Skærme
Fijala 3554
Spil og Fladskærm!!!
Fra : MistraL

Dato : 13-09-01 19:58

har hør et sted ude i byen at fladskærme ikke er specielt gode til spil.
vist noget med at billedet ville komme til at se ud som om det hakkede lidt.

jeg skal nemlig ud og købe ny skærm og kunne godt tænke mig sådan en
fladskærm, men den skal da bruges til spil.

Nogen der har nogle erfaringer.??

Fra : Dr. Ralph

Dato : 14-09-01 09:00

On Thu, 13 Sep 2001 20:58:17 +0200, "MistraL" <mistral@it.dk> wrote:

> [...]
>
>jeg skal nemlig ud og købe ny skærm og kunne godt tænke mig sådan en
>fladskærm, men den skal da bruges til spil.

Skal du blot spille strategispil og adventure er en fladskærm fin nok
- problemet opstår, når du spiller hurtige 3D spil - hér kan
opdqateringsfrekvensen på TFT skærme simpelthen ikke følge med - og du
vil opleve spillet hakke og sprutte.

Igen er nogle TFT skærme mere velegnede end andre til spil - specielt
de nyere fladskærme har fået forbedret opdateringsfrekvens og billede.

For at danne dig et indtryk af problemet med TFT og 3D spil kan du
læse flg. anmeldelse, hvor en game site ser på 3 dyre TFT skærme og
deres evene til at afvikle 3D spil.
Siden artiklen er der kommet nye og forbedrede skærme til - bla.
Viewsonic VX500 og Eizo L365 - der godt nok kun er 15' TFT, men rummer
noget af det nyeste og bedste TFT teknologien kan byde på lige nu.

Desværre går der nok yderligere 2-3 år før TFT teknologien kan afvikle
3D spil tilfredsstillende - men så vil TFT for alvor slå ignnem - og
til den tid vil farveægtheden (som er grunden til at grafikere ikke er
stået på TFT vognen endnu) på TFT også være i top.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 14-09-01 09:07

Upsssssssssssss.........................................

Glemte lige linket - hér er det :
http://www.gamepc.com/reviews/hardware_review.asp?review=18lcdso&page=1&mscssid=&tp=

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-09-01 11:09

"Dr. Ralph" wrote:

> [...]
> - problemet opstår, når du spiller hurtige 3D spil - hér kan
> opdqateringsfrekvensen på TFT skærme simpelthen ikke følge med - og du

Et andet problem er også at en fladskærm kun er optimal til den opløsning der er
født til. Køber man en faldskærm som har 1024*768 som opløsning så kan den godt
vise lavere opsløninger, som fx. 800*600, men enten får man så en sort sørgerand
fordi alle pixels i skærmen ikke bruges (en 15' vil i realiteten være en 9' i
800*600) eller også bliver billedet sløret fordi skærmen interpolere for at vise
flere pixels end der er.

Mvh

Bruno

--------------
800*600=480000
1024*768=786432
480000/786432*100=61%
15*0,61=9,15

Fra : Dr. Ralph

Dato : 14-09-01 22:18

> [...]
>800*600) eller også bliver billedet sløret fordi skærmen interpolere for at vise

Korrekt !

Dog skal det lige tilføjes, at visse mærker TFT skærme er bedre til at
håndtere en skiften i opløsning end andre - specielt de lidt dyrere
skærme kan bedre klare et skift i opløsning -men generelt er ulempen
ved TFT den, at kun én opløsning til en type str. TFT er den "ideelle"

Jeg har ved selvsyn konstateret, at en IBM og en NEC skærm meget bedre
end en Eizo og en Sony kunne skifte opløsning uden de helt store
problemer.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Christian Luckow

Dato : 23-09-01 03:52

Jeg har Sonys N50 og er rigtig godt tilfreds med dens formåen, også når det
kommer til spil.
Indtil videre har jeg prøvet bla. Max Payne, Delta Force og Unreal, og ingen
af disse spil har givet problemer mht. opdateringshastigheden...
Også skiftet i opløsning klarer den overraskende godt, men den ligger
desværre også i den dyre ende.

Christian