R520m og GPRS
Fra : Volker Dawideit

Dato : 13-09-01 15:22

Er der nogen her der har fået R520 til at virke med GPRS mod TDC? Jeg har
lige flyttet til TDC og har i den forbindelse fået GPRS-abo, men hos
TDC-kundeservice kan de ikke give mig en entydig anledning på, hvordan jeg
sætter telefonen op. Jeg havde jo faktisk tænkt at de bare sender
opsætninger via SMS, sådan som de (vist nok) gør det hos Sonofon, men nej.
Er nogle sites hvor jeg kan se, hvordan jeg skal gøre?

Mvh. Volker

Fra : Michael Bager

Dato : 14-09-01 21:51

Hej Volker

Jeg har fået min Ericsson T39 til at WAPpe via GPRS hos TDC. Det
fungerer meget overbevisende. Men jeg har forgæves forsøgt at få
Internet adgang på computer via GPRS til at virke. TDCs kundeservice
har ikke været til nogen hjælp. Det er sikkert også et ekstra problem
at jeg er mac-bruger.

WAP via GPRS sættes op på følgende måde:

1 a: Gå ind på www.ericsson.com/consumers og klik på Ericsson WAP
Configuration.
Følg anvisningerne og modtag en SMS med de nødvendige indstillinger.

eller: 1 b: På telefonen finder du menupunktet Opsætning, Datakomm.,
Datakonti, Tilføj Konto? Her giver du et navn.
Vælg GPRS-data og indtast wap (med småt) under APN
Bruger ID: Ingen
Tast Password: Ingen
Vælg "Gem"

GPRS service er nu valgt og aktiv

Gå tilbage (med No-knappen) til menupunktet "datakomm.". Vælg "ønsket
service". Tjek at "GPRS og GSM" er valgt (den kan muligvis hedde
"automatisk" på en 520'er)

Gå til WAP-tjenester, WAP opsætning, vælg Tdc profilen, Gateway,
IP-indstillinger, Tilslut via, vælg den konto du oprettede tidligere.

Skulle du - eller andre - finde ud af at få GPRS-Internet adgang til
at virke (måske oven i købet på en mac) så meld gerne tilbage.

Venligst
Michael Bager

Fra : Volker Dawideit

Dato : 14-09-01 22:10

"Michael Bager" <bager70@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Internet adgang på computer via GPRS til at virke. TDCs kundeservice
> har ikke været til nogen hjælp. >>>>> snip

Tak Michael, jeg har i mellemtiden fået wap til at virke på samme måde som
du anviser her. Men jeg kan ved grød ikke få mit pop3 konto til at virke.
Den ser godt nok ud til at finde serveren og prøve på at forbinde, men
afbryder så igen med det samme. Jeg er naturligvis også sur over at TDC
kundeservice ikke kan hjælpe. Øv!
Med venlig hilsen, Volker

Fra : Ziggy

Dato : 17-09-01 12:47

Jamen - så vil jeg da gerne hjælpe..... POP3-funktionaliteten er ramt af en
software-fejl i telefonen. Istedet for at angive din mail-server på
traditionel vis (eks. mail.sonofon.dk) skal du angive IP-adressen........
Hmmm - tænkte jeg også selv, da jeg hørte om det, men det virker!!!

Mvh Ziggy

Volker Dawideit <vd@c.dk> wrote in article
<3ba27207$0$82077$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Volker Dawideit

Dato : 17-09-01 17:56

"Ziggy" <zzstardust@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> traditionel vis (eks. mail.sonofon.dk) skal du angive IP-adressen........
> Hmmm - tænkte jeg også selv, da jeg hørte om det, men det virker!!!

Hej Ziggy!
Det lyder sgu godt, det må jeg prøve. Øehh....hvordan er det nu lige jeg
finder IP-adresserne for pop3.mail.dk og smtp.mail.dk?
Mvh. Volker

Fra : *Xray

Dato : 17-09-01 18:55

"Volker Dawideit" <vd@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ziggy!
> Det lyder sgu godt, det må jeg prøve. Øehh....hvordan er det nu lige jeg
> finder IP-adresserne for pop3.mail.dk og smtp.mail.dk?
> Mvh. Volker

pop3.mail.dk = 195.41.46.150
smtp.mail.dk = 195.41.46.144

*Xray

Fra : Volker Dawideit

Dato : 17-09-01 21:37

"*Xray" <mrsmooth@nospam.privat.dk> wrote in message

> "Volker Dawideit" <vd@c.dk> skrev i en meddelelse

> pop3.mail.dk = 195.41.46.150
> smtp.mail.dk = 195.41.46.144
>
> *Xray

LOL, takker!

Volker

Fra : Volker Dawideit

Dato : 17-09-01 21:56

Og nu virker det, sgu! Tak for hjælpen, LOL.
Volker

Fra : Michael Bager

Dato : 19-09-01 10:24

Hej igen

Nu har jeg to gange været på GPRS med min Mac og T39. Senest her til
morgen. Det går ikke voldsomt hurtigt og jeg kan desværre ikke få det
til at virke hver gang. Men på var jeg - og det giver mig et vist
håb.

TDC support gav denne anvisning:

Opret en Internet-konto på telefonen: Under menupunktet Opsætning,
Datakomm.,
Datakonti, Tilføj Konto? Kald den Internet.
Vælg GPRS-data og indtast internet (med småt) under APN
Bruger ID: Ingen
Tast Password: Ingen
Vælg "Gem"
Vælg igen Datakonti, Internet og noter dig CID= nummeret

I mac'en indtastes DNS-adresserne 194.239.134.83 (retur)
193.162.153.164 i Name Server-adr feltet i kontrolpanelet TCP/IP (sat
til PPP, Bruge PPP-server).

I Remote Access-kontrolpanelet indtastes dit brugernavn/pw samt *98*x#
som opkaldsnummer, hvor x er CID nummeret fra telefonens
Internetkonto. Jeg kalder således op til *98*1#

I kontrolpanelet Modem er jeg kommet igennem i både
"Ericsson-infrarød" og EricssonR520m 28.8" indstillingerne.

Prøv at forbinde nogle gange.
Held og lykke

Venligst
Michael Bager

Fra : Michael Bager

Dato : 10-10-01 18:58

Jeg har nu lidt mere held med GPRS via Mac og T39. Genstartes T39 før
hvert opkoblings-forsøg er der hul igennem hver gang.
Indstillingerne er fortsat som tidligere beskrevet.
Hastigheden er dog fortsat ret lav. Ved download er den melllem 450 og
4.000 bytes pr. sekund. For eksempel blev en 2,8 MB fil hentet på 34
minutter.
Nogen bud på årsagen til den lave hastighed?
venligst
Michael Bager

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 06-12-01 21:48

> Nogen bud på årsagen til den lave hastighed?
> venligst
> Michael Bager

Løfterne om op til over 100 kbit/sek med GPRS er vildt overdrevne...

Og er iøvrigt afhængig af hvilken mobiltype du anvender. T39 skulle
egentlig være i den høje ende fsva. hastighed; såvidt jeg ved er det en
3/1 mobil... (3 timeslots ned/1 op)..

Her i begyndelsen, hvor der kæmpes for at holde GPRS i luften, vil man
nok se ret lave hastigheder, mange gange langsommere end gammeldags CS
(circuit switched) (9,6 kbit/sek) og især HSCD (op til 57 kbit/sek)..

Men hastigheden er ikke alt... bare det at GPRS er på SÅDAN er
skidegodt.. Når man bruger WAP på GPRS bliver det helt fornuftigt at
anvende... Med CS tager det jo ofte over 30 sekunder at sætte et kald op..

/Keld