Dolby Digital 6.1 EX
Fra : Thïngmand

Dato : 13-09-01 09:09

Så lige at Karate Kid III kommer med Dolby Digital 6.1 EX! (
http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?command=6853)

Så vidt jeg har forstået, så er der et par sidehøjtalere også - nogen der
har sådan et anlæg?

Hvordan lyder det på et 5.1 anlæg?

Fra : Jacob Jensen

Dato : 13-09-01 15:27

Der er jo kun en kanal mere end i 5.1 så i så fald ville sidehøjtalerne være
i mono!!

Er dette tilfældet?

Jacob Jensen

Fra : Kenny Jensen

Dato : 13-09-01 16:17

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev i en meddelelse
> Så lige at Karate Kid III kommer med Dolby Digital 6.1 EX! (
> http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?command=6853)

Hvor ser du det ?

KEnny

Fra : Thïngmand

Dato : 13-09-01 16:49

> Hvor ser du det ?

Hmm, det stod der i morges - så må det have været en fejl.

- jeg undrede mig også over at sådan en gammel slave skulle have 6.1! (og ja
side højtalerene er i mono og er kun til for at gøre lydbilledet bredere)

Fra : Mathias Enevoldsen

Dato : 13-09-01 18:07

"Thïngmand" wrote
> - jeg undrede mig også over at sådan en gammel slave skulle have 6.1! (og
ja
> side højtalerene er i mono og er kun til for at gøre lydbilledet bredere)

Jeg troede altså at DD 6.1 EX var "det samme som 5.1" men med en
centerbaghøjtaler. Denne fungerer ligesom ProLogic hvor den bare er en mix
af den lyd der findes i de to rear-kanaler. DTS ES 6.1 derimod har en
centerbaghøjtaler med seperat lyd - altså en helt ny kanal. Det er bare det
som jeg altid har været overbevist om - correct me if I'm wrong.......

--
/mathias

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 13-09-01 18:28

> [...]
ja
> side højtalerene er i mono og er kun til for at gøre lydbilledet bredere)

Nej! Dolby Digital 5.1 EX (Det hedder ikke 6.1 på trods af den ekstra kanal)
er ligesom DTS 6.1 ES en ekstra (center) bagkanal, som trækkes ud via Dolby
Pro Logic teknik, af de eksisterende bagkanaler. Der er ikke noget der
hedder sidehøjtalere.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Mathias Enevoldsen

Dato : 13-09-01 18:37

"Mikkel Selsøe Sørensen" wrote:

>Der er ikke noget der hedder sidehøjtalere.

Der er mig bekendt noget der hedder side højtalere. THX EX 7.1 har ingen
bagcenter men:

1 stk. center
2 stk. front
2 stk. i siderne
2 stk. bag

Jeg mener det er denne konfiguration der skal til for at en forstærker kan
få THX Ultra certificering.....

Endnu en gang - correct me if I'm wrong!

--
/mathias

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 13-09-01 22:52

"Mathias Enevoldsen" <enevoldsen@runbox.com> wrote in message

> [...]
> få THX Ultra certificering.....
>
> Endnu en gang - correct me if I'm wrong!

You're wrong! Der er ikke noget der hedder THX EX 7.1.

THX-Ultra vs. Select har ikke noget med antallet af højtalere at gøre, men
først og fremmest med lytterummets størrelse at gøre. Se her:
http://www.thx.com/consumer_products/home_programs.html

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Kim Grandjean

Dato : 13-09-01 23:22

Hej Mathias

Jeg er ikke sikker på at det hører til her, men for at få de værste
misforståelser manet til jorden:

THX Ultra og THX Select er certificeringer, som siger at udstyret lever op
til visse "kvalitets"krav. Ultra kom først, som THX certificeret. Men der
vaer salg i at også mindre godt udstyr kunne få THX mærket, så de kaldte den
gamle THX certificering for THX Ultra, og lavede en ny THX Select standard,
som stiller lavere krav. Jeg mener fx. at huske, at en THX Ultra forstærker
skal være stabil ned i 3,6 Ohm ved fuld opgivet effekt. Det er ikke alle der
kan klare det.

THX Surround EX (udviklet af LucasFilm) dækker over et almindeligt 5.1
signal (normal Dolby Digital), hvor man fra de to bagkanaler matrixer et
signal, som man derefter sender til to "surround back" højttalere. Disse
kaldes også "center back" nogle steder, og man kan i princippet nøjes med en
enkelt højttaler, da signalet er i mono. Det fungerer på samme måde som i
Dolby ProLogic.

Tilsvarende gælder for DTS ES Matrix 6.1, som også udfinder information fra
bagkanalerne og sender den til en særlig "surround back" kanal.

Der er altså ikke tale om ægte 6.1 lyd. Dette finder man til gengæld i DTS
ES discrete, som er det man har på Gladiator (i hvert fald i Reg 1 udgaven).
Her er der lagt en særlig surround back kanal ned i lydsporet, som sendes
til baghøjttalerne.

Men under alle omstændigheder kan 6.1 film (matrixed eller discrete)
afspilles uden problemer på 5.1 anlæg, og mon ikke det er begrænset hvor
meget den ekstra bagkanal giver?

Med venlige hilsner
Kim

Fra : Allan Nielsen

Dato : 14-09-01 17:38

Tak Kim!

Lige mine ord....

Så er det vist sat på plads.....

Hilsen Allan

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 17-09-01 13:28

> [...]
Dolby
> Pro Logic teknik, af de eksisterende bagkanaler. Der er ikke noget der

Det er rigtigt at der også findes en DTS 6.1 ES, men den findes i to
versioner, en lig Dolbys version, altså hvor lydsporet er lagret i 5.1
diskrete kanaler, og den sidste kanal matrix decodes ud fra de to bagkanaler
(man kunne vel kalde dette DTS 5.1 ES). Der findes desuden en DTS 6.1 ES som
er et "rigtigt" 6.1 system, med 6.1 diskrete kanaler (Dette kunne man så
kalde DTS 6.1 ES).

Hvis man skal være akademisk korrekt, så er DTS 6.1 ES system kun et pseudo
diskret 6.1 kanals lydsystem. Grunden til at det ikke kan kvalificeres som
et "rent" 6.1 system er at den ekstra bagkanal er lagret to gange. Den er
matrix encodet sammen med de to surroundkanaler og den er lagret som et
separat kanal.
Dette gør at hvis lysporet afspilles på en 5.1/matrixed 6.1 decoder, så vil
de ignorere informationen i den ekstra kanal, men alligevel få lyden fra
dette spor med, når der afspilles.
Hvis lydsporet afspilles på en discreet ES decoder, så vil alle kanaler
decodes, og den separate kanal trækkes herefter fra de to surroundkanaler,
således at disse ikke længere indeholder denne information.

Grunden til at systemet betegnes som pseudo diskret er at DTS jo er en
destruktiv kodning, og de data man decoder derfor ikke er helt det samme som
den man encodede, og dette vil, når det diskrete signal trækkes fra de to
surroundkanaler, give en lille rest tilbage i de to surroundkanaler.

Men der bliver nok alligevel ikke meget tilbage.
Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nye billeder d. 16/5-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/marielouise

Fra : sniper_Nolight

Dato : 19-09-01 18:05

jeg har med min receiver (Pioneer 859) mulighed for at tilslutte en separat
forstærker og dermed ekstra surround højttalere og så få DTS ES og DD EX....
jeg har valgt at lade være indtil videre, da jeg hverken har plads til flere
højttalere i min stue eller for den sags skyld en ekstra forstærker i min
reol... MEN er udbyttet så stort i forhold til alm. DTS og DD, at jeg burde
ofre både penge og en større omrokering i stuen for det?.... jeg havde ingen
subwoofer de første par uger efter jeg havde opgraderet fra Dolby Pro-Logic
og har aldrig før haft det, MEN nu da jeg har købt en kan den jo slet ikke
undværes i et digitalt setup... er det ligeså med en ekstra surround kanal?

sniper_Nolight

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 23-09-01 20:25

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
burde
> ofre både penge og en større omrokering i stuen for det?

Nej