Bundling af ADSL linier ?
Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 13-09-01 06:30

Er der nogen der ved om det er muligt at "Bundle" ADSL linier f.eks vha
FreeBSD's Dummynet eller en anden løsning ?

-Jakob

Fra : Jens Fallesen

Dato : 13-09-01 17:50

news.inet.tele.dk wrote:

> Er der nogen der ved om det er muligt at "Bundle" ADSL linier f.eks vha
> FreeBSD's Dummynet eller en anden løsning ?

Hvis du skal have noget ud af at bundle ADSL-linier, skal din udbyder
være med på ideen, så trafikken til dig bliver fordelt mellem linierne.

Det er jeg ikke vidende om, at nogle af udbyderne tilbyder på nuværende
tidspunkt.

Du kan dog lave en "fuskerløsning" ved at have to uafhængige linier og
så lade noget trafik gå den ene vej og noget den anden vej. Det burde
godt kunne laves med f.eks. FreeBSD eller lignende, men du opnår ikke
nødvendigvis en særlig effektiv trafikfordeling.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Jakob Raunholt

Dato : 18-09-01 15:10

Tak for svaret.

Det var egentlig mest af interresse jeg spurgte. Det ville jo give mulighed
for at lave en billig løsning hvis man har behov for større båndbredde.
Problemet med at "bundle" uafhængigt af ISP'en er vel at det vil kræve at
man kan fordele trafik mellem to forskellige routes med samme metric?
Jeg har set at FreeBSD's IPFW har mulighed for at opstille probablilities så
man kan lave regler der siger at der er en vis sandsynlighed for at en pakke
vælger et bestemt interface.

Er der nogen der har prøvet at konfigurere noget lignede? vil det kunne
lade sig gøre sammen med NAT ?

-Jakob Raunholt