Snegle og atter 1000vis af snegle
Fra : Thomas Thomsen

Dato : 05-01-01 22:35

Jeg har et lille 64 L yngle akvarie hvor der en dag kom en lille bitte
plante med en lille bitte snegle på. Nu er der omkring 500 snegle og det er
håbløst at prøve at fange dem. Hvad skal jeg gøre?
For tiden går der 25 2-3 cm små sugemaller og ca. 20 guppy yngel i akvariet
+ 10 voksne guppier.
Jeg har hørt noget om pragtsmerlinge, men de kan vel næppe klare 500 stk.
Hvad med kemikalier de dræber vel også ynglen?

Venlig Hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 05-01-01 23:04

"Thomas Thomsen" <thth@pc.dk> wrote in message
> [...]
stk.
> Hvad med kemikalier de dræber vel også ynglen?

Hejsa

Hold dig fra kemi'en!
Du har nok ret i at nogle pragtsmerlinger ikke kan nå at få bugt med
alle de snegle, specielt når man tænker på at de, når de har valget,
foretrækker foderet som du giver de andre fisk.

Hvis du kan finde en beholder hvor åbningen er mindre en din mindste
malle er bred, har du den ene halvdel af en effektiv sneglefælde.
Inde i beholderen ligger du noget foder, ligger beholderen i akvariet
natten over, og tømmer den for snegle før lyset bliver tændt igen.
Du skal dog lige være opmærksom på at dit yngel også kan blive fanget i
samme fælde...

Du kan også bruge en skive agurk, men den vil dine sugemaller med
garanti holde fri for snegle, da de også ka' li' agurk.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 06-01-01 13:18

"Thomas Thomsen" <thth@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har hørt noget om pragtsmerlinge, men de kan vel næppe klare 500 stk.
> Hvad med kemikalier de dræber vel også ynglen?

Hej Thomas.
Jeg har selv en "snegledræberpatrulje" som består af 5 pragtsmerlinger, og
du kan den ondelyneme tro at de kan holde min 250l. sneglefri. Forleden åd
de en gul mysteriesnegl på størrelse med en bordtennisbold!!!
Jeg købte dem i sin tid som små, fordi jeg selv havde et megaproblem med små
brune snegle, og ikke ville hælde kemi i baljen. Kort tid efter var baljen
sneglefri. Du skal dog bare være opmærksom på at det er et varigt forhold
hvis du investerer i pragtsmerlinger, da jeg har fået af vide at de kan
blive op til 25+ år gamle!!! Ydermere bliver de store - alt for store til
dit akvarium. Men bortset fra det er det en utrolig smuk fisk, især når de
kommer svømmende mere eller mindre "synkront".
HUSK : Det er en flokfisk og de trives ikke alene -
køb min. 3-4, men du bliver som sagt store, så sørg for at kende nogen der
har et stort akv. der vil overtage dem, når de har "ryddet" din balje.
En sidste ting : Snegle er ikke af det onde, tværtimod er de tegn på et
sundt akvarium, men selvfølgelig kan det godt blive for meget, og når du har
så mange vil det typisk være p.g.a. overfodring at de kommer...
--

M.v.h.
Carsten Nielsen

Fra : Thomas Thomsen

Dato : 06-01-01 16:10

Jeg har selv et 660L selskabsakvarie med 3 halvstor pragtsmerlinge i, men
prøv lige og se om man kan fange dem!!!!!

Lige nu er jeg i gang med det lille agurke-forsøg der blev foreslået
tidliger

Thomas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-01-01 08:48

> [...]
> + 10 voksne guppier.
> Jeg har hørt noget om pragtsmerlinge, men de kan vel næppe klare 500 stk.

Uden problemmer, de elsker snegle morgen,middag,aften og sikkert også om
natten.

> Hvad med kemikalier de dræber vel også ynglen?

Ja og planter og bakterier og alt muligt andet, jeg ville aldrig bruge det.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : N/A

Dato : 09-01-01 09:07

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-01-01 09:07

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
> [...]
den
> dag. De havde til gengæld nogle Netsmerlinge, og dem vil jeg altså lige
slå
> et slag for: De er noget mindre end Pragtsmerlingene og naturligvis ikke

> "pragtfuld" at se på. De er til gengæld MEGET effektive!! I løbet af få
dag
> var vores akvarier så god som sneglefri! Og vi har ikke set meget til dem
> siden. Netsmerlingen er også til at fange, men den bliver som sagt ikke
ret
> stor så det skulle næppe være nødvendigt. Vi har 3 stk. i vores akvarie på

Har haft samme oplevelse som dig, alle de gammel dags triks med kartofler,
agurker eller smarte fælder har aldrig virket særligt godt. Men nogle sultne
smerlinger og vupti så er det slut !!

Jeg har så pragtsmerlinge, og jeg elsker når de tøffer rundt i flok :)