Lysmængde ?
Fra : Steen Sørensen

Dato : 21-01-01 18:30

Hej
Tak for jeres "hjælp" mht pumpestørrelse.
Jeg har hørt et eller andet sted at man skal have 1 watt pr liter vand.
Dvs jeg skal bruge 10 58 watt lysstofrør til et 560 ltr akvarium. Det syntes
jeg er lidt voldsomt. KAN DET PASSE ??

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 21-01-01 19:22

"Steen Sørensen" <stony@sol.dk> wrote in message
> [...]
vand.
> Dvs jeg skal bruge 10 58 watt lysstofrør til et 560 ltr akvarium. Det

Hejsa

Det er nærmere mellem 0.5 til 0.75 watt pr liter.

Det høje tal er kun hvis du samtidigt har fuldstændigt styr på hvilke
næringsstoffer dine planter mangler (altså ikke noget med at bruge
"standardgødning").
De lavere værdier er nok det du skal gå efter..

Du kan evt. læse lidt mere om lys på
http://www.akvariet.dk/artikler/lys.html

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-01 21:01

"Steen Sørensen" <stony@sol.dk> wrote in message

> Tak for jeres "hjælp" mht pumpestørrelse.

Som det ofte er, får man svar som man spø'r!

> Jeg har hørt et eller andet sted at man skal have 1 watt pr liter vand.
> Dvs jeg skal bruge 10 58 watt lysstofrør til et 560 ltr akvarium. Det
syntes
> jeg er lidt voldsomt. KAN DET PASSE ??

Ja, og jeg vil endda tro det er for lidt. Algerne der lever i symbiose med
korallerne skal have tilstrækkeligt med lys af den rette kvalitet .

Eller sagt på en anden måde. Du kan ikke forvente at få enkle svar på så
komplicerede spørgsmål uden så meget som at angive om du har blinde hulefisk
eller holder levende koraller.

mvh
Jan

Fra : Johnny Bastian

Dato : 21-01-01 22:59

Det kommer meget an på hvad du har i baljen og hvilken type lys du har tænkt
dig at bruge...
250W HQI lampe giver en helt anden mængde lys end 250W i lysstofrør.
Men mon ikke du til en start kan bruge 4 x 58W lysstofrør af en god
kvalitet, alternativt én HQI lampe, og så se på fisk og planter hvordan de
har det med det.

--
___

MVH. Johnny Bastian -- DK - 2650 Hvidovre --
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
E-M@il: johnny@bastian.dk
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-01-01 08:43

> [...]
> Jeg har hørt et eller andet sted at man skal have 1 watt pr liter vand.
> Dvs jeg skal bruge 10 58 watt lysstofrør til et 560 ltr akvarium. Det

Øh aller først mit svar går på ferskvands akvarie. Er ldit i tvivl hvad du
tænker på da andre svarer på det som værende saltvand.

1 watt per liter vand er alt for meget.

normalt er 1/4 til en 1/2 nok man pga. højden i et standard 530 liters, skal
du nok gå efter 1/2 per liter.

Se evt her http://www.ntnu.no/~foksen/140g.htm ham gutten vandt den
verdensomspændende AGA konkurrence, og han har ca 0.5 watt/liter. og det ser
godt nok flot ud !!

Men igen er det meget afhængigt af om du bare vil have et malawi akvarie,
eller et tæt beplantet akvarie.
Hvis du ønsker et tæt beplantet, skal du også kraftigt overveje CO2
tilførsel, men det er som Thomas skriver vigtigt du har styr på gødning osv.
Et lille tip brug bund gødning.

Held og lykke

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : N/A

Dato : 23-01-01 08:16

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-01-01 08:16

> Steen Sørensen <stony@sol.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:30Fa6.674$Ru.2326486033@news.euroconnect.net...
> syntes

> det er et ferskvandsakvarium, tæt beplantet.

Så er det selvfølgelig også afhængigt af de planter du vælger, og afstanden
fra vandoverflade til bunden.

Men 4-5 58 watts rør skulle være nok.

Hvis du så vælger nogle gode rør som f.eks. Triton, Chroma 50, eller de
philips rør ham normanden jeg sendte link til igår bruger. Skulle alt være
iorden.

Tag også og tænkt over CO2.