de går i
og det derfor bliver mørkt pludseligt.
det kan få dem til at svømme afsted i panik.... og måske ud af akvariet.
sluk helst akvariet først, derefter lyset i rummet, lad måske en lille lampe
være tændt i starten som et våge bluds.... og lad endelig være med at gå
forbi akvariet når lyset er slukket. det panikker dem helt vildt.
mvh. Flemming www.dyrecenter.dk