Sporefrøer
Fra : Silverflame

Dato : 18-01-01 20:25

Hej!

Har lige købt et par sporefrøer, så'n mest for adspredelsens skyld. Min
akvariemand kunne dog ikke fortælle mig ret meget om dem. Er der nogen der
har detaljerede oplysninger om kræene? Såsom hvad de spiser, hvor de kommer
fra, alder, størrelse, han/hun osv.

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-01-01 21:05

Sporefrøer kan kun fodres med meget dyre guldsmedelaver fra Sydøstasien.

De koster 150 kr pr. gram ! Og de kan kun købes i en lille forretning på
christians-ø.

Den brændte desværre ned for en md siden så du må selv flyve til
sydøstasien...

Med andre ord : LÆS OM DYRNE FØR DU KØBER DEM !

Heldigvis er de rimeligt altædende - men de kan blive rigtig store og ret
gamle. De havde dem i DK akv for et par år siden. Og de er ikke så søde når
de er så store.
Man brugte dem vidst som graviditets test engang.

Hygge

kim

Fra : Keyser Soze

Dato : 19-01-01 15:27

Det skal dog lige siges, at der ud over de store Xenopus sporefrøer
også findes de såkaldte dværgsporefrøer, Hymenochierus sp.
Xenopus har glat hud, Hymenochierus nopret.
Begge familier er rent vandlevende og spiser alle de former for
levende foder, som de kan fange. Jeg har kun erfaring med de små og de
er ikke ligefrem højeffektive. Frostfoder tages også. Vær lidt varsom
med for mange tubifex og røde myg, da de ofte(st) fanges i meget
forurenet vand.
I selskabsakvariet er konkurrencen fra fiskene alt for hård for dem!
De vil ikke få foder nok.
I et Specialakvarie er det meget let at få dem til at yngle. Larverne,
stadig Hymenochierus, er noget for frøer så sjældent som rovdyr! På
stående fødder kan jeg ikke komme i tanker om andre "rovhaletudser".
Men bare rolig, det er artemia og cyclops størrelsen, jeg taler om.
Og så lige for gentagelsens skyld: LÆS OM DYRENE FØR DU KØBER DEM!
Jeg svarer gerne side op og side ned, men gør dig dog et minumum af
anstrengelser før købet!

Fra : Silverflame

Dato : 19-01-01 19:41

"Keyser Soze" <michmormik@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
(SNIP)

LÆS OM DYRENE FØR DU KØBER DEM!
Jeg svarer gerne side op og side ned, men gør dig dog et minumum af
anstrengelser før købet!

(SNIP)

Hej...
Nu fik jeg det måske udtrykt på en lidt dårlig måde... Jeg har naturligvis
ikke købt noget uden nogensomhelst form for information. Forhandleren sagde
bl.a. at de fint kunne leve sammen med de fisk jeg har, at de ihvertfald
kunne leve af alm. foderflager og at man skulle sørge for at akvariet er
TÆT!!! (Læs: dækglassene skal slutte tæt.)
Det var den mere detaljerede information jeg ledte efter, da jeg har skimmet
6 bøger om akvaristik uden at læse nogetsomhelst om frøer...
Men tak for svarene. Jeg er ret sikker på at der er tale om
dværgsporefrøer. Og I har fuldstændig ret: de ses ikke ret meget i
selskabsakvariet... men med den beplantning jeg har, var det nu heller ikke
forventet.
MVH SF.

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 19-01-01 20:23

At du ikke har været så heldig i akvarielitteratur er måske ikke så
mærkeligt endda.
Prøv i terrarielitteratur. Der har du garanteret langt større held! Frøer er
dog stadig padder og ikke fisk ........

Ganske nemme og fornøjelige dyr.

God fornøjelse.

mvh Ivan