Udbyder og mail()
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-09-01 19:03

Hejsa NG,

To spørgsmål:

1) Kender I nogle stabile udbydere af web-hoteller, der tillader cron-job?
De skal selvfølgelig tilbyde php/mysql også Hvis ikke, er der så en
anden holdbar måde at automatisk køre et php-script på?

2) Hvordan håndteres fejl i "mail()"? Jeg kan læse i manualen at den
returnerer "true" hvis mailen er afsendt korrekt, og ellers falsk. Man hvis
man skal sende en mail til 200 forskellige personer, og den 1. mail-adresse
ikke er valid, stopper scriptet så? Et lille eks. på script:

if (bruger tilmeldt nyhedsbrev) {
mail ("$mail", " $subject", " $message");
}

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-09-01 11:31

Tonni Aagesen wrote:

> 2) Hvordan håndteres fejl i "mail()"?

Hvis du vil have god fejlhåndtering, så skal du nok overveje at
kommunikere direkte med SMTP-serveren. Heldigvis er der lavet klasser
til formålet:

http://freshmeat.net/projects/mimemessageclass/
http://freshmeat.net/projects/phpsmtp/
http://freshmeat.net/projects/phpmailer/

Det skal siges, at jeg ikke har set nærmere på dem, så jeg kan ikke
garantere, at de ikke bruger mail() til at sende.

> Jeg kan læse i manualen at den
> returnerer "true" hvis mailen er afsendt korrekt, og ellers falsk.

Den formulering, der står i PHP-manualen, snyder mange. På Unix-systemer
(og måske også på Windows-systemer, det ved jeg ikke) returerer mail
falsk, hvis det af en eller anden grund ikke lykkedes at viderelevere
brevet til SMTP-serveren. Det betyder ikke, at mail returnerer falsk,
hvis f.eks. emailadressen ikke findes. Prøv f.eks. følgende:

mail("asdfasdf@foo.bar", "", "", "") or die("Det lykkedes ikke.");

asdfasdf@foo.bar er helt klart ikke en adresse, der kan sendes til - og
alligevel returerer mail sandt.

Fra : Christian Rishoej

Dato : 14-09-01 12:52

In <3BA1DC76.5050907@eksempel.dk>, Jonas Koch Bentzen wrote:

> Det skal siges, at jeg ikke har set nærmere på dem, så jeg kan ikke
> garantere, at de ikke bruger mail() til at sende.

Der er en SMTP-klasse i PEAR, som med _garanti_ ikke forlader sig paa
mail(). Sidst jeg kiggede paa den (6-8 maaneder siden) var den dog
lettere broken.

/C