Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt nok frækt...:O
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-09-01 23:35

Godt nok frækt...:O

Jeg har inden for et døgn måttet lukke for to TDC-kunders adgang til
www.photo-gallery.dk, de pågældne respekterede ikke ophavsretloven. De
har ignoreret at der på mit web-site står, at det er on-line arkiv,
forstået på den måde, at det må bruges on-line, det er naturligvis ikke
tilladt, at kopiere hele arkivet til of-line brug.

De pågældne brugere havde sat en robot (et program) til at hente alle
filer fra A til Z, det giver et helt bestemt trafikmønster. Jeg har
forskellige kontrolsystemer og spærringer kørende, der bl.a. måler på
hvor mange filer en given IP-adresse henter inden for et afmålt tidsrum,
en IP-adresse kan max. hente et passende antal filer, så lukkes adgangen
automatisk, undtaget er naturligvis de store kendte søgerobotter.

Jeg ville smadder gerne sende de pågældne en venlig hilsen, hvor jeg
oplyser dem om grunden til at jeg har lukket for deres access, men de er
desværre ikke til at finde, det er nemlig private ADSL-konto'er.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 13-09-01 00:00

> Godt nok frækt...:O
[...]
> [...]

> oplyser dem om grunden til at jeg har lukket for deres access, men de er
> desværre ikke til at finde, det er nemlig private ADSL-konto'er.

Jeg håber ikke det bliver opfattet forkert:

Selvfølgelig er det faste forbindelser... Ingen (få) vil betale for at
downloade så store mængder "usorterede" billeder...
Men det kunne jo være, "ADSL'erne" bare gerne ville kigge på en masse uden
at skulle vente? (Altså at det ikke var af ond mening)

Mvh.
Anders

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-09-01 01:16

Anders Frederiksen wrote:

> Men det kunne jo være, "ADSL'erne" bare gerne ville kigge på en masse uden
> at skulle vente? (Altså at det ikke var af ond mening)

Ahmm..... folk med en fast ADSL-forbindelse, har jo netop optimale
forhold til at bruge sitet on-line, og ventetider kan aldrig blive en
plausibel undskyldning for at krænke ophavsretten.

Mit indlæge var iøvrigt tænk som et info til andre fotografer, som også
driver on-line fotogallerier, så de bliver opmærksom på, at de også kan
blive udsat for systematisk kopiering.

Fra : Jesper Yde

Dato : 13-09-01 09:15

Der findes jo programmer, der downloader "i forvejen" - så når man sidder og
browser , så er billedet allerede hentet og man slipper for at vente? Dette
indlæg er bare lige for at minde om at der kan findes mange andre
forklaringer... men det kan selvfølgelig godt være at de har forsøgt at
hente billederne - who knows?

mvh
Jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-09-01 09:46

Jesper Yde wrote:

> [...]
> der kan findes mange andre forklaringer... men det kan selvfølgelig
> godt være at de har forsøgt at hente billederne - who knows?

Det web-server software som jeg anvender, har flere ret smarte
funktioner, det kan blandt andet vise de enkelte brugers aktivitet som
søjlediagrammer, og en surfers profil er meget forskellig for den en
robot laver.

Mit website består af over 25.000 filer, og en "bruger" der begyder fra
en ende af, og henter enkelt filer som et "mskingevær", er en robot, og
robotten forsætter med at lave kald til filer, selv om den får code 403
(no access).

Alle bør beskytte deres foto web-sites mod den type tyveri, for det
handler om unge der samler materialle sammen, som de efterfølgende
distribuerer fra lukkede fildelingssystemer og private hotline-servere.

Fra : emj

Dato : 13-09-01 10:01

Niels Ebbesen skrev i <3BA07230.47E0DBB9@niels-ebbesen.net>:

>Alle bør beskytte deres foto web-sites mod den type tyveri,

Hvordan gør man det?
Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-09-01 14:00

emj wrote:

> [...]

Jeg har jo den fordel, at kører sitet fra min egen server, og kan lave
trafikovervågning, der dels kører automatisk og alarmerer mig når der er
trafik der opfører sig som en robot.

For folk med gallerier i mindre scala, som ligger på tredieparts
servere, er de metoder jo ikke anvendlige, de må overveje andre løsninger.

Et lille galleri indeholder jo typisk under 50 billeder, og her kunne en
løsning være, at dele billedet op i mindre dele, jeg har set det
praktiseret af flere fotografer, deres billeder er sammensat af 20 - 30
delbilleder, det gør det exstremt besværligt at hugge et sådant billede,
og jeg vil tro der findes et stykke software, der automatisk kan
generere opdelingen.

Fra : emj

Dato : 13-09-01 14:31

Niels Ebbesen skrev i <3BA0ADC3.FB06871E@niels-ebbesen.net>:

> [...]
>delbilleder, det gør det exstremt besværligt at hugge et sådant billede,
>og jeg vil tro der findes et stykke software, der automatisk kan

Javelja, men folk kan jo altid blot tage en skærmdump.
Hilsen emj

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 13-09-01 14:39

> [...]
billede,
> og jeg vil tro der findes et stykke software, der automatisk

Og programmer der nemt samler dem igen.

Det gør det lidt besværligt, men ikke meget.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Niels Sloth

Dato : 14-09-01 07:22

Jeg har netop brugt et program der var på en af de sidste Alt om Data
CD'er. Det kan lave "image slicing", af en hel bunke billeder på en
gang (og en hel masse andet som kører i batch).

Niels

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-09-01 13:15

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3BA07230.47E0DBB9@niels-ebbesen.net>...

> [...]

>handler om unge der samler materialle sammen, som de efterfølgende
>distribuerer fra lukkede fildelingssystemer og private hotline-servere.

Hahahah... yeah right, "unge som samler materialle sammen, som de
efterfølgene distribuerer fra lukkede fildelingssystemer og private
hotline-servere." Hvor sandsynligt tror du selv det er?
Hvad skulle "unge" have af interesse i at kopiere alle dine billeder? De
"unge" vil da meget hellere have ISO'er af de nyeste originale cd'er som er
fra f.eks. adobe eller microsoft eller hvem pokker der nu laver sådan nogle
cd'er.... Og alene det "marked" er meget lille.
Du kan kigge på www.isonews.com for at se om dine billeder bliver udgivet,
det kan godt være en eller anden udgiver gruppe synes det var sjovt at rippe
din side og "udgive den". Jeg tvivler dog meget.

Jeg forstår heller ikke det du mener med ophavsretten? Må folk ikke gemme
billeder fra din side? Så må de jo heller ikke se den, da de fleste
mennesker idag kører med cache, hvor billederne automatisk bliver gemt..
At du vil have dit arbejde væk fra sådan nogle mennesker forstår jeg godt,
jeg ville bare informere om at den målgruppe du tror det er, nok er
usandsynlig..
--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-09-01 13:39

Anders Houmark wrote:

> Jeg forstår heller ikke det du mener med ophavsretten? Må folk ikke gemme
> billeder fra din side?

Jo brugerne må gerne hente enkeltbilleder - og det er altså ikke det
samme som at tage en kopi af hele sitet.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 13-09-01 13:50

> Jo brugerne må gerne hente enkeltbilleder - og det er altså
ikke det
> samme som at tage en kopi af hele sitet.

At hente alle billeder er jo bare at hente dem enkeltvis en efter
en.

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-09-01 22:09

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3BA0A8FE.56E23C4F@niels-ebbesen.net>...

>Jo brugerne må gerne hente enkeltbilleder - og det er altså ikke det
>samme som at tage en kopi af hele sitet.

undskyld hvis det lød som en kritik af dit arbejde, det var det slet ikke.
men som som Søren skriver, så kan man jo bare gå siden igennem via sin
browser..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-09-01 22:22

Anders Houmark wrote:

> men som som Søren skriver, så kan man jo bare gå siden igennem via sin
> browser..

Ja brugerne må de gerne se sitet med deres webbrowser, og ja de kan også
højreklikke på og arkivere alle billederne, men på den måde kan de højst
stjæle en kopi at sitets indhold (billederne), de får ikke en funktionel
kopi af hele web-sitet.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 14-09-01 08:44

> [...]
de højst
> stjæle en kopi at sitets indhold (billederne), de får ikke en

Øh, men hvorfor skulle man stjæle hele dit site, det er jo kun
billederne som er af betydning.
Resten er jo 'bare' html.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-09-01 09:50

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Øh, men hvorfor skulle man stjæle hele dit site, det er jo kun
> billederne som er af betydning.
> Resten er jo 'bare' html.

Denne udtalelse viser blot, at du ikke forstår ret meget, og at du slet
ikke overskuer et sådant projekt, hvad ville du stille op med 7.000
assorterede billeder, der fylder næsten 1,5 Gigabyte...?

Nå-ja du kan gå igang med at sortere billederne, og derefter kan du så
opbygge et system med et index og preview oversigter, prøv at regne på
hvor lang tid det vil tage.

Og så skal du også huske at overveje, hvad det indebærer, hvis du under
vejs må konstatere, at det system du er igang med at opbygge, har en
masse ulemper, der gør at det ikke er scalerbart.

Og database- og ASP nørderne kan jeg oplyse, at alle siderne i mit
web-site er søgbart via de store søgemaskiner, omkring 80% af mine
besøgende går direkte til et specifikt billede, som har machet deres
søgeord, alle billederne er navngivet med to til tre beskrivende ord, så
sitet er respræsenteret med mellem 15 - 20.000 søgeord i Google,
AltaVista o.s.v.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 14-09-01 11:03

> [...]
7.000
> assorterede billeder, der fylder næsten 1,5 Gigabyte...?

Nu er du sgu dum at høre på.

Jo jeg kender godt til den slags sites. Faktisk er den mængde
data lille i forhold til de ting jeg har arbejdet med.
En internet portal omhandler noget mere data.

> [...]
kan du så
> opbygge et system med et index og preview oversigter, prøv at

Ikke særligt længe, da man designer det ordentligt.

> [...]
har en
> masse ulemper, der gør at det ikke er scalerbart.

Se ovenfor.

Jeg arbejder altså ,med sådanne ting til hverdag, så kom ikke
her.

> [...]
> søgeord, alle billederne er navngivet med to til tre
beskrivende ord, så
> sitet er respræsenteret med mellem 15 - 20.000 søgeord i

WOW, og dem har du selvfølgelig indtastet per håndkraft. Det
ordner søgemaskiner jo helt selv.

Så dit site er bestemt ikke noget vildt, ja du har mange filer og
hvad så ?

Med lidt analyse og design, er det rimeligt nemt at lave et
særdeles skalerbart og hurtigt system.

Men måske er det en stor opgave for en fotograft, for en
programmør er det nemt.

Så hold dig til de områder du kender til.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-09-01 00:40

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Så hold dig til de områder du kender til.

Du er vist ude efter en spids debat, dertil kan jeg kun sige, at det
sjov gider jeg ikke, hvis du ønsker at jeg skal tage dig alvorligt, så
skal du debattere ordenligt...!

Når man tager et kik på det URL du har i din signatur, så bliver man
hurtigt klar over, hvor stor vægt man bør tillægge dine udsagn, når du
udbredder dig omkring web-design.

Nogle hurtige søgninger viser også, at du vist ikke ved noget vidre
omkring rankning i søgemaskiner, for så ville dit web-site nok ha' været
til at finde blandt de 5 - 10 første søgeresultater.

Og ja søgemaskiner som Google m.f. indexerer selv mit web-site, men det
er tilrettelagt på en måde, så sitet opnår gode placeringer, når brugere
søger på ord som jeg matcher med et billede, prøv flg. søgninger på
ordene "myre" eller kornhøst + "kun danske web-sites", det giver mit
web-site en placering blandt de 10 første søgeresultater:

http://www.google.com/search?hl=da&q=myre&btnG=Google-s%F8gning&lr=lang_da
http://www.google.com/search?q=kornh%F8st&btnG=Google-s%F8gning&hl=da&lr=lang_da

Det samme resultat vil du få med rigtig mange andre af de 10 - 20.000
ord, som mit web-site matcher, og det er grunden til, at jeg har over
50.000 entries pr. måned, hvor brugerne går direkte til et billede af
netop det emne de søger.

En så omfattende indexering, vil man ikke få igennem søgemaskinernes
spam-filter, hvis det er en database-fil man smider i hovedet på
robotten, den vil selv gennemse og kontrollere alle siderne.

Og så kan jeg oplyse dig om, at hvis sidens fil-navn, titel, billedfilen
på siden og billedets alternative label matcher et søgeord, så giver det
en optimal rangering, på det pågældne søgeord.

Fra : Per F Andersen

Dato : 18-09-01 12:49

NU skal jeg ikke blande mig i jeres mudderkasting, men blot bemærke, at
såvidt jeg er orienteret er Google med flere på vej i høj grad bygget op
omkring hvilke links, der er til den pågældende side. Det betyder, vil jeg
tro, at for meget søgte emner (og det er nok ikke 'kornhøst') er det
udelukkende links, der tæller.
Man kan jo ikke helt vide det, da søgemaskinerne holder deres
rankingalgoritmer hemmelige.

mvh Per

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Se mine indiensbilleder på http://www.worldonline.dk/~perfa
http://www.grafolog.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-09-01 14:04

Per F Andersen wrote:

> Man kan jo ikke helt vide det, da søgemaskinerne holder deres
> rankingalgoritmer hemmelige.

Det er et mix af rankingsalgoritmer der afgør placeringen, jeg har
gennem årene arbejdet en del med det feldt, og jeg kan kun sige, at det
også har meget stor betydning, om søgeordet indgår i sitets URL,
fil-navn, titel, overskrift, billeders fil-navn og alternative label.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-09-01 14:49

> [...]

Kig på www.joyzone.dk

Det er det bedste sted at lede.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-09-01 18:02

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Kig på www.joyzone.dk
>
> Det er det bedste sted at lede.

Ja Mikkel og jeg har fælles interesser, vi har kendt hinanden siden
midten af 90'erne, vi mødte hinanden på POL ON-LINE, han valgte at
publicere sin viden om søgemaskinernes rankingsalgoritmer i et IDG
hæfte, men mange af oplysningerne er efterhånden lidt forældede.

Du kan prøve flg. to søgeord "niels ebbesen" og "søgesite" i de 10
største søgemaskiner, så vil du opdage at mine web-sites kommer op
blandt- eller som det første søgeresultat, og nej det er ikke et
tilfælde, på Google er der immervæk 3.000 hit på "niels ebbesen"...

Men generelt er det sådan, at dem som reelt ved hvordan man optimerer et
web-site i forhold til søgemaskiner, holder kortene meget tæt ind til
kroppen, og jeg deler heller ikke ud af min viden.

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-09-01 17:23

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3BA77DF7.7E164908@niels-ebbesen.net...

> Men generelt er det sådan, at dem som reelt ved hvordan man optimerer et
> web-site i forhold til søgemaskiner, holder kortene meget tæt ind til
> kroppen, og jeg deler heller ikke ud af min viden.

....men lidt blær kan du alligvel ikke holde tilbage!
Betyder hyppig annoncering af sin website på usenet noget for placering i søgemaskiner?
(nej du behøver ikke at svare - det var en spydighed)

Er jeres udveksling at synspunkter ikke ved at være temmelig OT?

mvh
Jan

Fra : Dragon

Dato : 16-09-01 23:42

> Hahahah... yeah right, "unge som samler materialle sammen, som de
> efterfølgene distribuerer fra lukkede fildelingssystemer og private
> hotline-servere."

Ja, de typer ville nok alligevel hente igennem en public proxy... det
irriterende er bare, hvis andre hugger ens arbejde og så bagefter selv tager
æren for det, men i det tilfælde ville de nok alligevel håndplukke
materialet.

Hvem får noget ud af, at distribuere frit tilgængeligt materiale i lukkede
kanaler? Jeg har af og til set Redhat 7.1 ISO'er på private sites og undrer
mig gevaldigt over det!

--
Kasper

Fra : Per Madsen

Dato : 13-09-01 12:39

Hej Niels

Der er nok ikke andre metoder, end at overvåge trafikmøntret, som du
allerede
gør.

[...]
> Jeg ville smadder gerne sende de pågældne en venlig hilsen, hvor jeg
> oplyser dem om grunden til at jeg har lukket for deres access, men de er
> desværre ikke til at finde, det er nemlig private ADSL-konto'er.

Hvis du istedet for at blokere de lumre IP-adresser på serveren, kunne
du checke IP'en , f.eks. når de åbner galleriet, og vise en side, der
forklarer, at de har fået flidspræmie

Så henvender de sig måske, og forklarer sig.

Nu jeg har dig, så vil jeg lige nævne, at jeg jeg har vanskeligheder
med at se dine nye billeder.

Nye fotos/New Photos:
Her annonceres billeder fra uge 29:

"17 previews med 269 nye billeder fra uge 29 - 2001.
Nye fotos opdateres hver søndag med billeder fra den pågældende uge."

Mon jeg er "velsignet" med en proxy hos StofaNet, som ikke
har opdaget dine nye sider?

mhv

Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-09-01 13:11

Per Madsen wrote:

> Hej Niels
>
> Der er nok ikke andre metoder, end at overvåge trafikmøntret, som du
> allerede gør.

Ja det fungerer, og det er det vigtigste, jeg vil da også investere lidt
tid i forbedringer af systemet, man lærer jo noget af det påhitsomme
misbrugere foretager sig...:)

> Mon jeg er "velsignet" med en proxy hos StofaNet, som ikke
> har opdaget dine nye sider?

Prøv at opdatere sitet, hold "shift" nede og klik på "opdater" /
"reload" i din værktøjslinien.

Du kan også gå i dine preferencer, der kan du se om du har slået brug af
proxy-server til, de er unødvendige jeg har aldrig brugt proxy-server.

Du kan også se hvordan dine preferencer er sat op i forhold til brug af
din chache, en stor chache er kun en fordel, hvis man er modem-bruger, i
alle andre sammenhænge er den en ulempe.

Hvis du kører på en StofaNet fast forbindelse, så virke det både bedre
og hurtigere, hvis man henter siderne hver gang de besøges.

Fra : Per Madsen

Dato : 13-09-01 15:11

Hej Niels
Senere viste det sig, at være galt med andre sites,
det var *min* browser, der var blevet pylret.

mhv
Per

Fra : J Skantse

Dato : 14-09-01 21:35

> Godt nok frækt...:O

bla..
bla..

Så lav dog dit site ordentligt så fullsize billederne bliver vist via et
java applet, så skal man bruge screen dumps for at stjæle billederne.

Men om ikke andet så fik du da endnu en gang reklameret for din side

mvh/Jørgen

Fra : ab

Dato : 14-09-01 23:15

Er der ikke noget med sten og glashuse ?

fundats: ...... og der ønskes heller ikke kommercielle tilbud om
fotoartikler eller andet ......

ab

klip

> Men om ikke andet så fik du da endnu en gang reklameret for din side

klap