Slamstøvsuger!
Fra : Brian k lauritzen

Dato : 17-01-01 21:21

Hej

Jeg har ret meget skidt og møg i bunden af akvariet som mit filter ikke får
fat i, jeg vil derfor godt investere i en "slamsluger/støvsuger" jeg har set
at Eheim har en til 600-700kr men det syntes jeg er lige i overkanten,
findes der andre mærker og hvad koster de?

Vh

Brian k lauritzen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 17-01-01 21:31

Hej,

Ved din lokale fiskebix kan du købe en trekantet plastic ting(tragt) som kan
sættes på en slange så når du nu alligevel skifter vand.....

Den virker helt ok, og koster ikke en formue.

-Dan

Fra : S.H.S.J.

Dato : 17-01-01 22:21

Hej !
Jeg fik engang et godt råd her i NG´en, som du sikkert kan bruge...(og så er
det billigt)
-Du tager en 1/2 L. Cola flaske (evt. Fanta, Sprite eller "den bløde fra
Tuborg") drikker indholdet, skærer den over på midten og sætter den på den
slange du skifter vand med, put evt. lidt gaffa tape om slangen først, så
sidder den godt fast. Så kan du i ro og mag suge slam.

VH.
SHS "Klevin"Jakobsen

Fra : J. K. J

Dato : 17-01-01 22:42

Hej Brian
Mener du til "daglig" sugning uden afløb, eller er det ved vandskift?
Jørgen

Fra : Brian k lauritzen

Dato : 17-01-01 23:09

Hej, og tak for svarene, jeg mener til daglig "sugning"
( uden afløb )

Der samler sig tit en del "bunker" ude i siderne som jeg godt vil have væk

Jeg vil lige høre, er der noget galt i at når jeg skifter vand så bruger jeg
en kande til at tage vandet op med og en vandkande til at putte i igen? (
med en del cirkulation tilfølge )

Vh

Brian k lauritzen

Fra : J. K. J

Dato : 18-01-01 00:40

> Hej, og tak for svarene, jeg mener til daglig "sugning"
> ( uden afløb )

Så har jeg her et råd der er modsat virkende i forhold til de råd du lige
har fået, idet der ikke skal tilsluttes afløbsslange.

1. Du skal finde en passende størrelse plastikflaske, med et passende hul
f.eks en eddikeflaske hvis du synes den er stor nok. Denne må ikke
skæres over!!!
2. Find et stykke slange eller bedre et stykke rør (f.eks. et plastikrør,
som man kendet fra el-installation).
Dette rør skal tilpasses hullet i flasken, så det er tætsluttende.
Det presses så op i flasken, og længden tilpasses sådan, at det lige mangler
en anelse i at nå bunden af flasken. Røret skal så også stikke uden for
flasken efter dit eget skøn.

3. Du har nu en hævert, der er nem at bruge. For at få styr på
hævertfunktionen, skal du have et passende hul i bunden af flasken, dette
hul kan du så justere med en fingen under sugningen, og hvis du vil undgå at
have hånden nede i vandet, kan du evt. også sætte et rør i dette hul.

På denne måde får du en nem mulighed for "lige" at suge lidt skidt op fra
bunden.
Når flasken sænkes i vandet vil den blive fyldt med skidt helt op til
oversiden af det rør eller slange, som du stak ind i flasken.
Det skal så tømmes igennem det hul som du lavede i bunden af flasken.

Hvis du efter lidt forsøg får det hele dimensioneret rigtigt, får du en
meget effektiv hævert.

Hilsen
Jørgen

NB.Dit vandskift er da helt OK, hvis du bare passer på temperaturen af
vandet.